Sv: Boxvandrare!
Huruvida hästarna i närheten blivit lata och är småfeta handlar ju egentligen om vilken motion de får
Har du sen en häst som står högt i blod (har två sådana hemma) så kan jag NÄSTAN lova att det int ekommer hända henne.
Hästar äter ca 18 timmar per dygn, de timmar de inte äter är i regel just de timmar som din häst får sista nattgivan.
En vuxen häst äter upp 2kg hö på max en timme om de äter i normaltakt, vilket betyder att ditt sto står helt utan mat i mellan 5 och 6 timmar på kvällen när hon normalt äter, för att sedan ha 2 kg att plocka med under de timmar hon i regel sover (om hon följer hästars norm.beteende) vilket gör att hon någonstans vid 4-5 tiden på morgonen knaprar i sig dessa 2kg hö. Kanske hinner hon bara inte äta upp det mellan att hon vaknar tills det är dags för morgonfodring...? Prova ge natthöet tidigare, senast 23.
Sen skulle jag rekomendera att ge största grovfodergivan då hon kommer in, i hagen vandrar hon inte, och hon hittar säkerligen saker att pyssla med ändå där, ge 2kg till frukost och 2 kg till lunch, vilket ger 4kg när hon kommer in, vilket jag hade ökat på till minst 6kg.
Sen drar du ner MYCKET på kraftfodret. Betforen t.ex. är ju söt och god, men det ger inget annat än "snabb" energi, vilket hon inte behöver när hon kommer in och ska stå still. Ge max 2-2,5 dl pelleterat, vilket ger ca. 6-7,5 dl färdig.
Kornkrossen är bra, lågt energivärde, mycket fett. Öka hellre på kornet och ta bort havren, istället för att ge en liter havre per mål. Havre är fetare, ja, men har också högre energivärde.
Kli är bra för matsmältningen och tarmarna, men Krafft Grov är också ett väl sammansatt grundfoder som torde täcka även det behovet.
Resonera som så, kraftfoder är bara tillskott, grovfoder reglerar vikten.
Att jmf. för dig så har jag ett sto som bara går i hage och återhämtar sig som har 15kg hö per dag, samt min tävlingshäst som har mellan 13 och 15 kg hö per dag. Ingen av dem är fet, båda står högt i blod, båda får ganska kraftiga kraftfodergivor av olika kraftfoder avpassat för det de gör. Stoet får olja, vitaminer, mineraler, ett pelletera helfoder avsett för Avel samt lite betfor. Tävlingshästen får vit. miner. helfoder pelleterat avsett för hästar i träning/tävling plus betfor och havre. De får grov-/kraftfoder minst 3 ggr/dag, de får frukost mellan 06-08, lunch om det behövs mellan 12-13, insläpp/middag 16-17.30 samt nattas mellan 21-22. Middag och natt är 6kg hö vardera.
Jag tror det hänger på fodret, som så många kloka redan sagt. Inget ont, men du har fel fördelning på kraftfoder/grovfoder.
Prova i alla fall
Lycka till!
// Mvh - J