Botulism - vaccinerar ni?

M-oaa

Trådstartare
Som rubriken lyder. Är era hästar vaccinerade mot botulism?
Varför eller varför inte?

M-oaa

Sv: Botulism - vaccinerar ni?

Jaa, min är det.

Därför det vore hemskt om det hände, att man senare skulle veta att om jag vaccinerat så skulle hon aldrig blivit sjuk!

Jag har nyss gett mina hästar spruta nr 2 i botulismgrundvaccineringen. Har tidigare fodrat med hösilage utan vaccinering, men nu tänker jag fortsätta fodra med det och har då valt att vaccinera för att aldrig behöva fundera.
Känns tryggt helt enkelt.

Ja, mina är vaccinerade. Finns så mycket som kan hända en häst så egentligen är väl botulismvaccineringen en droppe i havet för att försöka hålla dem vid liv... (Lite bitter nu, läs i tråden om min ponny som har fång så förstår ni...)

Men jag resonerar som så att om jag nu kan skydda dem mot vissa typer av botulism med vaccinering så är det värt besväret och kostnaden.

Jenny-som önskar att det fanns ett vaccin mot fång...

ja!

kostar inte så mkt + att jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag snålade på det och hästen blev sjuk.

Ja, det är de. Jag gjorde det "ifall att", och det kostar inte så mycket efter grundvaccineringen. Vi fodrar med hösilage.

Mina har fått två sprutor i grundvaccineringen. Ponnyn fick sina hos förra ägaren och vi har vaccinerat hästen. Vi vaccinerade efter att varit tvungna att ta bort vårat sto p.g.a. något som kan ha varit botulism, så himla hemskt :cry: Dom har fri tillgång på hösilage.

Min blev just klar med grundvaccineringen.

Tycker att det är onödigt att riskera ifall dom skulle bli sjuk

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst blev sjuk av något jag väldigt enkelt skulle kunna ha förhindrat. Min ponny är vaccinerad.

min är det. jag tyckte det var en självklarhet att vaccinera. vore fruktansvärt om hästen dör för något man kunde vaccinerat mot.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst blev sjuk av något jag väldigt enkelt skulle kunna ha förhindrat. Min ponny är vaccinerad.

Jag tänker likadant och har min häst vaccinerad. (De första åren jag hade honom så hade vi hö, och då var han inte vaccinerad.)

Min är inte eftersom vi aldrig kommer ge annat än hö. Skulle vi ändra det skulle vi vaccinera, absolut. Skulle aldrig våga ge silage annars. Never.

Ja, min är det för jag visste inte om jag skulle börja fodra med hösilage och när hon väl var grundvaccinerad har jag re-vaccinerat varje år fortsättningsvis även fast hon aldrig ätit hösilage. Känns dumt att inte göra det när man ändå lade ut pengar på själva grunden.

Min är bot vaccinerad.Trots att han inte äter hösilage Fast dom kan få det från hö oxå dock är risken betydligt mindre.Men jag vill vara på den säkra sidan.Dessutom är det inte så dyrt att göra det nu för tiden heller. så jag tycker det är helt klart värt att ta det säkra före det osäkra.

Min är vaccinerad, för trots att vaccinet inte ger 100% skydd så är det ju betydligt bättre än ingenting alls. Som många ovan skrivit skulle jag ju aldrig förlåta mig själv om han blev sjuk när jag hade kunnat förhindra det så enkelt. Kostaden är ju en droppe i havet jämfört med övriga kostnader att ha häst.

Min dam är vaccinerad mot det. Mest för att det inte kostade så mkt att ta det också när jag grundvaccinerade mot influensan och stelkrampen (har för mig att det kostade ca 200 kr mer än utan), så kändes som att det inte fanns någon anledning att låta bli...

Ja, mina är vaccinerade. Inte bara för att dom ibland äter silage utan för att dessa blöta vintrar ger en ökad risk att dom får i sig nåt elände från marken...gäller även när det är blöta somrar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka