Boxmattor, erfarenheter?

TinyWiny

Trådstartare
Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men bättre komfort? Mer eller mindre jobb? Bättre eller sämre stallmiljö både vad gäller luft och ljud? Ja ni fattar, alla erfarenheter är av intresse :)

Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men bättre komfort? Mer eller mindre jobb? Bättre eller sämre stallmiljö både vad gäller luft och ljud? Ja ni fattar, alla erfarenheter är av intresse :)
Har inte haft det själv men jobbat i ett stall som hade det. Kan nog tycka att de är praktiska om hästarna inte ska stå där särskilt mycket, då de ändå är något mjuka så man behöver inte strö lika mycket. Dock är de inte så mjuka att jag inte hade velat ströa upp som vanligt om hästen stod där någon längre stund. Luften märkte jag ingen skillnad på, ljudet är klart att det blev mildare jämfört med betong men inte en välströdd box. Är hästen rörig och trampar upp till betongen så kan de också vara bra (men är hästen såpass rörig så bör man kanske tänka på andra lösningar att hålla den istället). Annars ser jag inga vidare fördelar med dem jämfört med en välströdd box, tvärt om så vill jag helst undvika onödig plast/gummi.

Kortfattat så är det inget jag hade använt, men det finns användning för dem iaf i stora stall.

Nej utan strö menar jag inte. Idag står mina hästar på torvbädd. Den är ca 20 cm hög, ca 10-15 cm med packad bädd och resten löst ovanpå. Min tanke med stallmattor är att ersätta 4 cm packad bädd (de jag har tittat på är 4 cm tjocka) men frågan är ju då om det går åt så mycket mindre strö i längden eller om samma mängd går åt ändå. När man lägger ny bädd går det givetvis åt mindre men det är ju års genomsnittet som är intressant. Behöver man lägga ny bädd för att mattorna behöver tvättas tre gånger per år vilket vissa tillverkare uppger går det plötsligt åt enormt mycket mer men behövs det inte sparas runt 5 balar per häst och år bara på att bädden av torv inte behöver vara lika hög. Eftersom annat strö än torv är helt uteslutet vill jag minska den konsumtionen för torv är en ändlig resurs som gör bäst nytta där den är och även om det lilla jag använder är en piss i Mississippi jämfört med blomsterindustrin så vill jag göra vad jag kan.

Gummi dämpar ju ljud så lustigt att det inte gjorde skillnad. Att jag funderar på om det skulle bli skillnad på luften är för att torven neutraliserar ammoniak. Hur blir det om urinen istället lägger sig under mattorna? Lägger den sig ens under mattorna?

Varför bara i stora stall?

Nej utan strö menar jag inte. Idag står mina hästar på torvbädd. Den är ca 20 cm hög, ca 10-15 cm med packad bädd och resten löst ovanpå. Min tanke med stallmattor är att ersätta 4 cm packad bädd (de jag har tittat på är 4 cm tjocka) men frågan är ju då om det går åt så mycket mindre strö i längden eller om samma mängd går åt ändå. När man lägger ny bädd går det givetvis åt mindre men det är ju års genomsnittet som är intressant. Behöver man lägga ny bädd för att mattorna behöver tvättas tre gånger per år vilket vissa tillverkare uppger går det plötsligt åt enormt mycket mer men behövs det inte sparas runt 5 balar per häst och år bara på att bädden av torv inte behöver vara lika hög. Eftersom annat strö än torv är helt uteslutet vill jag minska den konsumtionen för torv är en ändlig resurs som gör bäst nytta där den är och även om det lilla jag använder är en piss i Mississippi jämfört med blomsterindustrin så vill jag göra vad jag kan.

Gummi dämpar ju ljud så lustigt att det inte gjorde skillnad. Att jag funderar på om det skulle bli skillnad på luften är för att torven neutraliserar ammoniak. Hur blir det om urinen istället lägger sig under mattorna? Lägger den sig ens under mattorna?

I det fallet tror jag inte du sparar så mycket. Torvbädden processar ju urin på ett sätt som mattorna intw gör. Jag har 10 cm kompakt torvbädd och sen lokalodlat hampaströ på toppen. Botten ligger kvar många år, går utmärkt att högtryckstvätta ändå. Det ger bra ströekonomi utan att kompromissa med komfort och stallmiljö. Däremot skulle jag kunna tänka mig mattor i gångarna.

I det fallet tror jag inte du sparar så mycket. Torvbädden processar ju urin på ett sätt som mattorna intw gör. Jag har 10 cm kompakt torvbädd och sen lokalodlat hampaströ på toppen. Botten ligger kvar många år, går utmärkt att högtryckstvätta ändå. Det ger bra ströekonomi utan att kompromissa med komfort och stallmiljö. Däremot skulle jag kunna tänka mig mattor i gångarna.
Nej det är ju frågan. Det är trots allt en stor investering och den bör ju gå ihop sig på iallafall tre år om det ska kännas hållbart för mig.

Kul! Hur gör du när du högtryckstvättar då? Blir det inte äckel av hörester när torven blir så blöt? Torv som rinner ut i gången? Hur lång tid tar det innan bäddarna torkar?
Det hade ju varit en jättebesparing om det gick att spara bäddarna!

Ja jag drömmer också om mattor i gångarna :love:

Tänker att man i stora/professionella stall kan behöva ha växelströbädd pga smittskyddsskäl, vilket man inte riktigt brukar ha i privata stall.

Gummi dämpar ljud, men det gör annat strö med, därav ingen vidare skillnad. I stallgången är en annan sak, jag hade gärna hittat någonting som är mer miljövänligt som skulle kunna fylla samma funktion.

Har du torvbädd som enda alternativ så förstår jag tanken, men vet inte om det faktiskt skulle vara värt det. Stallet jag var hos hade växelströbädd, mindre strö än vanligt men ungefär samma omsättning (ca en bal per vecka och box).

Jag har gummimattor, och älskar det! Framför allt i stallgången gör de stor skillnad (för mig), mycket mjukare att stå på än betong. Märkte det i min kropp när vi flyttade hem, så borde kännas positivt för hästarna med (som är både större och tyngre).

Lägger inte in mindre strö i boxarna, har kort stallgång (litet privat stall) så inte tänkt på ljudet alls. Tveksamt om det skulle löna sig som investering, de är ju ruskigt dyra (jag fick mina gratis).

Mina hästar går i huvudsak på lösdrift, kanske jag ska tillägga, så går inte så mycket strö inne oavsett liksom..

Tillägg: mina mattor är 1-2 cm kanske. Fyra cm låter närmare som madrasser? Tänker på kostall nu. De är mjukare och man kan ha mindre strö, men iaf komadrasser har en begränsad livslängd.

Nej det är ju frågan. Det är trots allt en stor investering och den bör ju gå ihop sig på iallafall tre år om det ska kännas hållbart för mig.

Kul! Hur gör du när du högtryckstvättar då? Blir det inte äckel av hörester när torven blir så blöt? Torv som rinner ut i gången? Hur lång tid tar det innan bäddarna torkar?
Det hade ju varit en jättebesparing om det gick att spara bäddarna!

Ja jag drömmer också om mattor i gångarna :love:
Man är lite kvick och riktar inte strålen ner i underlaget :) Vi gör det på sommaren, brukar torka på något dygn. Det blir faktiskt inte jättemycket vatten och bädden binder det så det är bara bädden intill väggen som blir blöt. Där kissar ju inte hästarna heller, så är nästan bra att få mer fukt där. Första åren skottade jag en gång utmed väggarna men det blir faktiskt bättre när jag låter bli det.

Man är lite kvick och riktar inte strålen ner i underlaget :) Vi gör det på sommaren, brukar torka på något dygn. Det blir faktiskt inte jättemycket vatten och bädden binder det så det är bara bädden intill väggen som blir blöt. Där kissar ju inte hästarna heller, så är nästan bra att få mer fukt där. Första åren skottade jag en gång utmed väggarna men det blir faktiskt bättre när jag låter bli det.
Får testa i sommar 🙂 Tack!

Jag har gummimattor, och älskar det! Framför allt i stallgången gör de stor skillnad (för mig), mycket mjukare att stå på än betong. Märkte det i min kropp när vi flyttade hem, så borde kännas positivt för hästarna med (som är både större och tyngre).

Lägger inte in mindre strö i boxarna, har kort stallgång (litet privat stall) så inte tänkt på ljudet alls. Tveksamt om det skulle löna sig som investering, de är ju ruskigt dyra (jag fick mina gratis).

Mina hästar går i huvudsak på lösdrift, kanske jag ska tillägga, så går inte så mycket strö inne oavsett liksom..

Tillägg: mina mattor är 1-2 cm kanske. Fyra cm låter närmare som madrasser? Tänker på kostall nu. De är mjukare och man kan ha mindre strö, men iaf komadrasser har en begränsad livslängd.
Nej det är vanliga stallmattor. 1x1 meter är de jag har tittat på.
Ja de är dyra. Runt 600 kr styck så det krävs att det går in sig på strö för att jag ska göra den investeringen.

Nej det är vanliga stallmattor. 1x1 meter är de jag har tittat på.
Ja de är dyra. Runt 600 kr styck så det krävs att det går in sig på strö för att jag ska göra den investeringen.
Jag tror inte du sparar så mycket på strö att du tjänar in det på några år, om du inte störar väldigt mycket.

I stallgången är en annan sak, jag hade gärna hittat någonting som är mer miljövänligt som skulle kunna fylla samma funktion.
Ett stall jag stod i för många år sedan hade sand i gången, jag vet inte hur djupt det var men garanterat över en dm tjockt och fast. Separat duschplats med betonggolv där de även skoddes. Nackdelen var att min häst tyckte om att kissa i gången när jag gjorde i ordning henne. :o

Ingen som helst skillnad på ströförbrukningen för mig. Dock var det drygt som fan att tvätta dem varje sommar och det ville samlas urin under (gjorde inget i sak mer än äckligt när de skulle ut)

Jag ser en vits när man har en häst som gräver eller vispar runt så risken är den ligger på betong. Inte annars

Däremot i stallgången är det en dröm med mattor. Så mina boxmattor slutade där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 248
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka