Boxvila-kraftfoder-hålla vikten

SnigelEffekt

Trådstartare
Min häst har just nu boxvila, har haft sedan 2 veckor tillbaka och kommer ha ca 4 veckor framöver. Har haft svårt att få upp honom i vikt, nu är han dock fin.

Nu har han fri tillgång till hö vilket han inte äter med alltför stor aptit, har heller inte gjort tidigare så det är inget nytt. Utöver det äter han 2 kg Kvarnby Lucernpellets, 2 kg Hippo Alfa och 0,6 kg betfor.

Han hade samma foderstat innan boxvilan och tidigare i vinter så åt han 1,5 kg Rehab istället för Alfan och 300 gr soja och betfor och lucern som ovan.

Det är ju relativt mycket kraft, särskilt på en boxvilande häst. Har haft funderingar på att minska men är rädd att han ska gå ner. Har även funderat på om den måttliga aptiten på hö beror på den stora mängden kraft.

Hästen i fråga är en 5 år gammal Lusitanohingst, 155 cm hög och väger 455 kg på våg nu. Den vikten han har nu är bra.

Vore tacksam för era funderingar.

Sv: Boxvila-kraftfoder-hålla vikten

Vet ju inte om han ser ut att bli påverkad av fodret. Vissa hästar kräver ju en hel del, speciellt hingstar så han kan ju ha den ultimata foderstaten. Annars om jag skulle ändra på fodret så hade jag i så fall gett mer lusern och mindre hippo.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 691
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka