Boxer nuförtiden?

Linda_77

Trådstartare
Jag är förmodligen VÄRLDENS veligaste människa när det kommer till att välja ny ras :o

Efter att ha spånat runt bland lapska vallhundar, labradorer, ridgebacks och stabyhound har mitt öga för tillfället fastnat vid boxern. Ja ja, jag vet att jag nån gång skrev att jag inte är en boxermänniska, vet dock inte vad jag fått det ifrån??
Har ju faktiskt levt hela livet med mer eller mindre trubbnosiga korthårshundar. Trots att min barndoms boxerkompis verkligen inte hade de bästa mentala kvaliteterna verkar hon ändå ha satt sina spår :rofl:

Hur är egentligen dagens boxrar?

Min egen bild av dem är att de är väldigt glada och tramsiga, ungefär som Tigger i Nalle Puh. Lättlarda, arbetsvilliga fast lite envisa.

Går det att hitta en som inte består av 25 kg sjukdom? Finns det linjer med lite längre nosar och lättare andning?

Sv: Boxer nuförtiden?

Går det att hitta en som inte består av 25 kg sjukdom? Finns det linjer med lite längre nosar och lättare andning?

Det skulle jag också vara intresserad av att få veta!

Kastar dessutom in en fråga till, i något av de senaste numret av Hundsport kunde på resultatsidorna se en kommentar +bild om att det var trevligt att en "svart-vit" boxer tog rosett i utställningsring. Men det måste väl ha varit en mkt mörk brindle/vit boxer...?

Nä svart-vit har jag då aldrig hört talas om. Det är väl bara gula (röda?) och olika nyanser av brindle som är tillåtna? Har sett flera vita men den färgen är ju inte godkänd.

Finns det inga boxermänniskor på det här forumet?? *putt*

*kl*

De vita är ofta väldigt sjuka, får hudproblem, typ cancer om jag inte minns helt fel...

Gilly

Ja det kanske finns någon anledning till att den färgen inte är godkänd.

Men för att förtydliga lite:

Hur är nutidens boxer i allmänhet i temperament och hälsa? Har inte träffat någon på lääänge.

PM:a gärna tips på bra kennlar :angel:

Eller så kanske det ändå blir en Lapsk...eller en Staby, eller en brun Labbe. RR är ju oxå jättefina....och Borderterrier ;)
Eller en ny Staffe...*suck* :d.

~So Many Dogs So Little Time~

Jag har en boxer och mina förlädrar har precis skaffat sig en valp. Det är första gången jag har en boxer men jag är helt såld. Supercharmiga hundar! Glada, lekfulla, mysiga, gosiga, hyfsat lättlärda och alldeles underbara med barn! JAg har faktiskt inget negativt att säga om dem. Min är 2 år nu och har än så länge (peppar peppar ta i trä) inte haft några problem med henne. Hon har även gott igenom höft- och knäröntgen utan anmärkning.

Min boxer har tydligen ett ganska kontinentalt utseende med ganska kort nos och framförallt ganska rynkig. OM jag har förstått saken rätt så är de engelska blodslijerna något längre i nosen. Mina föräldrars hund kommer nog bli mer så.

Finns några bilder på min här --> http://www.pixbox.se/alb160287

*kl*

De vita är ofta väldigt sjuka, får hudproblem, typ cancer om jag inte minns helt fel...

Gilly

Trams, finns inga studier som stöder detta .
Detta är ett effektivt rykte som sattes igång av boxeruppfödare för att rättfärdiga att de vita avlivades.

Har själv varit ägare till en fantastisk vit hane som för evigt har satt min referensram för hur en hund ska vara.

Jag förlorade honom dock i förtid i en sjukdom som inte var relaterad till hans färg men dock till boxerns dåliga sjukdomsstatistik, rasen har en hel del cancer generellt men som sagt har inte de vita det i större utsträckning.
Min kille hade inte heller tillstymmelse till andra problem och varken han eller hans vita syster hade några hudproblem, det hade dock 2 färgade syskon.

Dock är vita djur döva i större utsträckning , men detta är något som gäller generellt för alla raser, alla arter. Min vita grabb hörde dock utmärkt, istället har jag en döv springer spaniel.

När min grabb var i livet, sa jag "aldrig något annat än boxer", men sen jag förlorade honom dras jag med samma frågor som du.
Efter en del sökande har jag dock hittat uppfödare som prioriterat linjer med friska boxer, så blir det boxer igen kommer jag detaljstudera hälsan bak i leden.

Min tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=887875&highlight=boxer

Jag gör det.
Ett tips är även att gå in och kolla på Norska boxerklubbens hemsida, där kan du på valpar till salu ex titta på hälsostatus över föräldrar,avkommor syskon etc. Där anges även förutom knä och höftledresultat också ryggröntgenresultat och hjärtkoll.

Senast ändrad:

Jag upplever det som att boxrarna är mindre sjuka idag än vad de var tidigare. Hjärt- och knäproblemen är betydligt ovanligare nu. Finns ju en del med allergier fortfarande, men verkar också ha minskat.

Jag är uppvuxen med världens underbaraste boxer och älskar deras temprament. Har nu borderterrier och tycker väl att de är behändigare i storleken. Speciellt boxerhannarna han ju bli ganska "mycket".

Jag har världens goaste boxertik på dryga året och skulle heller inte kunna tänka mig någon annan ras. Det är en ypperlig brukshund men det som ofta brister är koncentrationen. Tittar man på boxerhundarnas MH resultat så vittnar det om att de har de egenskaperna som krävs. Men det behövs en tålmodig förare för att de ska visa det ute på tävlingar :D

Det finns många diskussioner om boxerns hälsa och om vita boxer på andra hundforum så det finns mycket att läsa om. Många fördomar också. Det bästa är att åka på något boxerevenemang (Boxer Sm har ju tyvärr precis varit) och prata med olika folk där. Titta på hundar som du tycker om, angående noslängd och typ och se vilka linjer de har. Engelska linjer har ofta lite längre noslängd och de är lite smäckrare.

Jag satt i nästan ett år på Internet och läste på olika boxerhemsidor och kollade SKK's avelsdata innan jag köpte min valp. Sen kan jag dock säga att mina krav var något för höga så jag fick rucka på vissa saker tillslut. Det är svårt att hitta HELT felfria hundar i alla led i stamtavlan.. och då pratar jag om hundarnas nedärvning. Självklart avlar man inte på sjuka djur. Finns undantag där också men det är ju inte något de mindre seriösa uppfödarna skyltar med.

Angånde den "svart/vita" boxern som placerade sig på Världsutställningen så borde det var en som jag känner. Hon är MYCKET mörktigrerad.

Vill du läsa lite och se en fin boxer med bra noslängd så kan du titta på min tjej :) http://toweokashi.wordpress.com

Ja! Där är hon ju! Precis den modellen är det som jag gillar :love:
Man vill ju att de ska kunna andas och röra sig fritt ;)

*funderar på hur man ska kunna övertala husse att det är en boxer vi ska ha*

Om vi säger så här, vår husse hade haft Border Collie innan (som han älskade över allt annat) men han är helsåld på vår boxer nu. En helt annan tuffhet och tål "grabblek". Vet heller inte hur många hundar som skulle orka med min 7-åriga son heller :angel:

Man behöver inte träffa så många för att bli såld. Visa honom en boxervalp, vetja!

håller med mannen..
INTE boxer!
vad händ emed jaktlabben,funktion o kul i samma förpackning?

ni kan ju alltid låna Hovawart o se hur det är:)

Jag tycker oxå boxer är sjukt söta! :D Men bara dom som har lite rakare nos :) Alla hundar med intryckt nos tycker jag synd om..

Varför inte det, OM jag hittar rätt uppfödare och en sund hund? :idea:
Jag är ju mest van vid den typen av hund samt gillar storleken och hårlaget osv.

Ren jaktlabbe har aldrig varit aktuellt, mest för att jag prompt vill ha en brun i såfall samt att jag har ett visst utställningsintresse. Men jaktlabbarna är MYCKET finare i kroppen tycker jag. Det finns ju såå många fina raser men en boxer är mest "jag" just nu :D

Vi skulle gärna låna hem din söta Totte men min gammelman (hunden) är ju tyvärr svårt allergisk mot andra hanar, så det måste vänta tills han inte finns mer...

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av hingstsugen
Efter en del sökande har jag dock hittat uppfödare som prioriterat linjer med friska boxer, så blir det boxer igen kommer jag detaljstudera hälsan bak i leden.

Linda_77
Var hittar man dem? Boxerklubbens uppfödarstatistik eller?
Man får dock hoppas att de flesta är seriösa och värnar om sin ras :idea:

*Putt puuutt*
Än har det inte kommit några tips på uppfödare.
Ingen som känner några friska och långlivade boxrar här??
Någon uppfödare med engelska linjer kanske? :bump:

Boxer har jag ingen åsikt om, däremot rasvelande är jag expert på.

Först så skulle jag ha en labbe, sen en schnauzer, sen en dvärgschnauser, sen en pincher sen såg jag en hoffe som var vackrast i världen sen..... eller varför inte en blandis...

Först när jag la ner hundtänket en stund så hittade jag Chivas, en Australian Shepherd, han passar mig perfekt.

Ett tips är boken "Välj rätt hund" av C Swanstein, där hittar du bra info om många raser som är tämligen objektiv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka