Happimess
Trådstartare
Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att kl 5 är en bra tid att väcka oss varje morgon, när vi vanligtvis går upp halv åtta. Det är som om hon har ett inbyggt solur och bara måste upp så fort det blir ljust ute. Hon behöver inte gå ut, men hon är hungrig, och studsar ut till matskålen och tittar uppfodrande. Vi försöker ignorera henne, och då kanske hon ger sig i max en timma, men sedan sätter stora gnällinfernalen in och det går inte att ignorera särskilt länge.
Vi har försökt att:
- Hänga upp ännu mörkare mörkläggningsgardiner.
- Ge henne tillgång till större delar av bostaden nattetid (det har hängt kvar sen valptiden att hon sover "inlåst" med oss, vilket hon aldrig protesterat mot. Och hon lämnar inte sovrummet även nu när hon kan gå ut därifrån).
- Flytta sista måltiden från 19 till 22 (hon får bara morgon och kvällsmat)
- Gå längre kvällspromenader.
- Ignorera (vilket i viss mån hjälper just där och då, men vakna är vi ju redan).
- Avmaska (långtsökt, men om hennes ökade hunger hade med det att göra).
Hon behöver inte gå ut, för så fort hon fått mat går hon och lägger sig igen. Tidigast runt 9 börjar hon markera mot dörren.
Jag känner mig som en total nybörjare eftersom inget av det fungerar. Funderar på att ge henne mer "bukfylla" kvällstid eftersom hon vanligtvis äter ganska energitätt foder. Men vad skulle de kunna var? Morot?
Jag behöver min skönhetssömn, hjälp!
Vi har försökt att:
- Hänga upp ännu mörkare mörkläggningsgardiner.
- Ge henne tillgång till större delar av bostaden nattetid (det har hängt kvar sen valptiden att hon sover "inlåst" med oss, vilket hon aldrig protesterat mot. Och hon lämnar inte sovrummet även nu när hon kan gå ut därifrån).
- Flytta sista måltiden från 19 till 22 (hon får bara morgon och kvällsmat)
- Gå längre kvällspromenader.
- Ignorera (vilket i viss mån hjälper just där och då, men vakna är vi ju redan).
- Avmaska (långtsökt, men om hennes ökade hunger hade med det att göra).
Hon behöver inte gå ut, för så fort hon fått mat går hon och lägger sig igen. Tidigast runt 9 börjar hon markera mot dörren.
Jag känner mig som en total nybörjare eftersom inget av det fungerar. Funderar på att ge henne mer "bukfylla" kvällstid eftersom hon vanligtvis äter ganska energitätt foder. Men vad skulle de kunna var? Morot?
Jag behöver min skönhetssömn, hjälp!