botulism vaccinering

LadySara

Trådstartare
har letat lite grann men ietn hittat just de svaret ja vill ha...

de är juh 3 sprutor som ska ges.. men de ja undrar är .. hur lång tid ska de gå emellan sprutorna?

ja va inte med då vet. fixade de själv med min häst nu då första sprutan gavs.. så jag kunde inte fråga.

många påstår att när man vaccinerar så ska hästen itne äta hösilaget under en vecka framåt?? nån som vet om de stämmer.. då vet såg att de va hösilage i stallet så borde han sagt till om de...eller??

Sv: botulism vaccinering

Jag kommer inte ihåg hur långt emallan sprutorna det skall vara.
Jag har aldrig hört talas om att dom inte ska äta hösilage under en vecka framåt, alla hästarna i stallet åt iaf hösilage när dom blev vaccinerade.

Det är 4 veckor mellan varje grundspruta.
tre sprutor ska dom ha. Därefter en/år.

Fullgott skydd tre veckor efter sista grundsprutan.

Vi ger ingen hösilage nu för tiden förrän dom har fullgott skydd.
AM

Det råkade gå åtta veckor mellan min första och andra spruta, men veterinären sade att det inte gjorde något, så det är väl inte så himla pissigt, kanske...

Den veterinären får nog läsa på lite bättre i så fall.
För du menar väl att det gick 8 veckor mellan grundvaccinerna??

AM

Det sa även min vet för hon kunde inte ta sin spruta efter4-6 veckor.
Då sa min vet att man kan vänta 8 veckor mellan sprutorna.
Och det var grundvaccinationen.

Nafayette skrev:

Fullgott skydd tre veckor efter sista grundsprutan.

Vi ger ingen hösilage nu för tiden förrän dom har fullgott skydd.
AM

okej men vad kostar varje spruta då? kostar det sammanlagt typ 400kr eller kostar varje spruta så mkt?

Fasst, jag började ge innan han var klar vaccinerad ;)... Han hade käkat det innan och hade aldrig i hela sit liv varit vaccinerad mot det :o ...
Kostar mit typ 300 kr /spruta om min vanliga vet gör det, men om man måste få kvitto så kostar det typ 550 kr /spruta ...

Hade en foderhäst förut där ägaren råkade slarva med årsvaccineringen av jusst botulismen o då sa veterinären när hon skulle ge den (det hade gått 1 1/2 år sen sista sprutan) att det räckte med att ge bara två sprutor med en månad emellan... Tydligen är man inte så nogrann med jusst botulismen (har fö hört av det av flera veterinärer)...

3 sprutor med 4 veckors mellanrum, därefter revaccinering årligen.

Fullt skydd får de inte förrän 2 - 4 veckor EFTER SISTA GRUNSPRUTAN. Dva räkna med att från första sprutan till hästen har skydd tar det FYRA MÅNADER. Således är 'chansen' att vaccinera för den här stallsäsongen nästan borta nu. Och ska man vaccinera för hösten 05 ska man börja i maj ungefär i de flesta delarna av landet.

Men hur är det med åringar? Ska man vaccinera dom mot botulism? Jag har hört delade meningar angående detta. Jag ger hösilage nu och funderar på om jag ska ge honom vaccinationen mot botulism för hösten 05 i vår.

Någon som vet hur det ligger till med åringar?

linafina skrev:
Men hur är det med åringar? Ska man vaccinera dom mot botulism? Jag har hört delade meningar angående detta. Jag ger hösilage nu och funderar på om jag ska ge honom vaccinationen mot botulism för hösten 05 i vår.

Någon som vet hur det ligger till med åringar?

Alla hästar kan få botulism så det finns inga avvikande rekommendationer för åringar, utan det är som med vuxna hästar. Dvs riskerna för vaccinationsbiverkningar är desamma och fördelarna är detsamma som det är upp till hästägaren att besluta på samma grunder som för en vuxen häst.

linafina skrev:
Jo att alla hästar kan få det vet jag. Vilka är vaccinationsbiverkningarna?

Det beror på vem du frågar. Tillverkaren och vissa veterinärer anser att det är helt utan biverkningar, andra veterinärer anser det är rejält mycket boverkninga.

När jag pratade om SVA om det så uttryckte det det som att 'biverkningsrisken för vaccinet är högre än risken att få botulism från ditt hösilage'. Vi pratade dock inte specifikt om biverkningarna då.

'Min' veterinär här som jag vänder mig till i dylika frågor rek att inte vaccinera då han sett vad hans jälv uttrycker som 'för mycket biverkningar'. Inga dödande och inga på lång sikt allvarligare, men oftare (än på andra vaccin) stelhet i halsen, hängighet, trötthet (som håller i sig ett bra tag) och i ett par fall uttalad vinglighet över bakdelen (som dock gett sig över ett par dagar)

Funderar på om jag borde starta ny tråd för detta som jag funderar en del på!!

Just vaccin... Har blivit misstänksam just pga av att vaccintvånget är borttaget inom travet. Travarna måste vaccineras mot influensa under en period, men då hästar blev sjuka och fick sin tävlingskarriär förstörd togs detta tvång bort.
Jag har funderat på varför samma inte gäller för ridhästar?? Travare reser och vistas väl i främmande stall mer än ridhästar någonsin kommer att göra.
Är det pga att ridhästar i regel inte utnyttjas till sin fulla fysiska förmåga som de inte visar tecken på skador av vaccin??

Jag såg själv otäcka symptom på min ganska känsliga häst efter hennes årliga spruta. Och den sommaren var sedan förstörd.

Jag känner nu att jag hellre riskerar att hon får virus och bakterier än blir skadad och svag av en spruta jag beslutat ge.

Vad har ni upplevt??

Och varför måste ridhästar alltid vaccineras då travarna klarar sig?

nitus skrev:
Funderar på om jag borde starta ny tråd för detta som jag funderar en del på!!

Just vaccin... Har blivit misstänksam just pga av att vaccintvånget är borttaget inom travet. Travarna måste vaccineras mot influensa under en period, men då hästar blev sjuka och fick sin tävlingskarriär förstörd togs detta tvång bort.
Jag har funderat på varför samma inte gäller för ridhästar?? Travare reser och vistas väl i främmande stall mer än ridhästar någonsin kommer att göra.
Är det pga att ridhästar i regel inte utnyttjas till sin fulla fysiska förmåga som de inte visar tecken på skador av vaccin??

Jag såg själv otäcka symptom på min ganska känsliga häst efter hennes årliga spruta. Och den sommaren var sedan förstörd.

Jag känner nu att jag hellre riskerar att hon får virus och bakterier än blir skadad och svag av en spruta jag beslutat ge.

Vad har ni upplevt??

Och varför måste ridhästar alltid vaccineras då travarna klarar sig?

Nu har du fått det om bakfoten.. Vaccinationstvånget på influensa (A2) på travarna togs bort eftersom det inte ger ett fullgott skydd och vaccinerade hästar i alla fall insjuknar (om än i lättare form) och de fick stänga stallar och banor lika mycket iaf.

Det var INTE att de blev sjuka av VACCINET som gjorde att det togs bort, utan att det inte ger ett fullgott skydd så vaccinerade hästar kan bli (och blev) sjuka ändå så du får samma karenser och isoleringstid etc.

Men jag vet att många ändå upplevt att hästar blivit sjuka och jag har talat med en dressyrdomare som jobbat även med trav, försäkringar mm som hade dessa funderingar om varför det togs bort på travet eg.

Flera lovande travhästar har det talats om att "den blev aldrig bra efter den där vaccineringen och blev avelsmärr, eller ridhäst.."

Och om det nu är så att vaccinet ger ett så dåligt skydd och karantänen ändå måste till, varför ha ett tvång på ridhästarna då?? Förklara för mig som e dum!! :crazy:
Har sett många gånger att hästar blivit mycket knepiga efter en spruta. En livlig glad ridhäst utan särskillda muskulära problem stod som en zombie och var stenhård och underlig i muskulaturen. Ägaren kopplade inte ihop det med sprutan men hästen hade varit helt som vanligt tills den fått sin vaccinering. Och den var van, fått årligen sedan i 15 år typ...

Även min häst har vaccinerats varje år av sin förra ägare (inte ridits alls, mest förvarats i ca åtta år) men blev skitdålig av sprutan jag gav mot influensa första året jag hade henne.
Törs inte ge fler då hon kommit i form och kan användas..
Men nu får vi inte vistas på ridhus eller delta i premiering eller utställning/tävlingar.
Jag skulle vilja få göra valet själv, men ni som vet mer, kan inte ni förklara varför vi måste ha tvång på ridhästarna?? (skyddet verkar ju ärligt talat vara löjligt lågt med tanke på biverkningarna ..)

nitus skrev:
Men jag vet att många ändå upplevt att hästar blivit sjuka och jag har talat med en dressyrdomare som jobbat även med trav, försäkringar mm som hade dessa funderingar om varför det togs bort på travet eg.

Flera lovande travhästar har det talats om att "den blev aldrig bra efter den där vaccineringen och blev avelsmärr, eller ridhäst.."

Och om det nu är så att vaccinet ger ett så dåligt skydd och karantänen ändå måste till, varför ha ett tvång på ridhästarna då?? Förklara för mig som e dum!! :crazy:
Har sett många gånger att hästar blivit mycket knepiga efter en spruta. En livlig glad ridhäst utan särskillda muskulära problem stod som en zombie och var stenhård och underlig i muskulaturen. Ägaren kopplade inte ihop det med sprutan men hästen hade varit helt som vanligt tills den fått sin vaccinering. Och den var van, fått årligen sedan i 15 år typ...

Även min häst har vaccinerats varje år av sin förra ägare (inte ridits alls, mest förvarats i ca åtta år) men blev skitdålig av sprutan jag gav mot influensa första året jag hade henne.
Törs inte ge fler då hon kommit i form och kan användas..
Men nu får vi inte vistas på ridhus eller delta i premiering eller utställning/tävlingar.
Jag skulle vilja få göra valet själv, men ni som vet mer, kan inte ni förklara varför vi måste ha tvång på ridhästarna?? (skyddet verkar ju ärligt talat vara löjligt lågt med tanke på biverkningarna ..)

Tradition? travet hade ju vaccintervall på 6 månader. Ridningen har sina 12 månader än. Dessutom kräver TR bara två sprutor i grunden, tillverkaren och veterinärer rekommenderar tre.

Det är KÄNT att man helst ska ha åtta månaders vaccinationsintervall för optimalt skydd, 12 månader är i längsta laget etc.

men ändå är det det vi har krav på inom ridningen..

Jag tror att det är ett 'så har vi alltid gjort och ingen har ju klagat hitills ås varför skulle vi ändra?'

Jag vet jag är lite elak nu, men jag kan inte se någon annan anledning faktiskt.

Mao, jag är ganska enig med dig om att det borde ses över. Dock har jag aldrig *peppar, peppar* haft minsta biverkning av vaccinationerna. MEN jag influensavaccinerar BARA för att man 'måste' det för att kunna tävla, träna, hyra ridhus, åka på kurser etc. Fanns inte tvånget skulle jag inte influensavaccinera.

En sak som många inte verkar fatta är ju att en influensevaccinerad häst sprider smitta lika mycket som en ovaccinerad. Och det tar längre tid innan man upptäcker infektioner hos vaccinerade hästar, alltså är det större risk att de åker runt och smittar andra under inkubationstiden. Därför tycker jag det är lite roligt med alla stall och ridhus som kräver vaccination för att få stå/rida där, det har ju ingen som helst betydelse. Däremot är det självklart för mig att vaccinera min häst för att minska riskerna för att just han ska bli allvarligt sjuk. Men bära smitta kan han ju göra precis lika mkt som en ovaccinerad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 593
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 386
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka