Boxinredning till shetland

hanna_shetland

Trådstartare
Nu är det dags att fräscha till stallet. Nån som har tips på boxtillverkare som även gör boxar passande A-ponny? :)

Nästan alla våra boxar håller visserligen stor häst mått men man vill ju gärna att väggarna ska vara lägre så att de ser ut samt att gallret är tätare dvs så inte ens en shetlandsfölhov kommer ut.

Tips på tillverkare och pris? :confused:

Sv: Boxinredning till shetland

Det är ett tag sedan jag kollade med så små boxar, men jag tror att alla som erbjöd stall efter mått också kunde göra trevliga små boxar.

Nope. Jag har ringt runt i dag... :(

En del kunde tänka sig att bygga speciellt för oss och skulle skicka broschyrer.

Ert stall e ju super mysigt inte bygga om! De ni kan göra e ju å ta bort dom översta plankorna å sätta galler..

Haha... Vi får se. Ska dela av ena storhästboxen som är 4,5x3,5 till två shettisboxar - där ska unghingstarna få bo i vinter...

Visst är det mysigt - har målat om nu i sommar också men det vore skönt att få nåt fräschare men vi får se...

Vill åtminstone ha galler som är "shettisfölsäkert" dvs typ 2-3 cm brett.

Nu vet ju inte jag hur ert stall ser ut och hur pass "modernt" ni vill ha det, men varför inte bygga själv? Vi har precis byggt två boxar i vårt lilla stall. Min nordis ska stå i en box som är 3,75* 4 m och shettisen ska stå i en som är 3,60* 2,30 m. Boxarna är byggda i trä ( bräder ocg reglar) och som galler mellan boxarna har två spjälssängssidor som är tillsågade i perfekt passform och dessutom ska de målas svarta. Det blev fint!

Alltså trä och allt är ju fräscht men eftersom vi ska dela av en box så var vi ju nyfikna på hur det skulle se ut om hela stallet var i samma stil och ville ha ideer här.

Galler har vi redan - spjälsäng? Är det i trä? Låter ostabilt.

Kan försöka fota stallet någon dag...

Nej, sängen var av stål, men skruvarna fattades så vi valde att återanvgända och satte upp dem som galler mellan boxarna. Nu har vi gallret så pass högt upp att en shettishov inte kan nå upp där. Gallerna ska vara svart och boxarna ska vara röda.
Jag börjad fundera när min man berättade hur stallet skulle vara, tänkte att det kommer ju inte att se klokt ut - billigt- men det blev jättebra!

Hur stora kommer shettisboxarna att bli när ni delar av en stor box?

Kul med foto! Men jag vill inte lägga ut ett på mitt eftersom jag, trots att jag är nöjd med det och tycker att det är helt i min smak, inte vill att någon rynkar på näsan åt det. Såg tråden för ett tag sedan hur det såg ut i andras stallar, och mitt ser ju inte ut på det viset....

Boxarna blir hälften av 4,5x3,5 = jag orkar inte räkna ;)

Ska plåta i helgen så ni får se hur det ser ut nu. Blått med svart galler.

Egentligen bryr jag mig inte om hur stallet ser ut - så länge det är fräscht, luftigt, säkert ur häst synpunkt, att hästarna har stora boxar, rent och ordning och reda. Sen får andra tycka vad f*n de vill :devil:

Jag skulle också vilja ha färdigbyggda boxar med det kostar väl skjortan om det går att fixa.. Vi har byggt om flera flera ggr i shettisdelen i stallet och nu är det dags igen. Två fölboxar och resten blir tyvär spiltor. Ifrån fyra boxar till två boxar och fem spiltor. Snygg och prydligt blir det nog, ordning och reda. Vi har ju storhästboxar lediga men dom ser ju inte ut alls och kan inte så själva i dom, och en av shettisarna hoppar ur dom små boxarna så.

Ok. Den dagen jag ens överväger att bygga spiltor... Nä, då säljer jag hellre nån - de ska ha gott om plats. Mina fölston står i boxar som är 3x3,5 meter och de övriga är 2x2,5 m så de har rymligt i alla fall.

Det är inte mitt beslut så.. Men dom kommer ju att gå ute ifrån 7:30 tills 20:00 ungefär så jag tycker inte att det är nån större fara faktist.

Mina är iofs ute tidigare och kommer in senare än så om det inte är storm ute förstås - då kommer de gärna in lite tidigare.

Håller på bygga ett vindskydd i stonas hage, inte för att jag tror att de kommer att använda det...

Vi har ett hus i hagen, när det regnar är dom ute och betar och när det är fint väder står dom i huset.. hehe
Dom kommer ju att gå ute längre om det inte regnar dygnet runt framöver.

Vi har precis byggt ett nytt stall till mina shettisar och vi har gjort all inredning själv. Väggarna är gjorda av tjocka playwood skivor som vi målat med fet oljefärg. Istället för stående galler köpte vi krenelerat rutgaller. Mycket säkrare än stående/liggande galler och så blir det mycket luftigare. Boxväggarna har vi gjort 100cm höga för att småttisarna ska kunna se allt.

Fönsterna har vi satt på 90cm höjd och det är mycket uppskattat. Det enda vi köpt som var färdigt, är fönsterna och ventilationen.

Vad är krenelerat rutgaller? Du har inga foton att visa?

Tyvärr sitter våra fönster högre upp än 90 cm men jag kan tänka mig att de gillar att stå och titta ut.

Ja precis.. Nackdelen är att det är så långt att gå och mocka, hehe ..

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 807
Senast: Monifa
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama