botulismvaccin och horsehage

fia0

Trådstartare
Måste hästen vara vaccinerad mot botulism om man skall ge den horsehage? Hur skall den då vaccineras?

/Mvh

Sv: botulismvaccin och horsehage

Måste och måste, man kan få botulism från vanligt hö också.
Jag hade nog inte känt jätteångest om jag inte vaccinerat men hör med din vanliga veterinär vad h*n tycker.

Tydligen ska det vara möjligt men det ska vara så extremt ovanligt så det är inget man behöver räkna med, vad jag har läst.

Det finns alltid en liten risk för botulism när man utfodrar med ensilerade produkter (clostridium botulinim kan wä[ks]a till i anaerob miljö och producera det gift som orsakar sjukdomen), men risken är liten i HorseHage m fl hösilage där torrsubstansen är så pass hög. C. botulinum kräwer lägre pH och högre wattenaktiwitet.

Om du wäljer att waccinera ska hästen först grundwaccineras - 3 sprutor med en månads mellanrum - och därefter ges en påfyllning årligen. Man kan ge sprutan samtidigt som man waccinerar mot stelkramp och influensa.

Den risken är nog mest teoretisk. Då är faran med gamla falukorar och heminlagd sill betydligt större. Inte för hästar, kanske, men för oss twåbeningar.

För att inte tala om risken att Swerige skulle inwaderas aw ilskna indianer som skjuter oss alla med kurarepilar. ;-)

Ungefär så ja. Det war det jag menade.:D

C botulinum växer o bildar toxin mellan pH 4,5 o 7, så man kan knappast säga att den behöver ett pH lägre än vad horsehage har.
PL

I torra partier ja. I blötare ensilage är det däremot ett tillräckligt lågt pH som kan hindra tillväxten.
PL

Varför skriver du me W???? Nästan så ja tror att du kan samma språk som jag...;):laugh:

wilket språk då!? Nä, mitt tangentbord har gått i närkamp med en utwält kaffekopp och den skrala ekonomin (och enorma latheten som gör att jag bara inte orkar ta mig iwäg till nån tangentbordsshop) tillåter inte inwesteringar...

Nej du skrew faktiskt att C. b. kräwde lägre pH är harsehage har o sen att wattenaktiwiteten war awgörande.
PL

Nu är det w-märkeri ser jag! :devil:

Ja, jag ser det, det är flummigt uttryckt. Tackar för rättelsen.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?