Sv: Box eller lösdrift?
Varför valde ni lösdrift?
Jag valde lösdrift för att min erfarenhet är att hästarna blir både friskare och tåligare av det.
De motionerar sig själva i hagen utöver ridning vilket är bra för muskler och leder.
De lär sig att ta sig fram i alla gångarter i en stor kuperad hage och blir mer balancerade och starka vilket är positivt för min ridning.
En häst är byggd för att röra sig långa streckor per dygn.
Mina hästar har blivit betydligt mer harmoniska av att gå ute dygnet runt året om.
Jag har haft hästar på lösdrift i 20 år och det har alltid fungerat bra och jag har aldrig haft en häst som är skadad eller sjuk så jag behövt ta ut veterinär utom en gång då hästen sparkade av sig senan på sig själv i ett ridhus vilket bara var ren olycka.
För mig betyder inte lösdrift obekvämlighet, det betyder att hästen får leva så naturligt som möjligt den tiden jag inte använder den.
När jag använder hästen står jag självklart i stallet i värmen, hästen kan stå inne en timme eller två i en box om det skulle behövas av ngn anledning.
Jag är BEKVÄM så det måste finnas ett gosigt stall att husera i när jag vill/behöver det för jag är inte byggd för att borsta och visitera en häst i -20 och snöstorm.
Varför valde ni boxplats?
Jag har haft hästar i box med, men jag förstår inte riktigt grejen med att förmänskliga en häst.
Om vi ser till övriga djur som behöver skydd så är de så smart "tillverkade" av naturen att de bygger sina bon själva men det gör ju inte hästar utan de letar skydd på andra sätt.
Därmed INTE sagt att jag tycker att de ska stå på en platt, öppen åker utan vindskydd.
Men är det inte lite konstigt att vi tycker att vi ska stänga in en stor häst som är byggd för att vandra ca 80km/dygn (fått uppgift från en föreläsning) i en liten box på ca 9 kvadrat meter större delen av dygnet?
Om vi går till oss själva och vår storlek i förhållande till hästens, är det rimligt att vi skulle sitta i ett rum på ca 4 kvadrat ca 16h/dygn som är verkligheten för de flesta hästar som står installade.
Visst har de mat att pyssla med ett tag, men är det roligt att stå i samma ruta och tugga lite i 16 h utan att ha något nytt att titta på?
Ute finns det vilda djur som rör sig, det blåser osv så då har ju hästen betydligt mer att sysselsätta sig med, de kan rulla sig och röra sig utan allt förstora begränsningar.
Varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?
Jag tror jag gav dig ett långt svar tidigare, varför ska de stå i en tråkig box längre än nödvändigt när det är vi som tycker att det är blött, kallt och äckligt och inte hästen?
Att en del hästar vill in vid "dåligt" väder beror ju på att vi har lärt dom att då går man in, det är inget naturligt hästbeteende.
Men jag tycker inte att allt behöver vara svart eller vitt, det går ju att kombinera på måååånga olika sätt för att det ska fungera så bra som möjligt för både häst och människa som har väldigt olika förutsättningar