Boxgolv av trä, vad kan jag olja in det med?

S

Sikfjarden

vi har trägolv i boxarna, vi vill olja in det för att förhindra urin att tränga in i golvet.

Men är det någon speciell olja ni vet som funkar? vill ju inte att det skall lukta av golvet.:confused:

Sv: Boxgolv av trä, vad kan jag olja in det med?

hur ser det ut under trägolvet?

är det öppen luft under så gör inget speciellt.. mocka bort allt det blöta bara..

men är det platta eller grus eller tillstängs grund så blir det ju knivigare..

det kommer att tränga in ändå om ni inte toktäcker det med plasttätning och plastgolv.. och då riskerar ni istället att få en golv som ruttnar ihop helt och hållet..

det du kan göra är att alltid hålla bädden väldigt torr och ha bra ventilation..

och ta till vana att lägga upp ströet i en hög när du mockat klart, och så får resten av golvet lufta medans hästarna är ute, första när du ska ta in hästarhna sprider du ut ströet igen.. lägg högen på olika plats varje dag..

nja, under detta golv är det ett till trägolv, men det är ribbor emellan och luft på ca 10 cm...

Jo de e just de vi gör, mockar undan sopar bort det blöta och låter det ligga så till kvällen. men grejen är den att mockningen sker på kvällen, efter skola/arbete så golvet hinner inte luftas en hel dag. det är fortfarande blött när det läggs på spån igen.

Så om jag oljar golvet måste de kunna stå emot väta bättre.
Nu går ju hästarna på bete så allt är rengjort och golvet är snustorrt just nu.
Bra tillfälle menar jag.:idea:

behandla golvet med ladugårds lack , finns på granngården , stoppar fukt och bakterietillväxt . du får nog bättra på det varje sommar för broddar osv sliter.

så har vi gjort och det funkar , lycka till

På granngården finns det färg som håller för urin. Just nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men det är bara att fråga. Inte ladugårdslack som någon nämnde utan nån annan sort. Egentligen är den till för puts, men den funkar på trä också. Används i grisstall mm.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Bapelsin
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 856
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama