Boxvandrare!

Sv: Boxvandrare!

Vi har inget galler till våra boxar, och hon är en ganska "plockig" häst, så risken finns att hon biter ner gardinerna.. :/

Ja, hon har i princip fri tillgång. Hon lämnar alltid lite på morgonen.. Hon vandrar oavsätt :/

Saken är ju den att hon går oavsätt om hon har mat eller ej. Ute i hagen finns fortfarande mycket gräs (det är en åker), det är ju såklart väldigt näringsfattigt, det är därför vi ger hö oxo..

ok, Donna får ju höet på marken, eftersom vi anser att det är hästens naturliga "matställning". Eftersom jag inte vill ha en ballong fet och lat häst sen så är inte hösilage nått alternativ + att mamma mår så dåligt av lukten :rofl:

Lia & Skogstroll, kan inte ha henne på lösdrift, dels för hennes tunna pälls, dels för att vi inte har något lösdriftsstall :/ Araben och welshen måste in på natten pga. deras tunna pälls. & Donna kan inte gåute själv utan att få total kompislängtan :/

Frågade våran veterinär om vad hon trodde, och hon sa att donna som är en så pass aktiv häst inte skulle må bättre av att stå i spilta. Risken för att hon skulle börja väva istället skulle vara väldigt stor. Har bytt box på henne och där hon står nu vandrar hon minst. Förut fick hon stå bredvid ett av våra ston (har bara ston) men där trivdes hon inte :/ Så nu står hon mitt imot detta sto istället.

Har hon något fönster som går att öppna? En del hästar som känner sig instängda blir lugnare om de kan stå och titta ut på gården. (Om det blir kallt i stallet kan man ju lägga på tjockare täcke. Såvida inte vattnet fryser förstås, men det är ju inte så många dagar om året)

Annars kan det ju ha och göra med hur hennes uppväxt har varit, när blev hon avvand t.ex? På gården där jag har mina hästar är ett av fölen (åring i år) boxvandrare. Den vandes av redan vid fem månaders ålder och när de stallades in så vandrade den... Jag kan ju inte säga om det är det som är orsaken, men jag kan anta att den stress som fölet utsätts för vid en tidig avväning kan leda till bl.a ovanstående problem. (Det är inte mitt föl, jag låter de gärna gå ett år med mamma) Sen vet jag inte om det går att rätta till senare när de börjat så tidigt. Lösdrift som sagt... Med tjockt täcke om det behövs...

Hon har 2st fönster i sin box, men vi har satt galler för båda så hon inte kan krossa fönserrutan. Tror itne hon med sin tunna pälls skulle kunna gå ute året om :/

Eftersom jag inte vill ha en ballong fet och lat häst sen så är inte hösilage nått alternativ + att mamma mår så dåligt av lukten :rofl:

Ballongfet och lat av hösilage? Kanske dags att kolla upp din häst om hon blir det? Känner då ingen annan som blivit det :confused:

Lia & Skogstroll, kan inte ha henne på lösdrift, dels för hennes tunna pälls, dels för att vi inte har något lösdriftsstall :/ Araben och welshen måste in på natten pga. deras tunna pälls. & Donna kan inte gåute själv utan att få total kompislängtan :/
Blir det inte kraftigare päls om dom går ute? Våra har klätt på sig rejält i vinter, så jag väntar på kylan. :)
Hästar tål mer än många tror, men i nödfall, varför inte ett tunt täcke?
Man behöver inget lösdriftstall (finns väl hagar?), det räcker med ett halmat skydd som dom kan gå in i. Finns billiga sådana.

Ta nu inte detta som påhopp, men jag förstår inte varför man som hästägare inte tar in hästens reaktioner och anpassar sig till dom.
Här har vi en häst som klart och tydligt förmedlar att den inte klarar av att vara instängd utan mår mycket dåligt av det. Ska man då i alla fall på alla till buds stående sätt tvinga den till det?

För mig gäller i ovanstående situation att fixa utevistelse 24/265, punkt! Går det inte på stället där man har hästen blir det till att hitta ett annat. Eller överlåta hästen till någon som kan göra det.
Jag skulle må skitdåligt själv om jag visste att hästen gör det och jag inte åtgärdar.

LIA

Nej mycket möjligt, kollar bara på de hästar som står ganska nära här. De har fri tillgång på hösilage och är småfeta & ägaren klagar hela tiden på hur lata dom blivigt. Men vad vet jag? :angel:

Jodå jag förstår precis vad du menar. Hon har väldigt tunn pälls det är just det :/ Hon är ett halvblod som står mycket högt i blod. Och kalla vinterdagar fryser hon trotts täcke. Så är ju rädd om henne om du förstår vad jag menar? Vill ju inte att hon ska stå ute & frysa en hel natt.. Man får väga för och nackdelar mot varandra helt enkelt. Sommarhalvåret står dom ju ute dygnet runt och det funkar utmärkt, oroar mig för vinterns kyla :(

Senast ändrad:

Så går det när man har för bråttom och snubblar på tangenterna. :angel:

100 dagar på Kanarieöarna kanske? :)

LIA

Huruvida hästarna i närheten blivit lata och är småfeta handlar ju egentligen om vilken motion de får ;) Har du sen en häst som står högt i blod (har två sådana hemma) så kan jag NÄSTAN lova att det int ekommer hända henne.

Hästar äter ca 18 timmar per dygn, de timmar de inte äter är i regel just de timmar som din häst får sista nattgivan.
En vuxen häst äter upp 2kg hö på max en timme om de äter i normaltakt, vilket betyder att ditt sto står helt utan mat i mellan 5 och 6 timmar på kvällen när hon normalt äter, för att sedan ha 2 kg att plocka med under de timmar hon i regel sover (om hon följer hästars norm.beteende) vilket gör att hon någonstans vid 4-5 tiden på morgonen knaprar i sig dessa 2kg hö. Kanske hinner hon bara inte äta upp det mellan att hon vaknar tills det är dags för morgonfodring...? Prova ge natthöet tidigare, senast 23.

Sen skulle jag rekomendera att ge största grovfodergivan då hon kommer in, i hagen vandrar hon inte, och hon hittar säkerligen saker att pyssla med ändå där, ge 2kg till frukost och 2 kg till lunch, vilket ger 4kg när hon kommer in, vilket jag hade ökat på till minst 6kg.

Sen drar du ner MYCKET på kraftfodret. Betforen t.ex. är ju söt och god, men det ger inget annat än "snabb" energi, vilket hon inte behöver när hon kommer in och ska stå still. Ge max 2-2,5 dl pelleterat, vilket ger ca. 6-7,5 dl färdig.
Kornkrossen är bra, lågt energivärde, mycket fett. Öka hellre på kornet och ta bort havren, istället för att ge en liter havre per mål. Havre är fetare, ja, men har också högre energivärde.
Kli är bra för matsmältningen och tarmarna, men Krafft Grov är också ett väl sammansatt grundfoder som torde täcka även det behovet.

Resonera som så, kraftfoder är bara tillskott, grovfoder reglerar vikten.

Att jmf. för dig så har jag ett sto som bara går i hage och återhämtar sig som har 15kg hö per dag, samt min tävlingshäst som har mellan 13 och 15 kg hö per dag. Ingen av dem är fet, båda står högt i blod, båda får ganska kraftiga kraftfodergivor av olika kraftfoder avpassat för det de gör. Stoet får olja, vitaminer, mineraler, ett pelletera helfoder avsett för Avel samt lite betfor. Tävlingshästen får vit. miner. helfoder pelleterat avsett för hästar i träning/tävling plus betfor och havre. De får grov-/kraftfoder minst 3 ggr/dag, de får frukost mellan 06-08, lunch om det behövs mellan 12-13, insläpp/middag 16-17.30 samt nattas mellan 21-22. Middag och natt är 6kg hö vardera.

Jag tror det hänger på fodret, som så många kloka redan sagt. Inget ont, men du har fel fördelning på kraftfoder/grovfoder.

Prova i alla fall :) Lycka till!

// Mvh - J

nu har jag inte läst vad de andra skrivit, men jag tycker helt klart att du bör ge henne mer tillgång till grovfoder.. om hon nu e svår att hålla i hull- varför inte ge henne fri tillgång?

förlåt om jag sagt det som alla skrivit, e trött och orkar inte läsa =)
börjar hon gå sådär innan hon ätit upp grovfodret också?

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama