Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Eller kanske snarare: Hur man än vänder sig så sitter dragkroken bak (förhoppningsvis).

Mvh

Tora

körkortet ryker inte alltid , men det är ju dumt eftersom man kan få rätt bra med böter

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450

Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!

Det blir olovlig körning (med risk för indraget körkort).
Mitt tips är att antingen jaga rätt på en bil som får dra släpet, eller hitta ett släp med lägre totalvikt... Det finns en anledning till att bilen inte får dra tyngre släp, och det är att den hållfasthetsmässigt inte är konstruerad för mer vikt!

Ta BE-kort istället! Då är det alltid max släpvagnsvikt som gäller. Det finns intensivkurser på ett par tre dagar för ca 1700. Så är problemet löst.
Vid kontroll får du även ha en "överlast" på 10% procent, detta för att man aldrig exakt kan veta vad ekipaget väger.

Det blir olovlig körning (med risk för indraget körkort).
Mitt tips är att antingen jaga rätt på en bil som får dra släpet, eller hitta ett släp med lägre totalvikt... Det finns en anledning till att bilen inte får dra tyngre släp, och det är att den hållfasthetsmässigt inte är konstruerad för mer vikt!

Detta är inte hela sanningen, för det är en avvägning mellan bilens egenvikt och bromskapaciteten. Ju tyngre bil, desto lägre släpvagnsvikt. Det är därför många kombibilar inte får dra lika tunga släp som motsvarande sedan-modell.

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450

Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!

Har inte läst hela tråden, men ett släp med totalvikt av 1300 eller 1350 får inte framföras av detta fordon med B-körkort. Den drar helt enkelt för lite för det. Hade du däremot haft ett BE-körkort hade du fått dra detta släp. Du har endast 2 möjligheter, hitta en transport som stämmer med dragvikten på bilen, eller hitta en bil som stämmer med släpvagnsvikten och din behörighet.

Detta är inte hela sanningen, för det är en avvägning mellan bilens egenvikt och bromskapaciteten. Ju tyngre bil, desto lägre släpvagnsvikt. Det är därför många kombibilar inte får dra lika tunga släp som motsvarande sedan-modell.

Nja det har snarare med att göra att bilens tjänstevikt och därmed totalviken blir högre ju större bilen är. Har man bara B kort så får bilens och släpets totalvikt inte överstiga 3500 kg. Dvs ju tyngre bil dessto mindre utrymme finns det för släpets totalvikt upp till 3500 kg.

Mhv

Tora

Frågan är väl egentligen inte vad som händer om polisen tar dig. Är det olagligt så är det, de där gränserna brukar ju inte finnas till för intet...

Vid kontroll får du även ha en "överlast" på 10% procent, detta för att man aldrig exakt kan veta vad ekipaget väger.

Vid kontroller i de här trakterna (där de intresserar sig för hästsläpsekipage) sker kontrollerna vid en vågplats, alternativt så har de med sig portabla vågar. Då vet man alltid exakt vad som väger vad.

Litet knapplån istället för att starta en ny tråd...

*Bilen får dra max 2000 kg, konstruktionsmässigt.
*Släpets registrerade totalvikt är 2100 kg.

MEN:
*Släpets tjänstevikt är 760 kg.
*Hästen väger 600 kg.
*Föraren har BE-kort.

Släpets bruttovikt blir alltså 1360 kg lastat med denna häst, vilket ju är långt under bilens maxkapacitet.

Är detta en Ok kombination?

Hej.
Kul å läsa alla svar du fått och onekligen så har folk väldigt dålig koll på vad som gäller, En enkel tumregel=man får aldrig ha något bakom sig som väger mer än dragbilen, ska förklara olika viktdefinitioner så enkelt som möjligt.
1.Totalvikt=Fordonets tjänstevikt+maxlast.
2.Maxlast=Den största mängd gods eller antal passagerare fordonet är inrättat för.
1.B-behörighet är tillräckligt i 2 fall, A. för alla släpvagnar som har en totalvikt på högst 750kg, släpets totalvikt får inte vara högre än dragbilens tjänstevikt. B. Dragbilens och släpets sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3500kg.
BE-behörighet krävs i 2 fall, A. För släpvagnar med en totalvikt över 750kg, om släpets totalvikt är högre än bilens tjänstevikt.
B.Om dragbilens och släpets sammanlagda totalvikt är högre än 3500kg. Det krävs alltså BE även om släpets totalvikt är lägre än bilens tjänstevikt, B räcker dock om släpets totalvikt inte överstiger 750kg.
BE krävs även om släpet för tillfället inte uppnår sin totalvikt, B duger inte ens om du ska köra med en tom husvagn, hästtransport eller båttrailer hur lätta dom än är när de är olastade.
Det är alltså alltid släpets totalvikt enligt registreringsbeviset som avgör vilket slag av körkort som krävs.
Hoppas du fick hjälp på din fråga....lycka till.

Jag tolkar det som att registreringsbeviset skriver ut att bilen maximalt får dra 2000 kg.

Har föraren BE-behörighet får bruttolasten (tjänstevikt+aktuell last) inte överstiga just dessa 2000 kg. Alltså helt OK att koppla det släp du nämner (bruttovikt 1360 kg).

UNDER FÖRUTSÄTTNING att släpet får lasta 600 kg häst.

Vid kontroller i de här trakterna (där de intresserar sig för hästsläpsekipage) sker kontrollerna vid en vågplats, alternativt så har de med sig portabla vågar. Då vet man alltid exakt vad som väger vad.

Jag tror h*n menade som förare, innan man ger sig av;)

Bilen kan mycket väl dra 2000kg men med ditt körkort får du inte dra mer än 1270kg alltså kan du inte dra detta släpet. Skulle du bli stoppad så de värsta som kan hända är att du får böter samt att du får ställa släpet på plats och får låta någon annas som kan köra de komma och hämta de åt dig.
Om du går in på www.vv.se och klickar dig vidare till fordonsuppgifter och söker på ditt reg.nr får du fram all fakta som du behöver, klickar du sen på länken "förklaringar" längst upp till höger så står där ordagrant exakt vad som menas med maxlastvikt och maxlastvikt b-körkort.

Fast det har man ju faktiskt skyldighet att veta, det finns ju massor av vågar runt om att väga in ekipaget i.

Vi har en Landcruiser, en stor bil som har tjänstevikt på 2270 kg, man får ju givetvis inte dra mer än 700 kg utan BE. Men om jag nu drar min transport på totalvikt 1300 kg, vad händer då vid en poliskontroll? är det olovlig körning eller ?

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
Utrustning vad får jag egentligen da med min bil? Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Utrustning Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil. Skattevikt, kg: 1480 Tjänstevikt...
Svar
16
· Visningar
6 794
Senast: Apollo
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama