J
Joocuy
Vi tar bussen...
Hej igen och tack för alla svar.
Jag får fortsätta leta, vågar inte riskera.
Hej igen och tack för alla svar.
Jag får fortsätta leta, vågar inte riskera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det står inte i ditt brev att du bara hade B körkort.
Du får INTE dra det släpet med din bil på bara ett B körkort utan måste ha ett BE.
I teorin får du dra 1360 MEN något med kulan eller bottenplattan har gjort att du bara frå dra ett släp som väger 1200 kg. Och när det gäller B körkort så spelar det ingen roll vad släpet väger netto utan de går efter vad som står på regbevisen på bilen ocfh släpet. Du får inte ens dra det släpet du har tomt. Utan för att kunna göra det måste du ha BE körkort. DÅ räknar man nämligen vad bil och släp väger just nu inte vad som står i papperna.
Blir du stoppad så kommer du inte att få köra en meter utan fixa en annan som kommer med en annan bil eller har ett BE körkort. Du kommer även att åka dit för olovlig körning och få böter och i värsta fall förlora körkortet.
Nej det är fel hon får lov att dra det släpet därför att hon får lov att dra ett släp med högsta totalvikt 1360 kg. Men släp med last får bara väga 1200 kg. Så hon får helt enkelt inte lasta så mycket som släpet har kapacitet för.
När man har BE-kort så får man aldrig lasta mer bakom bilen än vad den får dra. Däremot så behöver jag inte bekymra mig om totalvikter och tjänstevikter annat än att jag dels inte lastar släpet med mer än maxlast och att bilen inte belastas mer än med max släpvagnsvikt.
Mvh
Tora
Konkörningen är borttagen, den var f ö rakt fram... Men inte så där vansinnigt svårt, jag klarade det på andra försöket när jag testade. Då ska sägas att yrkesföraren jag övningskörde lyckades köra bort sig första försöket också, så det var ju inte så illa pinkat av mig
Nej, banan är lätt. Du kopplar, gör säkerhetskontroll, svarar på frågor. Kör rakt fram, backar 90 grader bakåt i ficka, kör fram, backar rakt bakåt i ficka och kör ut från banan. Enkelt.
Ja, det du säger stämmer ju.
Man får KOPPLA ett släp som har totalvikt max 1360 kg, men BRUTTOVIKTEN får aldrig överstiga 1200 kg i det här fallet.
När man har ett B körkort kör man ALLTID på TOTALVIKTEN
Enkelt om man som jag själv och tydligen även du är en naturbegåvning på det här med backa med släp... Tänk på alla stackare som tragglar och tragglar och aldrig får till det.
Så det beror på om man är "backningsintelligent" eller inte...
Ringde därför och rådfrågade en polis som sa åt honom att du kan bli stoppad två gånger för olovlig körning med för tungt släp men att de sätter en prick i sina papper - 3:e gången ryker däremot lappen!