L

linuld

Det verkar som att det är många här som tror att botulism bara finns i ensilage, eller hösilage. Så är inte fallet. Botulism kan utvecklas i både torrt och blött hö, vad som är den stora faran är om något djur kommit in i balen och bakterien botulism uppkommer. Så att ge hästen vanligt hö och inte vaccinera är lika farligt som att ge den ensilage och inte vaccinera. Så alla hästägare borde tänka igenom det oavsett om de ger hö eller ensilage.

Dessutom finns det hästar som mår väldigt dåligt av vaccinet. Därav är det många travhästar som inte vaccineras. Deras prestationsförmåga blir nedsatt av det och de klarar inte av att arbeta på samma sätt efter sprutan. Jag vaccinerar inte själv eftersom min häst blev sjuk av första sprutan och jag slutade genast!! Så det handlar inte bara om pengar, vaccinationen gör inte alltid gott. Jag är noga med mitt hö i stället. Kollar man igenom balarna så är det ingen fara!
 
Men risken är ju större ju lägre ts halt grovfodret har och bakterierna växer lättare ju blötare det är och dessutom när det är isolerat som i hösilagebalar. Det är ju faktiskt så att det har blivit betydligt fler dödsfall nu när man börjat fodra med hösilage mer och mer.
 
Botulisim bakterien kan endast växa i syrefrimiljö därmed finns den inte i hö. Fordrar men direkt på marken, isynnereht om det är lerigt så kan hästarna ändå få i sig bakterien, då dena normalt finns i jorden.
 
Ja, hästar kan dö av botulism. Hur vanligt det är att man vaccinerar vet jag inte, men en gissning är att majoriteten av hästägarnna gör det - åtminstone om man bara har en häst.
 
men vad kostar sånt? och hur stor är chansen att få det... hur många fall per år får hästar det?
/Ewe Ewe.Has.It
 
Sant att botulinumtoxin endast kan utvecklas i syrefri miljö. MEN den försvinner inte om/när materialet torkar.

En av de större rapporterade fallen av botulism hos häst har jag för mig är i Tyskland efter att de funnit toxinet i lusernkuber. Bakat foder alltså. Definitivt torrt.

Andra misstänkta fall (här hemma) är då hästar betet på strandängar som legat under vatten delar av året. Samtliga hästar insjuknade under en period av 4 dagar, alla dog. Man kunde dock inte finna något annat än symptomen som belägg för botulismteorin.
 
I tidigt stadium lär botulism vara behandlingsbart. Dessvärre blir det inte häst av hästen igen, efter de rapporter jag läst.

Sök gärna efter mer information på nätet, det finns mycket skrivet om botulism. Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning för att kunna ta ett riktigt beslut om t ex foder och vaccinationer.
 
spelar ingen roll hur noga du är med ditt hösilage , bakterien syns nämligen inte.
 
det är med botulismvaccin som med alla andra vaccin, man tillför hästen en mycket liten "del" av sjukdommen. detta för att hästen ska kunna bygga upp ett eget försvar mot sjukdomen (antikroppar)
Att hästen reagerar med en liten infektion är således ett bevis på att vaccinet har verkat som det ska. om min häst får en lättare infektion efter en vaccinering ser jag inte det som ngt negativt. man får helt enkelt se till att vaccinera på en tid då hästen inte förväntas göra maxprestationer. bättre med en liten infektion vid vaccineringen än en större vid senare tillfälle.
 
Sv: Botulism!

Min häst blev inte bara lite dålig. Han fick antibiotika att äta i 14 dagar innan han blev på bättringsvägen igen! Dessutom boxvila i tre veckor. Nu har vår veterinär sagt att jag inte ska vaccinera honom då risken finns att han blir för dålig för att komma igen... !
 
Sv: Botulism!

Hur kan du säga att det hjälper att kolla igenom balarna? Som HillsBon2 sa, toxinet varken syns eller luktar..
Det som "hjälper" är att köpa ensilaget från en riktigt duktig och seriös höbonde, som vet hur man ska hantera det. Då kan man minska risken, men det går ju inte att ta bort den helt, även om det är en ovanlig sjukdom.
Jag har vaccinerat min, kände att jag kommer gräma ihjäl mig OM det skulle hända nåt.
 
Sv: Botulism!

Hur säkra är ni att det var vaccinet han/hon blev sjuk av?
 
Sv: Botulism!

Efter som att bakterien trivs bäst i syrefri miljö så frodas den bättre i ett bött hösilage efter som att det är lättare att få syrefritt. För den skull menar jag inte att den inte finns i ett torrt hösilage men det där en betydligt mindre risk i ett torrt.
 
Sv: Botulism!

hur många hästar per år är det egentligen som insjuknar, ex här i sverige?
 
Sv: Botulism!

Jag har hört att det är mellan 3 och 5 hästar som dör varje år i botulism...
Vet ej om detta stämmer , men jag vet inte hur många som insjuknar och som man hinner behandla så att dom blir "friska".
 
Sv: Botulism!

Det ska nog snarare vara ca 1 fall om året som dör av botulism. Det ÄR mycket ovanligt! Det är nog snarare betydligt fler som reagerar negativt på vaccinet. Vaccin är inte ofarliga saker.
 
Sv: Botulism!

Det är som jag har hört också, MYCKET ovanligt att hästar drabbas av botulism. Och det har inte alls ökat i proportion till hur utfodringen av ensilage har ökat, det beror väl antagligen på att ju mer rutin bönderna får på att tillverka bra ensilage, desto bättre kvalitet blir det.
Av en som forskar på SLU på just vallfoder har jag blivit lugnad i just denna frågan, och eftersom vi har en mycket duktig bonde som tillverkar vårt ensilage så vaccinerar jag inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 248
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 540
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Gör alla det? Hur stor är risken att ge hösilage om man inte vacc? Jag har en häst sedan många år som jag "så klart" vaccinerat mot...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
10 338
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp