Botemedel mot Ink, ?

S

shamandalie

Hej, det är så att min häst har en stor ink på ena örat, på veterinär besiktningen så sa veterinären att det inte är någon fara sålänge inken inte blir större, det har den inte blivit heller.

Men jag har hört att man kan ha vårtmedel på inken så den försvinner, har också hört att man kan ha på helosan,
någon som vet något annat "botemedel" mot detta ?

Ha det fint ;D

Sv: Botemedel mot Ink, ?

man kan lägga maskros saft på, det är en jättegammal "huskur"(jag har dock aldrig prövat, så jag vet inte hur/om det funkar) men att knyta bort med ett par tagelstrån från hästen är nog det vanligaste (om inken växt utåt) det har vi gjort många ggr. med önskat resultat ;)

helosan betvivlar jag kan ta bort inkar. vi opererade (alltså vet. på kliniken)bort en stor platt ink på en unghäst här i våras, den satt väldigt illa till i ljumsken och störde hästen då hon rörde sig.

Jag testade att badda på outspädd äppelcidervinäger efter ett tips och det tog kanske en vecka så öppnade den sig. Fast det kanske den skulle ha gjort ändå så vet inte med säkerhet att äppelcidervinägern gjorde susen.

Sedan om man har otur när man "retat" inken kan den komma tillbaka i ännu större upplaga.

Jag körde på ett licens preparat nu senast och det var helt klart det mest efektiva jag prövat inken försvan som behandlades och även en som jag inte behandlade och har inte dyt upp igen.
Kommer dock inte ihåg vd det heter men kan kolla upp det om intresse finns. Det var baserat på blodrot i alla fall.

Är det en salva? Hört om en bra salva man får av veterinären. Dock kostar det en rejäl slant

ja det är en salva och dyr var den kanske men den är dryg synns knapt att jag tagit ur burken. Garanterat billigare än operation i alla fall.

Vi knyter tagel runt dom, det funkar bra...

En enda gång har vi opererat bort en Ink, och det var samma anledning som ngn innan skrev, den satt så dumt till att den störde vid ridning.

Oftast låter vi dom vara, det brukar ordna sig själv...

Hade en veterinär som rekomenderade vanlig vårtmedel för människa. det fungerade relativt bra men jag glömde av att behandla det.
Så nu får inken sitta där...

Jag har använt xxterra hudsalva på inkar, fungerar bra. Skrivs ut av veterinär, dyr, kostar 1200 kr för en burk. man smörjer ett par dagar, ett par dagars uppehåll sen smörjer man igen.
Finns en tråd om detta, xxterra hudsalva.

DEt är den salvan jag menar. Helt klart det bästa jag provat.

Tack så jätte mycket för alla tips, ni är verkligen till stor hjälp =)

Det bästa är nog att bara låta den vara, om det inte handlar om jättemånga, och på känsliga områden såklart:smirk:

Ena avelsstoet har haft en ink sedan hon kom till oss på insidan av låret.
den sprack här för några veckor sedan, och nu syns det inte ens att den funnits där!
Och den var rejält stor.

jag tror att om det går, så ska man låta naturen ha sin gång

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 454
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka