S

Sock

Vid vilken ts-halt är det risk för att hästar kan få botulism?:confused: Har glömt bort det nu....

Sv: botulism

Ju lägre TS desto större risk, jag brukar använda mig av riktlinjen att inte välja något foder under 50% TS. Det bästa hösilaget lär ska vara när TS ligger mellan 58-65% TS.

Jag fick ett ensilage med en ts halt på 35% i år. Det känns lite oroligt eftersom ingen av mina hästar är vaccinerade.

efter vad jag hört så är det viktigaste hur det är skördat, är det lågt slaget så finns det ju en större risk för att jord och smådjur hamnat i balarna. (så sa veterinärerna på kliniken när vi disskuterade hur vida jag skulle vacc. eller inte.)

jag vill inte heller ha ts. under 50 men det mest för att hästarna blir mätta utan att få i sig tillräcklig mängd ts.

Fast SLU har ju gjort en forskning ang ensilage till hästar. Det som framkommit är att: lämpligaste TS halt ur konservering, produktion och utfodringsperspektiv är 45-60%.

Vid ts-halter under 35% är risken för tillväxt av oönskade bakterier större.

Jag får hoppas på att balarna från någon annan åker är torrare. Ska ta från en annan åker så fort det bara fryser lite i marken.

Risken för oönskad svamp och bakterietillväxt ökar med stigande torrsubstanshalt där ensileringsprocessen uteblir (torrt ensilage/hösilage är snarare konserverade än ensilerade). Såväl pH-värde som förekomst av syre blir därmed högre och miljön därför gynnsammare för bakterier. Klostridierna som kräver en anaerob miljö kan däremot inte växa i ett torrare "ensilage".

Ursäkta en förvirrad :confused: men det är väl som så att destu torrare ensilage destu bättre ur botulism-perspektiv :o

Man kan ju förenkla resonemanget och säga att:
Ju lägre ts-halt destå större risk för clostrider..botulism

Högre ts-halt är då lika med större risk för mögelangrepp eftersom ensileringsprocessen inte fungerat tillfredställande.

AM

Eh, jo men jag svarade ju till Boj eftersom hon skrev om låga TS halter. Hade det stått både och, tex låga TS halter och mycket torrt ensilage hade jag ju givet svarat på att det ökar med både lågt och högt TS halt. Snurrigt, men kan inte förklara på bättre sätt eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska svara.

[Klostridierna som kräver en anaerob miljö kan däremot inte växa i ett torrare "ensilage".[/QUOTE]

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Allt ensilage/hösilage oavsett torrsubstans är ju "tillverkat" en anaerob miljö. Clostridium Botulinum kan endast växa till och producera toxin i en anaerob miljö. Alltså finns det risk för Botulism även vid utfodring med ett torrare hösilage.

Hösilage har en högre ts-halt än ensilage. Ju högre ts-halten är, desto svagare blir syrabildningen (ensileringen/fermenteringen). Vid ts-halter över 60% sker i princip ingen ensilering alls. Detta medför att pH-värdesänkningen uteblir och risken för tillväxt av aeroba bakterier och olika svamp(mögel)arter ökar. Ensileringsprocessen förbrukar också allt syre, därför blir miljön i ensilaget anaerob medan den i det "konserverade" hösilaget bara blir "lufttät". Detta är också en riskfaktor ur bakterie och mögelsynpunkt.

Däremot minskar risken för tillväxt av just klostridier (till vilken Cl botulinum - den bakterie som bildar det fruktade botulinumtoxinet -> botulism - hör) med stigande torrsubstanshalt (50% ts el torrare).

Väl fermenterat ensilage utan inblandning av jord eller kadaver är riskfritt att fodra hästar med, oavsett torrsubstanshalt.

En låg ts-halt (25-35%) kan ev medföra att hästen inte orkar äta så mycket att det önskvärda antalet kilo ts intas.

Mynta - vadå låga ts-halter och torrt ensilage? Ett torrt ensilage har naturligtvis en hög torrsubstanshalt.

Men vi pratade FÖRST om LÅG TS halt....sen började du babbla om torrt ensilage...villket jag absolut INTE skrivit något om.

Ja, då får du ta upp detta med SLU: s forskning då...För inte är det jag som kommit fram till detta. Märkligt att dom går ut med felaktigheter då.

Men nästa gång du anser jag skriver fel...villket jag inte gjort hur som haver, så snälla, skriv på en gång vad det är du vill utan att jag ska behöva gissa mig till det i en massa inlägg. Inte förräns nu i ditt sista inlägg skrev du vad du egentligen ville ha sagt.

Senast ändrad:

En låg ts-halt (25-35%) kan ev medföra att hästen inte orkar äta så mycket att det önskvärda antalet kilo ts intas.
Det var ett intressant påstående. Kan du utveckla?

Väl fermenterat ensilage utan inblandning av jord eller kadaver är riskfritt att fodra hästar med, oavsett torrsubstanshalt.
Ingen producent av silage lär kunna garantera att fodret är fritt från jord och kadaver. Likaså är det vanskligt att bedöma silagets "farlighet" utifrån torrsubstans, eftersom den ofta varierar kraftigt även i en och samma bal.

Det finns bara ett sätt att vara någorlunda säker på att hästarna inte drabbas av botulism vid utfodring av silage, och det är vaccinering. Har man inte varit förutseende att lägga grunden innan "silagesäsong", är det hög tid att börja nu!

LIA

Foderintaget; ref Forage preferences of horses, av J Redgård, Inst f husdjurens utfodring och vård, SLU.

Vaccinet är som bekant inte heller att förlita sig på eftersom det endast är verksamt mot botulinum typ B. Vad gäller skördeförhållanden så anser jag att man kan sätta större tilltro till de producenter som skördar med högre stubbhöjd (minimerar risken för inblandning av jord). Kadaverproblemet går tyvärr inte att kringgå helt.

Även om ts-halten kan variera i en bal så är det sällan det slår på så många procent. Det handlar ju i första hand om hur grödan förtorkas på fältet och hur stor vattenhalten är i växten från början. Förhållandena är relativt lika ifråga om väderlek och hantering, även om man nu kan hävda att ett område är mer sankt än ett annat.

I samma kompendie som nämns ovan framgår med all önskvärd tydlighet att risken för bakteriell överväxt ökar med stigande ts-halt. Vilket även går att läsa i andra studier utgivna av SLU, bland andra i Sofia Holmquists Vallfoderrelaterade problem vid utfodring av hästar.

Mynta: Jag vet inte varför du presenterar felaktiga uppgifter och inte är ödmjuk nog att kontrollera dina källor.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka