Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Sv: Böter kan jag leva med men inte att lappen ryker...

Du får ALLTID, oavsett hur stor bilen är (så länge du har rätt behörighet för bilen) dra ett släp med totalvikt 750 kg. ALLTID.

Kräver ekipaget en annan körkortsbehörighet än du har, då är det olovlig körning. Du får inte köra en meter till och du riskerar att bli av med körkortet. Är det olovlig redan på pappret är det nästan garanti att det ryker. Och det kommer sedan att inverka om du behöver lämp för att t ex ta BE...

*kl*

har 2 bilar hemma en volvo v70 en passat båda drar 1400 eller 1420 komemr ej ihåg .. mitt släpär nertypat till 1400 så jag har inga som helst problem.

när de blir ett BE så typas släpet upp å ny bil inhandlas.. då ingen av bilarna får dra speciellt mycket mer på BE.

Senast ändrad:

Hej, jag har äntligen lyckats låna en bil med krok samt en transport. Men jag är väldigt osäker på om jag vågar åka iväg med den här kombinationen.

På bilens reg. bevis står det så här:
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1270
Max lastvikt: 450

Skattevikt: 2230 Tjänstevikt: 1780
Totalvikt: 2230 Sänkt totaltvikt: 2230

Släpet väger 1350kg eller var det 1300kg:eek:?
och får lasta 600kg.

Jag har B-kort.

Vågar jag åka? Vad händer vid en eventuell kontroll tror ni?
Tack på förhand!

Ekipaget får inte överskrida 3500 kg!
transporten får inte överskrida bilens tjänstevikt.
Vilket det gör här.

Alltså du får inte dra en transport/släpvagn efter bilen om den överskrider, som i detta fallet, 1270kg.

Släpet väger 30 kg för mkt,:crazy:.
Hjälper inte om du har intyg som säger att hästen väger såpass lite att du kommer under 1270 kg som max.

Att sedan bilen får lov att dra 2000kg spelar ingen roll, när du har "bara har" B-kort.

Detta är inte hela sanningen, för det är en avvägning mellan bilens egenvikt och bromskapaciteten. Ju tyngre bil, desto lägre släpvagnsvikt. Det är därför många kombibilar inte får dra lika tunga släp som motsvarande sedan-modell.

Men... i 9 fall av 10 så får den tyngre bilen sedan dra tyngre om föraren har BE-kort... Det är många faktorer som spelar in, inte bara bromskapacitet...

Om du inte har BE-behörighet så framför du i detta fall ett ekipage som du inte har behörighet för = olovlig körning. Svaret blir alltså..... JA

Nu har jag läst igeom hela tråden och jag är lite förvånad över en sak. Kanske att jag helt har missförstått det hela....
Jag är på väg att köpa både ny bil och nytt hästsläp och vad jag har förstått så bör man registrera om släpet och sänka släpets vikt (totalvikt alltså) så att det är samma som max vad man får dra med bilen (med B-körkort).

Det här med att inte lasta släpet fullt och tro att det då är OK (utan att registrera om släpet), har jag fått information om att det är olagligt i alla fall.

Är det ingen av er som gjort detta? Har jag fått fel information?

Tänk på att OM du sänker släpets totalvikt, så är det inte givet att det sedan går att väga om vid ny kontrollbesiktning. Beror lite på märke mm.

Du måste också kolla att du faktiskt kan lasta hästen och fortfarande köra lagligt, med den nya vikten.

Det du stämmer är till del sant, d v s totalvikten styr i huvudsak vad du får dra på B-kort. Det är bara i ett fall bruttovikten kommer in.

Om bilen får dra MINDRE än vad som anges under B-behörighet. Då får du inte - oavsett behörighet - dra mer (bruttovikt) än det bilen maximalt får dra.

det har inget med märke att göra de har med årsmodell att göra.. 04 och nyare går det ej att typa om.. det du typar vid köp av ett nytt släp den vikten har du sen..

Det beror på om det är ett EU-typat släp, jag vet 05:or som är nedvägda och återuppvägda.

Precis, som Lovis säger beror det lite på HUR släpet är typat - och inte minst hur mycket företaget / generalagenten lagt ner på att göra detta flexibelt från skede ett. Beror dels på besiktningen från start och dels på vilka delar man bygger släpet av (vad dessa klarar). :devil:

konstigt att inte varken vv eller bilprovningen på3e olika ställen här in'rheten kan ge de beskedet.. *mutter* jag fikc höra från alla att från 04 går det ej att typ om...det dom är typade till vid utköp eller vad man ska kalla de , den vikten är de som gäller och går inte att ändra...

bara en fråga vad är ett eu typat släp?

var i köpar tankar och tänkte köpa nytt å ville ha klarhet.. detta va för ca 6 mån sen..

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
Utrustning vad får jag egentligen da med min bil? Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 362
Utrustning Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil. Skattevikt, kg: 1480 Tjänstevikt...
Svar
16
· Visningar
6 794
Senast: Apollo
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 259
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama