Qureida

Trådstartare
Hej! Kikar på nytt boende i Boxholm med omnejd. Känner inte till området så bra, undrar nu hur det är att ha häst där? Stall platser, ridhus, ridvägar, klubbar eller ridaktiviteter? Någon här på Buke som bor där eller känner till området? Jag har en häst, kommer troligen skaffa en till. Är hobbyryttare kan tilläggas, tacksam för svar, för- nackdelar, att tänka på osv:)
 
Oj, varför just Boxholm? Jag själv är inte från Boxholm utan från Mjölby i grunden (flyttade dock för knappt 5 år sedan till Linköping). Jag tränade dock med min häst på en ridanläggning en bit utanför Boxholm som är helt super! Vill inte skriva ut namnet pga att jag inte riktigt har koll på Bukes regler, men PM:a om du vill veta. På den anläggningen vet jag att det står både hobbyryttare och tävlingsryttare. Ridhus med fibersand, ridbana och väldigt bra människor som driver det stället.

I övrigt är det ju mycket skog där omkring, så det finns säkert mycket fina ridvägar. Ridskolan har trevliga dressyr- och hopptävlingar ett par gånger per år, och är mig veterligen en trevlig ridklubb. Dessutom finns det ju en terrängbana precis utanför Boxholm som drivs av ridskolan. Där finns det hinder på alla nivåer och med varierande svårighetsgrad. En mysig terrängbana!

Har i övrigt dålig koll på vilka stall som finns eftersom jag själv inte stått med hästen där i krokarna. Kan tänka mig att det finns en del små stall också runt omkring, men jag skulle tro att du behöver bil för att ta dig runt :)
 
Oj, varför just Boxholm? Jag själv är inte från Boxholm utan från Mjölby i grunden (flyttade dock för knappt 5 år sedan till Linköping). Jag tränade dock med min häst på en ridanläggning en bit utanför Boxholm som är helt super! Vill inte skriva ut namnet pga att jag inte riktigt har koll på Bukes regler, men PM:a om du vill veta. På den anläggningen vet jag att det står både hobbyryttare och tävlingsryttare. Ridhus med fibersand, ridbana och väldigt bra människor som driver det stället.

I övrigt är det ju mycket skog där omkring, så det finns säkert mycket fina ridvägar. Ridskolan har trevliga dressyr- och hopptävlingar ett par gånger per år, och är mig veterligen en trevlig ridklubb. Dessutom finns det ju en terrängbana precis utanför Boxholm som drivs av ridskolan. Där finns det hinder på alla nivåer och med varierande svårighetsgrad. En mysig terrängbana!

Har i övrigt dålig koll på vilka stall som finns eftersom jag själv inte stått med hästen där i krokarna. Kan tänka mig att det finns en del små stall också runt omkring, men jag skulle tro att du behöver bil för att ta dig runt :)
 
Tack för ditt svar! Jag kanske helt enkelt får knacka på dörren om jag ser ngt intressant ställe! Varför Boxholm? Är det inte bra där? Vet inte så mkt om kommunen mer än att den är ganska liten...
 
Tack för ditt svar! Jag kanske helt enkelt får knacka på dörren om jag ser ngt intressant ställe! Varför Boxholm? Är det inte bra där? Vet inte så mkt om kommunen mer än att den är ganska liten...
Tänkte om det fanns någon speciell anledning till Boxholm eller om du helt enkelt satte pilen på kartan och flyttade dit :)? Det är säkert inget fel på kommunen. Min uppfattning som "uppfödd i närområdet" är väl att det bor massa konstigt folk i Boxholm. Känns som det är många arbetarklass och låginkomsttagare som hamnar där (och nej, jag menar inte att dessa generellt är konstiga). Billiga hus och hyror brukar ibland locka till sig en viss typ av människor :). Tror dock att Boxholm har försökt ändra på detta. De erbjöd bland annat väldigt billiga och bra studentbostäder för några år sedan till studenter på Linköpings Universitet. Och det är ju väldigt bra pendlingsmöjligheter både uppåt och nedåt med pendeln ;).

Men med häst är det säkert en bra ort att bo i. Finns ju mycket hästar och tävlingar generellt i Östergötland :up:
 
Oj, lät ju lite
Tänkte om det fanns någon speciell anledning till Boxholm eller om du helt enkelt satte pilen på kartan och flyttade dit :)? Det är säkert inget fel på kommunen. Min uppfattning som "uppfödd i närområdet" är väl att det bor massa konstigt folk i Boxholm. Känns som det är många arbetarklass och låginkomsttagare som hamnar där (och nej, jag menar inte att dessa generellt är konstiga). Billiga hus och hyror brukar ibland locka till sig en viss typ av människor :). Tror dock att Boxholm har försökt ändra på detta. De erbjöd bland annat väldigt billiga och bra studentbostäder för några år sedan till studenter på Linköpings Universitet. Och det är ju väldigt bra pendlingsmöjligheter både uppåt och nedåt med pendeln ;).

Men med häst är det säkert en bra ort att bo i. Finns ju mycket hästar och tävlingar generellt i Östergötland :up:
 
Lite beroende på vad du ska göra så hade jag valt Mjölby istället för Boxholm. Tycker Boxholm ligger så dåligt till med dåliga pendlingsmöjligheter jämfört med Mjölby.
 
Om inte just Boxholm är hugget i sten för din del så håller jag med @Bison att Mjölby är att föredra då kommunikationerna är mycket bättre där med närhet till E4an, tåg etc.
 
Det är ju värt att tänka på! Tack! Prisbilden för boende skiljer sig, vilket gör att Boxholm kan vara av intresse. Har orten dåligt rykte eller är det kommunikationerna det faller på?
 
Det är ju värt att tänka på! Tack! Prisbilden för boende skiljer sig, vilket gör att Boxholm kan vara av intresse. Har orten dåligt rykte eller är det kommunikationerna det faller på?

Det ligger väldigt off med dålig väg, mitt o skogen med mycket djur jämfört med Mjölby där du piper upp på motorvägen direkt. Sen är det längre till storstäderna vilket såklart bidrar.
Sen har det dålig stämpel med mycket lustigt folk, går inte att komma ifrån
 
@Qureida jag blir liksom övriga nyfiken på varför Boxholm om du inte fått jobb där typ ?
Det är precis som du fått svar om Vishan verkligen . Dåliga förbindelser och verkligen totalt OFF . Jättefina landskap dock ! Men det är verkligen vischan och jag hade nog tagit det i åtanke om du som sagt inte har ngn specifik orsak att bo där , hellre Mjölby isåfall . Det är väldigt litet det också men mer centralt och bra hästhållningsmöjligheter :)

Svar på din fråga : nej Boxholm har inget specifikt dåligt rykte om sig , det är inte kriminellt etc men det är en liten liten håla . Kan tänka mig att det är svårt att som nyinflyttad skaffa sig bekanta och vänner tex, precis som på otaliga andra Vishan hålor .
Och bara så ingen läser mig fel : jag är själv från vischan med liknande storlek och fortfarande väl connected med den . Men som reflektion utifrån det så ja - det är svårt att skaffa kontakter om ngn kommer utifrån och flyttar in . Tänker ffa nu att TS är vuxen dvs inga dagis, skolor etc i bilden där kontakter skapas . Då kan det bli svårt .
 
Senast ändrad:
Mjölby är seriöst Sveriges allra fulaste stad om ni frågar mig.
Det finns ingenting där, är omgivet av motorväg och tågräls och odlad mark(gärden)
Skulle aldrig i hela mitt liv ha en häst nära centrala Mjölby.
Boxholm har jag bara varit i en gång och där är fin natur åtminstonde.
visst kör till med att Mjölby är lätt om man ska pendla, men vad vet vi om ts pendlande eller inte pendlande och tycke om det.
Själv hade jag aldrig bosatt mig med häst i Mjölby iaf=D
 
Mjölby är seriöst Sveriges allra fulaste stad om ni frågar mig.
Det finns ingenting där, är omgivet av motorväg och tågräls och odlad mark(gärden)
Skulle aldrig i hela mitt liv ha en häst nära centrala Mjölby.
Boxholm har jag bara varit i en gång och där är fin natur åtminstonde.
visst kör till med att Mjölby är lätt om man ska pendla, men vad vet vi om ts pendlande eller inte pendlande och tycke om det.
Själv hade jag aldrig bosatt mig med häst i Mjölby iaf=D[/QUOTE
Mjölby är seriöst Sveriges allra fulaste stad om ni frågar mig.
Det finns ingenting där, är omgivet av motorväg och tågräls och odlad mark(gärden)
Skulle aldrig i hela mitt liv ha en häst nära centrala Mjölby.
Boxholm har jag bara varit i en gång och där är fin natur åtminstonde.
visst kör till med att Mjölby är lätt om man ska pendla, men vad vet vi om ts pendlande eller inte pendlande och tycke om det.
Själv hade jag aldrig bosatt mig med häst i Mjölby iaf=D

Det finns ännu mindre i Boxholm ;)
Sen beror det på vad man gillar, själv älskar jag slätten.
Mig veterligen finns det inga stall i centrala Mjölby, kommer du några kilometer utanför finns flera fina ställen med riktigt bra möjligheter. Vill man bara skogsmulla har du tex Lycketorp, där har du riktigt fina skogsvägar på härlig sandmark.
 
Mjölby är seriöst Sveriges allra fulaste stad om ni frågar mig.
Det finns ingenting där, är omgivet av motorväg och tågräls och odlad mark(gärden)
Skulle aldrig i hela mitt liv ha en häst nära centrala Mjölby.
Boxholm har jag bara varit i en gång och där är fin natur åtminstonde.
visst kör till med att Mjölby är lätt om man ska pendla, men vad vet vi om ts pendlande eller inte pendlande och tycke om det.
Själv hade jag aldrig bosatt mig med häst i Mjölby iaf=D
Fast som sagt alla undrar allmänt om TS motivering att flytta utan att ngn Info om det getts osv .

Mjölby Sveriges fulaste stad ? Inga bra hästmöjligheter ? Och boxholm har du bara besökt en gång osv ? Vad är "centrala Mjölby ' ? Det är 5 min så är du utanför bostadsområdet liksom och på landet med massor med hästar och möjligheter ? Vem har häst i "centrala Mjölby " liksom ? Mjölby är ingen stad .
Jag undrar lite utifrån det ?
 
Mjölby Sveriges fulaste stad ? Inga bra hästmöjligheter ? Och boxholm har du bara besökt en gång osv ? Vad är "centrala Mjölby ' ? Det är 5 min så är du utanför bostadsområdet liksom och på landet med massor med hästar och möjligheter ? Vem har häst i "centrala Mjölby " liksom ? Mjölby är ingen stad .
Jag undrar lite utifrån det ?[/QUOTE]
Ja det är väl alltid bra för ts att höra OLIKA åsikter vad folk tycker ?
Det finns två stora centrala stall i Mjölby och jag gav min åsikt om Mjölby, tycker inte det är mysigt alls med slätter , typ noll grusvägar att rida på, motorväg åt ena hållet, tågräls åt andra och andra vägar åt tredje hållet.'
Får cellskräck av Mjölby, man kommer ingenstans om det inte är med bil eller tåg..
MIN åsikt!
finns många som älskar slätt och att kunna ta sig ifrån Mjölby lätt=D
 
@framtidens93

Vi har nog väldigt olika uppfattningar om vad som är centrala Mjölby.
Inga grusvägar? Det finns miltals med fina grusvägar på slätten.
Du får nog googla cellskräck :p
 
Tack för alla svar och lite olika vinklar på det hela! Vi har sommarställe som ligger ungefär lika långt från Mjölby, Boxholm eller åt Ulrika. Vi vill kunna leta brett efter bostad som ligger på skapligt avstånd därifrån. Mjölby känns mer som en 'stad' och lite lättare att föreställa sig hur det skulle vara att bo där. Boxholm är mer ett oskrivet kort, känns lite öde, svårt att få en uppfattning om stället.
 
Mjölby är seriöst Sveriges allra fulaste stad om ni frågar mig.
Det finns ingenting där, är omgivet av motorväg och tågräls och odlad mark(gärden)
Skulle aldrig i hela mitt liv ha en häst nära centrala Mjölby.
Boxholm har jag bara varit i en gång och där är fin natur åtminstonde.
visst kör till med att Mjölby är lätt om man ska pendla, men vad vet vi om ts pendlande eller inte pendlande och tycke om det.
Själv hade jag aldrig bosatt mig med häst i Mjölby iaf=D
Jag som bott med häst i Mjölby i stort sett hela livet (bodde där i 20 år) kan säga att Mjölby är (eller har varit) väldigt bra. Lycketorpshållet är helt UNDERBART gällande ridmöjligheter. Vi hade eget stall mellan Mjölby och Sya. Lite off rent hästmässigt, men det fanns trevliga grusvägar i närområdet, och annars så red man bort mot Vifolkavallen och i de skogarna där borta finns det de bästa klätterbackarna jag varit med om (saknas nu när jag bor i platta Linköping) och fina mjuka skogsvägar. Stod i ett av de mer centrala stallen ett kort tag. Jag som inte var rädd för trafiken tog mig ju snabbt till vifolkavallen och dessa ridvägar. Men ja, vill du ha skogen vid knuten får man satsa på Lycketorpshållet eller mot V-harg där det också finns mycket fina vägar.

Men för TS så är säkert Boxholm bra om man vill ha skogen nära när man har häst, med ostörda skogar. Men annars är nog trots allt Mjölby ett säkrare kort av många anledningar.
 
Jag har inte varit i boxholm i hästsammanhang men det känns ganska off. Östergötland är rätt bra ridsportsområde men boxholm ligger ju liksom... en bit ifrån. Gillar man bara att rida för skojs skull spelar det säkert ingen roll var man bor, men jag som gillar att tävla och träna bor hellre närmare e4, är ju mycket tävlingar och fina anläggningar med tränare i norrköping/linköping/mjölby.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 631
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 829
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 031
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp