Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...
Helt sant. Hur man än vänder sig sitter baken bak?
Helt sant. Hur man än vänder sig sitter baken bak?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.
På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450
Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230
Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg?
och får lasta 600kg.
Jag har B-kort.
Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!
Det blir olovlig körning (med risk för indraget körkort).
Mitt tips är att antingen jaga rätt på en bil som får dra släpet, eller hitta ett släp med lägre totalvikt... Det finns en anledning till att bilen inte får dra tyngre släp, och det är att den hållfasthetsmässigt inte är konstruerad för mer vikt!
Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.
På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450
Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230
Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg?
och får lasta 600kg.
Jag har B-kort.
Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!
Detta är inte hela sanningen, för det är en avvägning mellan bilens egenvikt och bromskapaciteten. Ju tyngre bil, desto lägre släpvagnsvikt. Det är därför många kombibilar inte får dra lika tunga släp som motsvarande sedan-modell.
Vid kontroll får du även ha en "överlast" på 10% procent, detta för att man aldrig exakt kan veta vad ekipaget väger.
UNDER FÖRUTSÄTTNING att släpet får lasta 600 kg häst.
Vid kontroller i de här trakterna (där de intresserar sig för hästsläpsekipage) sker kontrollerna vid en vågplats, alternativt så har de med sig portabla vågar. Då vet man alltid exakt vad som väger vad.