Botulismvaccin

S

Sliver

Ja såg att det fanns en tråd om detta hur mkt det kostar och så men det jag funderade på är:

Har en nordis som har hela grundvaccinationen mot botulism, iaf så är det ett års intervall och sist han fick var den 6 nov. Nästa gång jag ska vaccinera de andra hästarna är i dec, i början, senast den 12. Kan man vänta med att ge botulism sprutan då oxå? Jag ger inte mina hästar ngt hö- eller ensilage. De får vanligt skulltorkat hö. Men eftersom han har hela skyddet så vore det ju dumt att inte fortsätta ge för i framtiden kan det ju hända att jag ska börja ge hösilage ute i hagen under dagen på vintern. Ja va tror ni?

Sv: Botulismvaccin

Jag drog över tiden med ca 2 veckor förra året. Min veterinär sa att det inte var någon fara :)

Jaha, ja men då kan det ju nog inte vara någon fara med drygt 4 veckor heller kanske, ska ju inte ge ngt silage i vinter utan det blir nog för framtida bruk.....
;)

Varför inte backa de andra vaccinationerna istället? Det gör ju inget om det går mindre än ett år på influensavaccinet. Betala måste du ju ändå tyvärr.

Jag undrar också hur länge skyddet är kvar. Måste man grunda om om man inte håller 1-årsgränsen precis som med vanliga vacc:en?? :crazy:

Jag har dragit över 3 veckor för mina nu med botulism-vacc, hade totalt glömt bort det :o

Varför jag inte vill backa de andras vaccination är pga att när det är dags för deras vaccination så är det även dags för alla på ridklubben och då brukar vet. ta en dag och komma hit för att vaccinera alla hästarna både på klubben och de övriga hästarna här i byn så då spar man in både resan och installations avgift osv. Vet har nämligen en bit att köra då han/hon ska hit.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
I
Foder & Strö Vet inte om jag lagt tråden rätt, flytta gärna den annars! Jag hämtade hem en glad travare-valack i sept. 2010. Fodrade med hö och...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Korven
·
Hästvård Det börjar nu dra ihop sig till vaccination. Grejen är den att min häst idag är fullt vaccinerad enligt konstens alla regler mot...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Korven
·
Foder & Strö Som det ser ut nu så är min häst något av en höallergiker/dammallergiker. Han går på medicin för att vi ska reda ut detta ordentligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat