boxgolv i stall

T

tazza

Vi ska renovera ett gammalt stall och funderar på golvbeläggningen. Har alla stall idag betonggolv? Finns det någon härinne som har trä? Det måste ju bli mycket bättre för benen om hästen står på ett under lag med svikt men naturligtvis håller det inte i evighet.
Tacksam för alla tips.

Sv: boxgolv i stall

Vi har betonggolv i vårat gamla stall, men vi har tjocka bäddar så benen tar inte skada. De står ju dessutom väldigt lite tid inne i stallet, mesta delen tillbringar de i hagen och där sviktar det ju.

Vi har trägolv i en del av stallet. Det är inte lika hållbart som betong. Så om du har trä, så får du räkna med att byta yt plankorna ganska ofta eftersom det har en tendens att ruttna fortare.

Du menar inne i boxarna? Nackdelen med trä att ju att det blir halt om det blir blött och som redan påpekats ruttnar det.

Jag har trägolv i stallet o boxarna. Har bytt golv ett par gånger på tio år. Det fungerar jättebra, blir inte halt eftersom broddarna rispar golvet. Det är inte kallt heller.

Har ingen bädd eftersom jag vill sopa rent träet varje dag. Lägger på kalk i ggr per vecka för att undvika amoniaklukt. Men så är det ju på gjutna golv med. Men om jag får välja så skulle jag väl gjuta men detta fungerar bra. Nackdelen är att jag inte har ngt spolspilta.

Vi har betong golv i boxar och stall, men vi har gummimattor också.. sedan när man storstädar stallet på sommaren/hösten tar man bara bort mattorna, spolar rent och "vädrar" golvet lite, så blir det som nytt.. ;)

Tack för svaren!
Jag tänkte på tryckimpregnerade plankor...
Då borde det hålla lite längre...
Men det kanske blir billigare att gjuta betong ändå.

Använd inte tryckimprigerat istallet medlet man använder är giftigt.
Ska man ha trägolv är björkbra , allra bäst ska al eller asp vara kommer inte ihåg vilket utav de men det vet säkert den du köper av ,fråga annnars någon gammal hästgubbe.

hjortron skrev:
Använd inte tryckimprigerat istallet medlet man använder är giftigt.
Ska man ha trägolv är björkbra , allra bäst ska al eller asp vara kommer inte ihåg vilket utav de men det vet säkert den du köper av ,fråga annnars någon gammal hästgubbe.

Borde inte lärk vara rätt så bra? Fast det är ju dyrt.

Det bästa jag har varit med om när det gäller boxunderlag är faktiskt hårt packad sand. Alltid torrt och fräscht i boxen. Vet däremot inte hur det förhåller sig med miljöregler men det går ju att kolla upp om det är aktuellt.

Vi har ju sandmark där vi har stallet... Då kanske man slipper göra något alls... :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 817
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
827
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30