Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Vi tar bussen...

Hej igen och tack för alla svar. :bow:
Jag får fortsätta leta, vågar inte riskera.

Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Det står inte i ditt brev att du bara hade B körkort.

Du får INTE dra det släpet med din bil på bara ett B körkort utan måste ha ett BE.

I teorin får du dra 1360 MEN något med kulan eller bottenplattan har gjort att du bara frå dra ett släp som väger 1200 kg. Och när det gäller B körkort så spelar det ingen roll vad släpet väger netto utan de går efter vad som står på regbevisen på bilen ocfh släpet. Du får inte ens dra det släpet du har tomt. Utan för att kunna göra det måste du ha BE körkort. DÅ räknar man nämligen vad bil och släp väger just nu inte vad som står i papperna.

Blir du stoppad så kommer du inte att få köra en meter utan fixa en annan som kommer med en annan bil eller har ett BE körkort. Du kommer även att åka dit för olovlig körning och få böter och i värsta fall förlora körkortet.

Nej det är fel hon får lov att dra det släpet därför att hon får lov att dra ett släp med högsta totalvikt 1360 kg. Men släp med last får bara väga 1200 kg. Så hon får helt enkelt inte lasta så mycket som släpet har kapacitet för.

När man har BE-kort så får man aldrig lasta mer bakom bilen än vad den får dra. Däremot så behöver jag inte bekymra mig om totalvikter och tjänstevikter annat än att jag dels inte lastar släpet med mer än maxlast och att bilen inte belastas mer än med max släpvagnsvikt.

Mvh

Tora

Nej det är fel hon får lov att dra det släpet därför att hon får lov att dra ett släp med högsta totalvikt 1360 kg. Men släp med last får bara väga 1200 kg. Så hon får helt enkelt inte lasta så mycket som släpet har kapacitet för.

När man har BE-kort så får man aldrig lasta mer bakom bilen än vad den får dra. Däremot så behöver jag inte bekymra mig om totalvikter och tjänstevikter annat än att jag dels inte lastar släpet med mer än maxlast och att bilen inte belastas mer än med max släpvagnsvikt.

Mvh

Tora

Det är ju rätt konstigt för vi gick igenom exakt den här frågan på teorin och fick till svar att man aldrig fick på ett B körkort koppla ett släp som vägde mer än 1200 även om man i teorin kunde koppla ett släp som vägde 1360 kg. Den uppgiften gällde INTE utan vägverket var tvungen att skriva ut vad bilarna i teorin kunde dra. Och att det tyvärr lurade många att köpa och dra med fel bilar.

Men visst vår lärare kan ha fel men jag hade inte chansat. Speciellt inte eftersom han var trafikpolis och efter ex antal år i yrket borde kunna sin sak.

Ja, det du säger stämmer ju.

Man får KOPPLA ett släp som har totalvikt max 1360 kg, men BRUTTOVIKTEN får aldrig överstiga 1200 kg i det här fallet.

knapplån

Ni som har tagit körkortet för att få köra tyngre ekipage; vad kostar det på ett ungefär? Är det väldigt svårt? Kör man med bilskolans ekipage?

Jag började med lämpet. Sedan stuvade jag in teorin hemma via lånad CD-Rom (Bonniers Trafikskola). Bläddrade i häftet BE som man får på bl a körskola (som jag fått av arbetskamrat). Skrev upp och klarade det. Så här långt kostade det mig ansökan lämp, synundersökning och uppskrivning.

Efter det var det övningskörning. Jag körde upp med egen bil men lånade bilskolans färdiglastade (vällastade) släp. Kostade på ett par lektioner innan uppkörning, bl a är säkerhetskontrollen lurig (tycker jag som behöver rutiner för att komma ihåg allt i rätt ordning). Uppkörning.

Jag tror det hamnade någonstans runt 5000 kr, men jag är inte säker...

Det var ju inte så blodigt dyrt.

Jag har hört skräckhistorier om att man ska backa mellan koner på uppkörningen, var det inte svårt?

Konkörningen är borttagen, den var f ö rakt fram... Men inte så där vansinnigt svårt, jag klarade det på andra försöket när jag testade. Då ska sägas att yrkesföraren jag övningskörde lyckades köra bort sig första försöket också, så det var ju inte så illa pinkat av mig :D

Nej, banan är lätt. Du kopplar, gör säkerhetskontroll, svarar på frågor. Kör rakt fram, backar 90 grader bakåt i ficka, kör fram, backar rakt bakåt i ficka och kör ut från banan. Enkelt.

Konkörningen är borttagen, den var f ö rakt fram... Men inte så där vansinnigt svårt, jag klarade det på andra försöket när jag testade. Då ska sägas att yrkesföraren jag övningskörde lyckades köra bort sig första försöket också, så det var ju inte så illa pinkat av mig :D

Nej, banan är lätt. Du kopplar, gör säkerhetskontroll, svarar på frågor. Kör rakt fram, backar 90 grader bakåt i ficka, kör fram, backar rakt bakåt i ficka och kör ut från banan. Enkelt.

Enkelt om man som jag själv och tydligen även du är en naturbegåvning på det här med backa med släp... Tänk på alla stackare som tragglar och tragglar och aldrig får till det, dom behöver många gånger... Själv gick jag lektion på att köra banan i grupp... Jag var yngst och var den enda som klarade utan att köra fram och rätta till en enda gång... Alla andra hade dessutom kört massor med släp (ridklubb) Så det beror på om man är "backningsintelligent" eller inte... ;)

Ja, det du säger stämmer ju.

Man får KOPPLA ett släp som har totalvikt max 1360 kg, men BRUTTOVIKTEN får aldrig överstiga 1200 kg i det här fallet.

När man har ett B körkort kör man ALLTID på TOTALVIKTEN

när man har BE kör man ALLTID på BRUTTOVIKTEN

Det är därför man INTE får koppla ett släp som väger 1360 kg på den bilen om man har B körkort. MEN får göra det med BE

Nu blandas det ihop med begreppen här igen. Du får lov att dra det släpet med denna bilen på B men hela ekipaget (släp + last) får inte väga mer än 1200 kg. För det är detta som bilen fysikt max får dra. Däremot så får totalvikten på släpet vara högre än 1200 men max 1360 kg på B.

Jag får aldrig dra ett släp som väger 1360 kg med denna bilen vilket körkort jag än har. För drar jag 1360 kg med denna bilen som max får dra 1200 kg så riskerar jag att det händer än olycka då jag drar mer än vad bilen klarar av.

Det måste skiljas på totalvikt, tjänstevikt och maxlast för att det skall bli rätt.

Mvh

Tora

När man har ett B körkort kör man ALLTID på TOTALVIKTEN

Nej, inte i det här fallet. BILENS kapacitet går under BEHÖRIGHETENS kapacitet. Det betyder att i JUST DET EXEMPLET som hänvisas till gäller bruttovikten.

Det är väldigt enkelt att läsa sig till, prova gärna www.vv.se

Enkelt om man som jag själv och tydligen även du är en naturbegåvning på det här med backa med släp... Tänk på alla stackare som tragglar och tragglar och aldrig får till det.
Så det beror på om man är "backningsintelligent" eller inte... ;)

Innan man har lärt sig backa så anser jag inte att man ska ut med en transport på vägarna att göra, det spelar ingen roll att man FÅR köra.

Min mamma har A-kort (MC-kort) hon har aldrig kört MC i hela sitt liv men på den tiden fick man det på köpet när de fick B-kort, hon hade varit rena katastrofen att skicka ut på en MC även om hon FÅR köra.

ang. detta med att förlora körkortet..... En bekant till mej skulle hämta hem en båt, han visste att han förmodligen skulle behöva ett e-kort för att få hem båten. Ringde därför och rådfrågade en polis som sa åt honom att du kan bli stoppad två gånger för olovlig körning med för tungt släp men att de sätter en prick i sina papper - 3:e gången ryker däremot lappen!

tilläggas kan att polisen rådde killen att ta hem båten med bilen fast det var olovligt - med tanke på föret m.m är det betydligt säkrare i traffiken med den tyngre bilen :angel:

Själv blev jag ju "lurad" av en kompis att hennes bil fick dra mer än den egentligen fick (hon i sin tur hade fått infon av bilbesiktningen, inkompetenta :devil:) så självklart blev jag stoppad av polisen... slapp böter och hela kittet men fick inte köra en meter till, utan fick ringa efter ny chaufför :o

Bilbesikningen lurade din polare??? Otroligt dålig bortförklaring, är din polare inte läskunnig så hon kan se vad som står i registreringsbeviset?

Ringde därför och rådfrågade en polis som sa åt honom att du kan bli stoppad två gånger för olovlig körning med för tungt släp men att de sätter en prick i sina papper - 3:e gången ryker däremot lappen!

Kanske just den polisen gör så, men det finns ett antal som drar lappen direkt. Men man kan ju hänvisa till din bekant om man skulle råka bli stoppad av en av dem då... :angel:

Det är underhållande och se hur många tolkningar det finns på lagen, utgå ifrån att man kör olagligt så slipper man överaskningar. Det är ju för bövelen betydligt lättare att ta BE och slippa tänka på saken.

Fast det hjälper ju inte på min bil, den får ju inte dra mer för det :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
Utrustning vad får jag egentligen da med min bil? Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Utrustning Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil. Skattevikt, kg: 1480 Tjänstevikt...
Svar
16
· Visningar
6 794
Senast: Apollo
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama