Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Det står inte i ditt brev att du bara hade B körkort.

Det har du rätt i (ser jag nu) jag hade däremot som rubrik i mailet ;)

Men dom svara ju

"Saken är den att tack vare bilens tjänstevikt på 1360 kg så får ni med B-behörighet dra ett släp som har totalvikt på högst 1360kg"

Jag tolkade/tolkar i alla fall deras svar som att jag får dra mitt släp.

Du får lov att dra det släpet med ett B-kort då släpets totalvikt inte överstiger den totalvikten som bilen får dra i teorin.

Jag får alltså dra släpet om jag inte lastar det mer än 550 kg

Vimsan, med det exempel du anger får du koppla ett släp med totalvikt max 1360 kg. MEN du får inte överstiga bruttovikt 1200 kg.

Jag kunde sagt på rak arm att detta var en Passat, jag stod inför att köpa en dylik men hoppade av just för detta problem.

TS däremot får inte koppla släpet utan att riskera sitt B-körkort, oavsett bruttovikt på släpet.

(bruttovikt = aktuell vikt d v s släpets egen vikt + aktuell last)

Dessutom är det ju trist om man får problem med lämpet den dagen man verkligen vill ha BE-kortet och söker. En notering i registret (olovlig körning) kan ju ställa till en del...

Vimsan, med det exempel du anger får du koppla ett släp med totalvikt max 1360 kg. MEN du får inte överstiga bruttovikt 1200 kg.

Ja, för i mitt fall hjälper det inte att ha BE körkort. Bilen får inte dra mer för det.

Konstigt nog så hade bilhandlaren som sålde Passaten om det.
Han sa att den fick dra 1360 kg och jag har även sett annonser på Passater där folk skrivit att dom får dra samma som totalvikten, men kikar man på vägverket så är det 1200 kg som gäller.

Man ska aldrig lita på någon annan, bara gå på förstahandsuppgifter *suckar* SÅ många bilar vi tittat på och avfärdat, när vi egentligen skulle tittat på något helt annat (jag var intresserad av just Passaten till detta uppdagades)

Samma sak hände tyvärr en kompis fast det var då en Volvo v 40.
Den fick bara dra 1200 kg men det står mycket mer lättfattat i hennes reg bevis än var det gör i mitt.

Men nu har både hon och jag lärt oss det till nästa bil ;)

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450

Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!

körkortet kan ryka.... hade däremot bilen fått dra t ex 1400 kg.. o transportens totalt vikt inte fick överskrida 1400 o du hade kört me lite över last... så får man bara lite böter

om jag förstått det korrekt

Maxsläpvagnsvikt har inget med tjänstevikten att göra. Det har med totalvikten att göra.

Men tjänstevikten är så klart också intressant, i diskussionen om hur mycket man vågar lasta.

Hej

Jag blev tagen med 37kg övervikt. Häst med transport och b-körkort. Jag fick böter, 15kr kilot tror jag det var. Och de sa att jag bör/ska ta BC för att köra den hästen och köpa större transport och bil.

Vad jag förstod det som så räknas det som överlast. Precis som att man hyr en släp på statiol och lastar på förmycket. Möjligheten finns att de var snälla....men har hört andra som också har fått som överlast.

Men jag har också varit med om att krocka med hästtransport och vet hur mycket som går i sönder i låg hastighet. Så större och ordentligare ekipage är ett plus. Jag hade 400 kg i transporten, allt gick i sönder, frambommen stod ut genom rutan bla, krocken tog i ca 30km. Hade det varit en STOR häst hade jag haft den i bilen. Så jag rekomonderar dig inte att köra med överlast!

Och de sa att jag bör/ska ta BC för att köra den hästen och köpa större transport och bil.

C är lastbil, jag tror de rekommenderade dig BE (personbil/lätt lastbil med tungt släp.

Över en viss % överlast alternativt en överlast som gör att du behöver ett annat körkort - risk att körkortet ryker (ex. din bil får dra 1300 kg på b-kort, du har ett släp som väger 650 kg och lasten väger 700 kg. D v s du har ett släp som kräver en annan körkortsbehörighet - då är det olovlig körning)

Säger som många andra. Akta körkortet, trafikarna är inte snälla om det är dem man möter.

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt, dock får ekipaget inte väga mer än 3,5 ton. MEN sen beror det på vad draganordningen får dra.
Vi har en saab och en passat och vi får dra över 1500 kg vardera med dem. Det är rätt skönt.

Min förra bil (en ford), fick jag bara dra 1200 kg med, fast bilen vägde mer.
En komis till mig har en passat som får dra 1600 kg.

Som sagt, var rädda om körkortet.

Ekipaget får högst väga 3500 totalt, bilens tjänstevikt är 1780, dvs du får dra 1720 på Bkort. Vid en koll utan våg, kan de se att släpet väger 1300 kg, då måste du kunna övertyga dem om att din häst väger 400 kg!
Detta gäller då släpets vikt understiger bilens vikt
Har de våg, och ni överstiger 3500 kg ryker kortet

De kan vara snälla eftersom bilens kapacitet är 2000 kg, men de är sällan det...

Delvis knapplån, citat mest som ett exempel...

Till alla som inte vet vad ni skriver... Svara inte på sådana här frågor när ni inte vet vad som gäller är ni snälla, det är tillräckligt förvirrande ändå.

Som många redan påpekat är det som gäller att släpets totalvikt inte får överstiga 1270 kg. Släpets totalvikt beror inte på hästens vikt!!! Totalvikten står i registreringsbeviset på släpet och går bara att ändra om man registrerar om det och ibland inte ens då!!! Bilens tjänstevikt är ganska ointresant i detta exempel eftersom den har så hög totalvikt.

Snälla snälla!!! Det här är viktiga frågor, det handlar om lagar och regler på våra vägar OCH trafiksäkerhet inte att förglömma!

Kombinationen skulle i det läget som TS beskriver räknas som olovlig körning. Alltså ryker körkortet. Det är när man lastat mer än maxlasten på ett annars lagligt ekipage som det blir överlast.

Senast ändrad av en moderator:

Jag trodde jag visste:cool:
Annars hade jag inte skrivit något!:mad:
Står för att jag hade fel

Men hur kan du missförstå något som TS skriver ut i klartext? För det står ju i klartext utdraget från VV... Finns det - enligt dig - någon gång det är tillrådligt att gå från det regbeviset skriver ut?

Men oj...nu måste jag få fråga om min bil...blir ju helt förvirrad av allt snack.

Jag har ingen egen transport så därför skriver jag bara bilens uppgifter:

Tjänstevikt: 1490kg
Totalvikt: 1960kg

Och sen står det "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort: 1490kg"

Men om man tittar på vägverkets sida som länkades till förut så kan jag väl inte alls dra så mkt då bilens och transportens totalvikter kommer överstiga 3500kg...(?)...om jag nu skulle ha en transport med totalvikt 1490kg vill säga.

På vägverkets sida står:
Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:

Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

Så räknar man: släpvagnens totalvikt 1490 kg.
Släpvagnens totalvikt (1490) + bilens totalvikt (1960) är 3450 kg.
Alltså kommer du under 3500 kg.

:o:o
ehm...så du menar att jag är dålig på matte...:angel:

Lovisaleonora_ :
maxlast bil: 470kg men det är ju inte vad den får dra va, det står annars bara "Högsta vikt bromsat släp: 1800kg".

Vad tycker ni, låter detta som en bra bil? Jag vill i framtiden köpa en transport för en häst och de brukar väl väga lite mindre? Nu är just den här bilen från -94 men jag gillar den skarpt så det är inte omöjligt att jag köper likadan senare.

Nej jag menar att du kan bespara dig att ta BE-kort om du vill dra just en transport på 1490 kg :)

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
Utrustning vad får jag egentligen da med min bil? Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Utrustning Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil. Skattevikt, kg: 1480 Tjänstevikt...
Svar
16
· Visningar
6 794
Senast: Apollo
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix