Silkisif

Trådstartare
Tja, det är väl inte så svårt att chansa på vad jag vill :cool:

Vad har vi för strö i era boxar? varför har ni detta ströet?
 
Sv: boxströ

Spån. För att jag är hyperallergisk mot halm, hästarnas ben mår bättre av det, fräschare, snabbmockat och hästarna schabblar inte omkring det så som halmen
 
Sv: boxströ

Bara spån? Eller har ni någon annan grund?
Vi ska stalla in imorgon och när vi var och köpte frågde vi hur länge en spånbal räckte. En vecka sa hon, med en bra underbädd.... Vad menar hon?? Brukar man inte ha spån+ lite halm ovanpå?? Eller menade hon att vi skulle ha torv under??
 
Sv: boxströ

Jag har bara spån. Man kan ju ha bädd, alltså att man bara tar ut bajs och synligt kiss och sen strör över halm därpå. Men jag tycker det är väldigt ofräscht. Visst sparar man pengar.
Jag har mina hästar i boxar på 9-10 kvm och jag la in 6-7 balar spån när jag fyllde, det blev en rejäl bädd, men sedan håller den också och så fyller jag ca 1 bal/vecka. Men jag tar ut både kiss och bajs = har ingen bädd
 
Sv: boxströ

Vi har bara spån till våra hästar och mockar ut blött spån varje dag (kallas det växelbädd..?). Till min häst går det åt ungefär en bal i veckan.Vi har 6 balar per månad som ingår i stallhyran och jag har hittills inte behövt mer än så, snarare tvärtom.
 
Sv: boxströ

Bara spån? Eller har ni någon annan grund?
Vi ska stalla in imorgon och när vi var och köpte frågde vi hur länge en spånbal räckte. En vecka sa hon, med en bra underbädd.... Vad menar hon?? Brukar man inte ha spån+ lite halm ovanpå?? Eller menade hon att vi skulle ha torv under??

Är det kutterspån på bal du menar? Först måste du spåna upp boxen, dvs minst 3 balar spån (beroende på boxens storlek), sen går det ca 1 bal per vecka att fylla på med... Ny kutterspån är väldigt lätt och fladdrar gärna upp till kanterna när hästen rör sig, därför behövs rätt mkt... men när hästen stått inne några nätter så har den trampat sönder och ner spånet så det ligger bättre... jag fördrar mer finfördelad spån som man oftast köper i lösvikt, den ligger bättre! Har det till min häst och ett tjockt lager! Tar inte ut blött varje dag, föredrar att ha en ordentligt tjock bädd istället så att han aldrig kommer ner till cementen, för då får han skav på haserna! Gillar inte halm för det är jobbigt att mocka i ;) Halm över är inte nödvändigt om du har tillräckligt med spån!
 
Sv: boxströ

Jag har bara spån. Man kan ju ha bädd, alltså att man bara tar ut bajs och synligt kiss och sen strör över halm därpå. Men jag tycker det är väldigt ofräscht.

Så länge man inte gräver i kisset, så är det inte ofräscht tycker jag! Men när det börjar sticka upp kissspån så brukar jag ta "stormockning" och ta ut allt det då... jobbigt, men fungerar rätt bra, brukar bli en gång i veckan = den dagen hästen ändå vilar och matte får lite motion iallafall ;) Min häst behöver en tjock bädd för att inte få liggskav....
 
Sv: boxströ

Föredrar halm, men i vinter kommer nog en häst att få stå på spån eller torv.

Av de två sistnämnda tycker jag bättre om spån, men dessvärre är det dyrt att bli av med när det kommer till gödselhanteringen. För oss går det åt minst 2 balar/vecka till fullblodet som är en skitgris. Vi gjorde i vintras av med 12 balar/månad. Spån är ljust och luktar OK, men jag vet hästar som är svåra att ha på spån då de far omkring och flyttar spånet samtidigt som de inte går att ha på bädd (gräver).

Torv är jobbigt att mocka (vad är kotte, vad är torv?), ger ett mörkt stall och dammar (enligt mig) för mycket för att vara att föredrar. Men det är ju en lysande affär då man ofta får betalt för gödselstacken.
 
Sv: boxströ

Ja det är klart gör man på det sättet är det en annan femma. Men jag har så dåliga upplevelser av bäddar, men det beror helt på såklart :)
 
Sv: boxströ

*kl*

Jag har ströbädd(tar bara ut det översta kisset och bajset i spånet) och sen har jag halm uppe på...
 
Sv: boxströ

Halm
Vi har egen halm och ganska mycket kvar från förra året så det räcker till mina tre hästar iallafall.
Jag tycker att det är lättast att mocka i halm;)
 
Sv: boxströ

Tack för alla svar!! :)

Jag har endast ETT paket kutterspån, och ska ha det som strömedel.:crazy:

Verkar lite fel. Aja, vi har även lite halm, ska jag då ta först spånet, sedan halmen? Vi har nog så det räcker med halm tills på måndag, då bär det av och då ska vi köpa SPÅN :D
 
Sv: boxströ

vi har torv i mitt stall.

har du aldrig haft häst förut eftrsom du inte vet hur man strör en box?
 
Sv: boxströ

Jag har haft häst i 4 år, och ridit i 8 år... men jag har mina på lösdrift, och i lösdriften har vi bara halm:cool:

Jovisst, jag HAR kunnat hur man strör en box, men det var fyra år sedan :p
Haf haft en sjuk häst som tod på endast halm så hon skulle få något att göra under boxvilan.

Har hela tiden haft en "bild" av hur en box ska se ut, men jag har inte nämnt den här då jag inte vill ha svar som "gör du det, det blir nog bra ska du se." Jag vill ha svar där folk ärligt säger hur de strör sina boxar.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 023
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 300
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp