Jag begriper ingenting...

Sv: Jag begriper ingenting...

Kl

Jag försöker bara förstå här nu :p

Om jag har en totalvikt på min bil, säg 1500, så får jag dra ett släp som har totalvikten 2000? (Med tanke på max 3500) Sålänge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra alltså. Eller är jag helt ute och cyklar?

En fråga till: gäller dessa regler alla som har B-behörighet eller endast de som tar den efter den 19:e jan?

Senast ändrad:

Det beror på bin bil. Men det är lite av en slamkrypare med vissa bilar och B kort eftersom dom har en begränsning som är under vad de egentligen får dra. Därför får enstaka bilar koppla på ett tyngre släp än reg b kortsvikt om man inte lastar mer än vad begränsningen tillåter. Detta gäller bara de bilar där det specifikt står i regbeviset.

Det som gäller i normala fall med B kort är att släpet måste vara registrerat på högst maxvikten din bil får dra på B kort. Alltså inte så som ditt exempel att bilen får dra 1500kg men du kopplar på släp reggat på 2000 kg men lastar upp till 1500 kg. Utan Släpet reggas på 1500 kg och får då framföras på B kort.

På utökat B är det samma regler som på B bara att bilen och släpet får väga 4250 kg ist för 3500. Det gör att vissa bilar får dra lite mer på utökat B.

På BE däremot är det precis som i ditt exempel. Man får koppla på ett släp med högre registrerad totalvikt men lasta upp till bilens maximala dragvikt.

Hoppas det hjälpte lite :)

Du läser i regbeviset vad bilen får dra. Det står i klartext där.

Du kan inte köra på ditt räkneexemple, för bilen kanske har andra begränsningar.

Jag är jättedålig på de olika vikterna men vad är det de egentligen har ändrat??
Jag har en stor bil, det är bara 1400 kg upp till 3500.
Jag får fortfarande inte köra ett släp reggat för 2 ton även om jag kör det tomt?

Men med utökat är det ok eftersom jag inte kommer över 4.2 ?

Men då tror jag att jag förstår. Så det är samma regler fortfarande att släpet måste vara reggat för bilens maximala dragvikt. Det är bara det att de tagit bort förbudet att det måste vara under bilens tjänstevikt.
Det står nämligen så här:
"B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Därav min hypotetiska fråga om en bil med totalvikt 1500 får dra ett 2-tonssläp för att de då kommer upp i 3,5 ton på vanligt B.

Anledningen till att jag frågar är att jag har BE men syster min har bara B :) De nya reglerna påverkar inget i hennes fall.
Tack för svaret!

Senast ändrad:

Med vanligt B-kort och utökat B-kort gäller släpets totalvikter när det handlar om Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet. Däremot Max släpvagnsvikt gäller bruttovikt. (Om det sistnämnda är lägre än det förstnämnda.)

Det som är ändrat är att bestämmelsen om "Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt".

Du får aldrig koppla ett släp som är tyngre än vad bilen får dra på b kort om du inte har BE. Så du måste titta i regbeviset vad just din bil får dra på respektive körkort. Men nej du får inte koppla på 2000 kg även om du drar det tomt. Det är väldigt olika från bil till bil om man tjänar på utökat B

Registrerat på högre totalvikt än vad bilen maximalt får dra om jag förtydligar mig lite då:)

Nä då är det precis som innan, det var bara jag som snurrat ihop det lite :)

Dessutom skiljer ju reglerna för BE sig åt nu också, men om man tagit det innan den 19:e jan gäller reglerna som fanns då tack och lov :)

Ang nya regler på BE så har de väl eg bara strypt maxvikten på tillkopplat släp till 3500 kg? Som jag förstod det iaf :)

Stämmer.

Det är inte så svårt egentligen när man har papprena framför sig. Det ingår ju dessutom i körkortskunskaperna att man ska veta sådan här, egentligen :)

KL
Någon som har koll på om Saab 9-3 alltid har max släpvagnsvikt på 1600 kg ? Vår har det MEN har ett 1600 drag så kan ju vara pga det den har den maxvikten. Egentligen får den dra mer nu tom på vanligt B men blir begränsad av max släpvagnsvikt så frågan är om det är själva bilen som har det eller pga draget.
För övrigt en av de bilar som vunnit en hel del på ändringarna av vikter tidigare fick den bara dra 1470 men nu alltså 1600 på vanligt B (eller mer om det är draget som begränsar)

Jag har en kompis som har en 9-3 kombi. Den får dra 1800 kg på BE-kort. (Samma som min 9-5 kombi. Däremot har 9-3:an tidigare fått dra mer på B-kort, 1470 kg jämfört med min som fått dra 1370 kg på B-kort.)
Kan inte registreringsnumret så kan inte kolla vad det står i övrigt.

Jag har också "gamla" BE... men kommer nog aldrig ens tänka tanken att koppla på två släp, så det brydde jag mig helt enkelt inte om :p

MIn bil får dra max 1700 kg.
släpet är typat till 1900 men väger ju bara 900 ungefär.

men jag kommer alltså inte få dra det ens med utökat b?
utan bara släp som är typade till 1700?

jag är dålig på de olika vikterna, sorry for that.

Så länge du bara har B så är det totalvikt som gäller.
Så nej, inte ens med utökat får du dra det släpet med den bilen.
Ta BE istället ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 251
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 794
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix