S

smessis

Hoppas jag lägger tråden rätt. annars får ni gärna flytta på den..:)
Va till ett stall idag. Där man va tvungen att gå igenom en box för att komma till en annan box.
Hur ser inspektörerna på detta? Är det lagligt? Tänker mer om det börjar brinna eller hända något. lär ju bli lite bökigare.:)

Sv: boxar

Det är väl fullt lagligt.

Varför skulle det bli bökigare om ngt händer? Man släpper ut häst nr 1, öppnar och släpper häst nr 2! ;)

Jag har gjort så i fölboxen och sen när det snart är dax att föla tar jag bort boxfronten allså slagdörren och då blir det jätte uta att ha föl på.

Och sen när fölet är störe sätter man på boxfronten igen så tar man först häst 1 och släpper ut och sen fölis.

Funkar utmärkt!

Jag har haft så i gamla stallet & ska ha det i vinter i nuvarande, prioriterar hellre genomgång genom boxarna & större boxar än en stallgång & mindre boxar.
Det är om du ska ha stallgång som du måste uppfylla måtten på stallgång, har du bara boxar man går igenom ska du uppfylla måtten på boxarna.

Har aldrig varit ngt problem för mej att ha det så, men så har jag inte så krångliga hästhållningsrutiner i mitt stall.
Hästarna kommer in på kvällen, om de ska göras iordning för ridning. & ut på morgonen samt efter ridning, inget flaxande hit & dit även om det oxå hade gått.
Har aldrig sett ngn annan anledning att ha stallgång om det inte har avlopp & man kan tvätta hästen där.

Vi hade genomgångs box förr och det som var bökigt var vid sissta utfodringen på kvällen. Att behöva knata in till en häst med en massa mat för att ge till en annan skapade vis förvirring. Men ger man sissta fodringen vid insläpp så slipper man det problemet.

Jag sålde en häst en gång som fick stå i en sådan box, han mådde fruktansvärt dåligt av att vara så pass instängd som han blev i den boxen.
Jag tror inte inspektörerna bryr sig så länge boxen håller måtten.

/M

Den hästen mådde nog inte bra öht av att stå inne, de brukar inte bry sig bara de inte är ensamma.

Jag tycker det låter lite knepigt, men det är ju lagligt..
Jag själv skulle iaf inte bygga ett stall med en box som man måsta gå egenom en annan för att komma till =/

Kan inte tänka mig att det skulle vara så krångligt om det inte är så att båda ska ridas osv. Kommer ev att ha så nästa vinter, har två stora fölboxar, varav jag knaske behöver dela den ena, men jag har inte bestämt hur många hästar jag ska ha på stall då. OM det blir så att jag delar boxen kommer det att stå en fölunge där som inte ska ut och in mer än till hagen. Fodra kan jag isf göra utifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar