Boxvila, psykisk stimulans

C

caroline_star

Hej..
Mitt lilla sto har haft boxvila i snart 6 veckor. Jag får gå ut och gå med henne ca 20 min per dag.
Det jag undrar över är om det finns ngn som har ngt bra litet knep för att stimulera henne ännu mera, just psykiskt. Jag vill göra det bästa för henne och hon står inne helt ensam i stallet under dagen.

Så finns det ngt som jag kan göra, typ sätta upp ngn sak eller ngt..

mvh carro:banana::banana:

Sv: Boxvila, psykisk stimulans

hej har oxå en halvblodsvallack som har boxvila.. jag köpte en vanlig kålrot och borrade ett hål igenom och satte upp så att han får gnaga och pilla lite med den.. annars kan du ju köpa en sån där boll man lägger godis i så att de står och pillar med den. och förstås var mycket hos hästen borsta, kela med den ! Lycka Till!!

ahaa, det där med kålroten måste jag ju bara prova.. hihi. det lät ju rätt så kul o ha ngt o gnaga på.. hehe

jag måste även testa att sätta upp ett gossedjur, hon älskar det.. så vf har ja inte ens tänkt på det innan..
:bump:

mvh carro..

När mitt ena fullblod kom fick jag 1 stycke häst och 1 säck gosedjur! :D Då kom han direkt från banan och hade stått i boxen 23 h om dagen, typ... Vaddå understimulerad?! Nu är han ute 12-14 h om dagen och låter gosedjuren vara.

En del hästar i mitt förra stall hade pipleksaker, det var ett jäkla liv vissa stunder...

Min häst har en boll med hål i, från Stubbs. Man fyller den med morotsbitar/pellets/whatever och dessa trillar ur när hon rullar på bollen. Hon älskar den..!

Min tjej hade boxvila ungefär 2 månader när hon var 3 år. Hon är rätt aktiv och rastlös så det var verkligen en utmaning att hålla henne sysselsatt.

Hon fick sitt hö i hönät när det var någon i stallet som höll koll på henne, så då hade hon lite att pyssla med en stund. Sedan hade hon en tjock pinne att gnaga på vilket hon uppskattade.

Men det som funkade allra bäst var att hänga upp morötter i ett snöre. Inte mot en vägg för då blir det för lätt för dem att få tag i dem. Vi hängde dem över boxdörren. Detta sysselsatte henne i timmar. Hon gav sig aldrig.

Här är en bild så ser du hur jag menar. :)
PICT1091.jpg

Vilken söt bild :D. Vilka bra tips det dök upp här i tråden. Dom ska jag lägga på minnet ifall man nångång behöver ha hästen på boxvila.

Man kan också såga ut en "stock" av sälj eller annat gott träd och låta hästen gnaga på. Stocken kan den dessutom rulla runt om den vill.

haha, det där med moroten var ju perfs, min lille tjej e helt galen i morötter.. men hur sätter man fast den lille moroten i ett snöra? hihi. e lite otekninsk idag.. det där med en pinne har jag tänkt på.. jag har sett att vissa har granris inne i boxen, men det finns ju vissa granar som e giftiga :( vilken e den rätte?

mvh carro:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar