Boxer hund i stall?

L

lilla_myran

Hur funkar det att ha en boxer med hästar. är väldigt sugen på att köpa en sån hundm, men skulle gärna vilja veta om det är lämpligt att ha en sån runt hästar;)

Sv: Boxer hund i stall?

Ja, varför inte? En väluppfostrad hund gör sig väl alltid bra i ett stall.
De är väl ganska bra på att stå på bakbenen? Bra grej om man vill koppla hunden under uteritten utan att hoppa av :idea:

Hur funkar det att ha en boxer med hästar. är väldigt sugen på att köpa en sån hundm, men skulle gärna vilja veta om det är lämpligt att ha en sån runt hästar;)

Det tror jag absolut, gör man hunden van vid hästar från början ska det inte vara några problem! Tänk bara på att boxern är en aktiv ras som behöver mycket fysisk såväl som psykisk träning.

De är väl ganska bra på att stå på bakbenen? Bra grej om man vill koppla hunden under uteritten utan att hoppa av :idea:

:rofl: :rofl: :rofl: :D

(jag måste nog ha en varghund då, eftersom jag är så kort i rocken, tur man har islandshäst och inte "stor brun"... :D )

Jag älskar boxrar, de är trevliga och alltid glada,
oftast är de glada till den dag de stänger igen ögonen för gott. :love:

Om du bara har din hund med från början så är det inga problem att ha en boxer ihop med hästar.

Min gamla boxer lekte med ett ponnyföl vi hade för många år sedan.
De hade jätteroligt ihop.

A

De funkar super i stall, men tänk på att det är en korthårig ras som kan frysa, vid tex. långa dagar i stallet vintertid

De funkar super i stall, men tänk på att det är en korthårig ras som kan frysa, vid tex. långa dagar i stallet vintertid

Det är min enda invändning också.

Jag hade en Boxer under hela min uppväxt i princip och jag älskar Boxrar. De brukar vara livliga och hitta på en massa saker men oftast mycket snälla.

Vår Boxer jagade förvisso hästar men hästarna tog henne inte på allvar så det gjorde inte så mycket egentligen.

Tror inte rasen spelar någon större roll. Är nog mer frågan om individens lämplighet och uppfostran.

Hunden bör väl kanske inte vara så där överdrivet intresserad utan det är bättre om den nonchalerar hästarna lite.

Fast kolla också vad ni har för hästar för min häst går inte att ha tillsammans med nyfikna närgångna hundar! :eek: Han skulle mer än gärna krossa skallen på dem med en välriktad spark med frambenen! :eek: :devil:

Likadant om hönorna vågar sig in i hagen - då jäklar! :rofl:

*kl*

Ras spelar roll. Gissningsviss krävs det betydligt mer arbete att få t.ex en jakthund att bete sig väl i och runt ett stall.
En boxer är väl mer en allroundhund med inte allt för stark jaktlust.

Med ett mysigt täcke på vintern är den nog nära idealet för att vara stallhund tycker jag.

*kl*

Ras spelar roll. Gissningsviss krävs det betydligt mer arbete att få t.ex en jakthund att bete sig väl i och runt ett stall.
En boxer är väl mer en allroundhund med inte allt för stark jaktlust.

Med ett mysigt täcke på vintern är den nog nära idealet för att vara stallhund tycker jag.

Jo, när jag tänker på det så kan det nog spela viss roll ändå, det har du rätt i.

Min hovis hade t ex sin Bordercollie med sig en gång och den hunden hade hela sin uppmärksamhet på bl a min häst som inte uppskattade det. :crazy:

Jag har en boxer i stallet. Fungerar alldeles utmärkt. Bara hunden är väluppfostrad så går det bra. Han hjälper till med allt möjligt - bland annat att valla fölungar som inte vill springa med sin mamma ut i hagen. Det är något han har lärt sig själv - vi har inte tränat det med honom.

Min syrra skaffade en boxer förra sommaren. Har själv aldrig varit i kontakt med den rasen tidigare och var väldigt skeptisk. Men vilken underbar hund :love:!!

Tror det skulle funka kanon att ha en sådan i stallet. Med tanka på dess positiva inställning till allt och vore ju kanon att låta den hänga med på uteritterna då den har mycket energi att göra av med! Dessutom tror jag att den pälsen är kanon, kort och därmed drar den inte med sig massa smuts och skräp som en längre päls skulle göra. Den torkar oxå väldigt snabbt om en avspolning skulle vara aktuellt.
Och de där med att den skulle frysa en lång dag i stallet vintertid, ge den en plats i stallet, där den har filtar där den kan få värme från, även ett litet hundtäcke kanske den vill ha, så är det problemet löst.

Men uppfostra den väl, ouppfostrade hundar hör inte hemma i ett stall! För allas säkerhet!

En bonusbild på godingen, här ca 8 månader gammal på en strand i Trelleborg en solig vinterdag.
18270229.jpg

Säger som dom andra att med rätt individ och uppfostran är det en bra stallhund.

En arbetskamrat till min mamma hade en boxertik innan. Och hon var jämt med lös i stallet. Hon följde med ut när dom red och höll sig i närheten när dom var i stallet. Hon höll även ett bra avstånd till hästarna och lyssnade alltid!
En mycket trevlig hund i stallet var hon. :)

Vi har 2 :) härliga boxrar på vår gård och det funkar jättebra.Perfekta som vakthundar oxå.Vi har täcke på när det är riktigt kalltoch är ute mkt.Så skaffa boxer dom är så goa och ger så mycket tillbaka.

tänk på att det är en korthårig ras som kan frysa, vid tex. långa dagar i stallet vintertid

Det finns termotäcken att trä på isf! ;)

Jag har själv en boxer och det fungerar kanon i stallet. Det är lydnaden på hunden som avgör om det funkar eller ej. Boxern är en underbar ras som jag rekomenderar starkt till människor som vill ha en hund med glimten i ögat, mycket motor och en stor portion humor. De är helt fantastiska och helgoa "kompisar"!
Lycka till!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 082
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 965
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka