• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 208
G

Generalen

Ordet fritt!

Boxer är en ras som jag länge varit mycket intresserad av. Men jag har inga egna direkta erfarenheter av rasen så jag tänkte höra efter om det är andra här som har det och kan berätta något? Allt av intresse, sjukdomar, mentalitet osv. Även ni som bara har en åsikt om rasen, fritt fram att dela med sig! :D

Sv: Boxer...

Bästa rasen!! :love:

Är själv ägare till en och har varit uppvuxen med flera boxrar.
Så jag har bara bra erfarenheter av dessa.
Kan rekommendera att gå in på svenska boxerklubbens hemsida där finns myckt info.

Jag funderade på boxer innan jag köpte min terrorist. Dock blev jag avskräckt av alla sjukdomar. Jag ville helt enkelt inte ta den stora risken att få en sjuk hund.

Jo jag har också hört att boxer är en väldigt sjuk ras. Men vilka sjukdomar är det som det handlar om? Förutom HD och ryggen.

Har redan varit inne och läst ett antal gånger men det är ett plus att höra andras åsikter och erfarenheter om rasen :).

Hudproblem och tumörer verkar också vara relativt vanligt.

Men det verkar vara en väldigt trevlig hund! Men alla sjukdomar gör att jag inte tycker att det är värt risken.

Enl en forskningsrapport som finns på Agrias hemsida har mellan 50-80% av alla Boxrar blåsljud på hjärtat. En väninna till mig hade en Boxer som bara blev 2,5 år p g a att det var så många invärtes fel på henne. Det var till sist njurarna som slutade att fungera. Men hon hade också hjärtfel. Tråkigt på en f ö mycket fin hund.

:eek: Wow, det visste jag inte. Hur allvarligt är blåsljud? Vet att en av våra shih-tzu hanar har det, knappt märkbart och enligt veterinär ska han alltså inte påverkas nämnvärt av det.

Jag föreslår att du går in på Agrias hemsida www.agria.se och lägger in: "Aortastenos och plötslig hjärtdöd hos boxer" på deras söktjänst så kan du läsa där.

Visst finns detta hos boxer (tyvärr), även andra raser är drabbade ex, golden retriever och new foundland.
Men forskarna har valt att inrikta sig på boxer.
(Bara för dom är så trevliga ;) )

Mitt livs kärlek var en vit boxerhane som hette Hugo.

Han var helt otrolig och jag svor att jag aldrig skulle han någon annan ras än boxer.
5 år gammal fick han somna in då vi konstaterat en stor hjärntumör.

Så hjärtat mitt är trogen boxern då det inte finns en ras som dessa i personlighet, men förnuftet är inte lika säker.

När det blir dags att skaffa en till hund ska jag undersöka sjukdomshistorik noga och se om det är värt det.

Min jobbarkompis har en boxer. Mycket glad, trevlig och studdsig hund.
Tyvärr så har hon kvalster och fågelallergi. Hon har även nu vid 5 års ålder fått veta att korsbanden nästan är helt av. Detta trots att hon är fri röntgad vid 2 års ålder. De kör på så länge det går då vovve inte gillar att ta det lungt. Tyvärr kommer hon nog inte att bli jätte gammal

*puttar* (i svag förhoppning om att någon kan hoppa in och säga "Självklart ska du ha en boxer, den och den och den och den linjen är jättefriska utan tumörer, HD, ryggproblem osv...." :angel:)

Jag tycker om boxrar men skulle inte våga skaffa någon själv. I min närhet finns 3 st som avlivats före 2 års ålder pga sjukdomar och jag vågar inte satsa på en ras med den statistiken. Tyvärr. Det är en otroligt trevlig ras! :love:

*gnäll* Jag förstår inte varför jag ska fastna för sådana här raser. En annan som jag verkligen, verkligen vill ha är Australian Shepherd men där ska ju tydligen mentaliteten suga istället :mad:. SUCK!

Boxer är en ras som har ganska så mycket större risk för sjukdomar än andra raser.
Men det är en chansning, visst risken är större, men när du väl har din vän där, så tänker du inte på "hur länge kommer han att leva?, kommer vi upptäcka blåsljud? kommer han få prostata cancer?"

SandraZapho.jpg
zapho2.jpg

Det här va våran kille. Han blev 11år, det är ganska hög ålder för den rasen.
Han kastrerades vid 7års ålder det kan ha sparat honom från prostatacancer som några av hans kullbröder fick.
Han hade dock en benign knöl på låret som satt så illa i muskeln att när vi oppererade bort den fick lite problem med att hoppa upp i bilen.
Annars så var han frisk. Det sommaren vi tog bort honom var det extremt varmt och vet sa att det var förmodligen det och hans höga ålder som gjorde slut på hans ork.

Han var världens bästa hund och hade det inte råkat bli en schäfer den här gången hade vi absolut köpt en boxer.
:bow:

Åååh jag vill verkligen oxå ha en Boxer!! :love:
Klart man oroar sig lite för sjukdomar osv men jag är beredd att ta risken, dom är ju sååå fina.

Har skrivit och frågat en del innan men tyvärr inte fått några svar så jag prövar igen.

Är det någon här som har några tips på BRA och SERIÖSA Boxeruppfödare med sunda, snygga ENGELSKA linjer??? Dvs med lite längre nosar osv

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 274
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 625
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka