Boxdilemma

SLD

Trådstartare
Skulle vilja ha lite synpunkter.

Som det är nu har jag två boxar att välja på till min häst.

Box nr 1 har hon stått i snart 1½ år år. Stor, 16 kvm. Dock så bråkar hon en del med hästen brevid, smäller i väggen och så.

Box nr 2 är mindre, 12 kvm kanske... Brevid står en snäll valack, 22 år, som inte tjafsar med henne. Det är också byggt så att de inte står och tittar åt samma håll vid fodring, vilket medför mindre tjafs.

Hur skulle ni göra? Hon har stått i box 2 två dygn nu, och har inte alls bråkat vid fodringarna, vilket är jättebra, men är den tillräckligt stor??
Ja, jag vet, enligt bestämmelser är den det, men vad tycker ni??

Sv: Boxdilemma

Skulle vilja ha lite synpunkter.

Som det är nu har jag två boxar att välja på till min häst.

Box nr 1 har hon stått i snart 1½ år år. Stor, 16 kvm. Dock så bråkar hon en del med hästen brevid, smäller i väggen och så.

Box nr 2 är mindre, 12 kvm kanske... Brevid står en snäll valack, 22 år, som inte tjafsar med henne. Det är också byggt så att de inte står och tittar åt samma håll vid fodring, vilket medför mindre tjafs.

Hur skulle ni göra? Hon har stått i box 2 två dygn nu, och har inte alls bråkat vid fodringarna, vilket är jättebra, men är den tillräckligt stor??
Ja, jag vet, enligt bestämmelser är den det, men vad tycker ni??

Tja, hur verkar hästen trivas? Hur stor är den? Kan den vända och röra sig OK o så i den mindre boxen?
Själv skulle jag tycka att det vore bra att hon fick en lugnare miljö utan en granne som hon inte gillar. Det måste ju stressa henne att bråka och vara på sin vakt mot grannen.

box nr.2 skulle jag välja helt klart!!

för att det är ju inte fööör trångt antagar jag, såvida du inte har en jätte häst. å jag tycker att det påverkar dom så mkt i hantering och ridning om dom inte trivs med box granne och är stressade vid fodring...

Jag har själv en pålle som gärna bråkar med grannen. Jag har löst det så att han står i en hörn box, och har då bara en häst på sidan bredvid. På gallret mot denna häst har jag satt upp playwood skivor. Har lämnat en springa ca 3 dm längst bak i boxen så att det ändå kan nosa på varandra och ser varandra. Med denna lösning är det nu mkt mindre bråk mellan boxarna. På så sätt skulle du ju kunna behålla den stora boxen....

Svarar alla:

Hon är inte så stor, 164 cm och ganska smäcker, så hon kan ju vända sig och röra sig utan problem. Jag känner också att box 2 skulle vara bättre, blir det någon vid lugn miljö som är större ledig sen så går det ju flytta henne igen...

Absolut den boxen hon verkar trivas bäst i (2:an)! Får hon bara vara ute tillräckligt mycket tror jag knappast hon bryr sig om de extra kvadraten. Vi människor har ju en tendens att projicera våra egna preferenser på hästarna.. :angel: ;) Men visst vill man att hästen skall ha en så stor box som möjligt!

Hon får enligt lag stå i en box på 9kvm så i mina ögon finns det inga problem med en på 12kvm. trivs hon bättre där så varför tveka?

Box nr 2! Mitt smäckra halvblod på 164 cm står i en box på 10 kvm och hon har absolut INGA problem med att röra sig eller vända på sig. Så 12 kvm räcker gått och väl. Minsta boxstorlek enlig lag är ju 9 kvm till en häst i denna storleken.

Att det är mindre tjafs med grannhästen är viktigare än några extra kvm boxstorlek. Tycker jag i alla fall! ;)

/Lizzie

:devil:

Stå i den stora boxen och ha snällgubben i boxen bredvid?!!!

Haha, om det vore så enkelt... Men varken han eller de som stor brevid den stora boxen vill byta box, så det är nog kört... Tror hon trivs bättre i 2:an av ytterligare en anledning, den ligger så hon har koll på större delen av stallet, det gillar hon :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 751
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka