Bota hopprädsla?!

gicageli

Trådstartare
Hej!

Jag har ett stort problem. Jag har blivit rädd för att hoppa. Allt som inte är en bom på marken verkar skrämmande.

Det hela började när jag provred min nuvarande häst. Han stannade på ett litet kryss, jag var inte med och slog i hakan och fick hjärnskakning. Jag kunde då inte fortsätta rida just då utan fick hoppa av. Efter detta är jag jätteosäker på att hoppa.

Jag kan nämna att jag tidigare ridit på ridskola i 8 år samt haft olika medryttarhästar. Sen hade jag uppehåll från ridningen i 6 år och sen började jag rida igen. Red 1 år på ridskola och hade medryttarhäst i 1,5 år 3-4 dagar i veckan innan jag köpte min nuvuarande häst.

Tidigare har jag aldrig varit rädd för att hoppa snarare tvärtom. Hoppning var det jag tyckte var roligast och jag har ju aldrig hoppat några höjder men väl 1meter iaf! Min nuvarande häst är en känslig pensionerad hopphäst så han kan sin sak men är mycket känslig och med en osäker ryttare är han ganska oförlåtande och stannar vilket gör mig ännu mer osäker. Någon som har tips på bra övningar för att komma över detta? Jag har inga problem med bommar som ligger på marken, cavaletti, galoppbommar etc.
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Just tips på övningar kanske jag inte har, men jag tycker det är viktigt att man hoppar på en höjd som man är bekväm med, oavsett vad den är. Är det 20 cm så är det, då ska man träna där även om det känns fånigt. Hoppning är för mig en färskvara, jag behöver ha "språng i kroppen" så att säga så har det gått lite lång tid sen senaste tillfället backar jag gärna och tar en lägre höjd. Ju mer vana man får, desto mer vågar man.

Kan vara bra att ta hjälp av någon också, jag var aldrig så tuff som när tränaren upplyste mig om att jag skulle klara det :p
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Nä det har du ju helt rätt! Man blir ju inte bra på något som man inte gör....
Nu fixar jag ju bommar utan problem och har även höjt upp dem en gång och det gick bra. Min kompis som är duktig har hoppat min häst och försökt ge mig tips men ska nog be henne komma igen och sen ev åka till tränare. Men känns lite dumt att komma till en tränare och sen inte hoppa.... :crazy:
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Jag tror du och din kompis kommer rätt långt på egen hand. Jag håller med Pancakes om att börja enkelt och därefter öka svårighetsgraden lite i taget. (När man gör kbt så gör man först en lista på svåra saker med de enklaste först och det svåraste sist. Sedan betar man av listan.) Öka bara svårigheten när den enklare övningen känns ok. Det är också klokt om du peppar dig själv med lite positivt "självprat" (som kan vara tyst). Sen när du klarar enklare hinder kan du åka till tränare.
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Du kan ju fråga din kompis om hon har lust att hjälpa dig lite när du hoppar din häst kanske? Eller boka privatlektion för hopptränare om det känns bättre? Är kanske inte superbilligt, men i början tror jag det är jobbigare att rida i grupp om man inte vågar hoppa några hinder. Är man själv tänker jag att man nog känner mindre press.

Men, en vettig tränare ska ju hjälpa dig. Så om du inte har någon tränare du är säker på att du vill rida för kanske du kan ha möjlighet att kika på när den håller träningar? Prata lite med de som rider för den?

Jag kan tänka mig att om du tränar så att det känns okej med 60-70-80 cm nånstans så finns det högst troligt en grupp som passar dig hos någon tränare! Unghästgrupper kanske kan vara något? Jag tänker att då brukar ju svårighetsgraden inte vara alltför hög utan att den kanske kan passa även en oerfaren ryttare och inte bara oerfarna hästar.
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Jag är egentligen inte hopprädd, men har heller inte fått hoppa så högt många gånger då jag fortfarande rider på ridskola.... Men det finns ju vissa hästar man hellre har när det är hoppning än andra.
En häst jag hade på ett ridläger vägrade en gång när vi skulle hoppa för att han ahde för lite fart. Jag hade, om jag åkt av fallit rakt på hindret, även om jag hade fallit mer eller mindre rakt ner i så fall.
En annan gång när vi skulle ha hopplektion bockade en häst av mig. Det innan vi ens börjat hoppa.
Jag är mer bekväm med lägre hinder eftersom vi inte hoppar så högt, och vill heller inte ha en alltför pigg häst då det känns som man inte har någon kontroll.
Men en övning som jag gillar är fem och en halvan. Det jag gillar med den övningen är att det första låga hindret tar bort lite av höjden på det andra. Alltså, det känns ju så. Åtminstone för mig. Du kan ju börja jättelågt, och sen höja lite eftersom.
Tänk heller inte att hästen ska stanna. Jag nollställer mig alltid när jag ska hoppa. Jag vet inte ens om jag andas... :) En häst på ridskolan som tycker hoppning är jättekul och blir väldigt pigg vägrade med mig en gång. Det blev helt enkelt miss i kommunikationen. Jag drev inte eftersom jag tänkte att hon springer ändå och hoppar, och hon väntade förmodligen att jag skulle driva lite i alla fall.
Det värsta man kan göra är ju att tänka att nåt ska gå fel.
 
Sv: Bota hopprädsla?!

var med hopprädd innan, tog hjälp av tränare och hon fanns för mig alltid i tre årstid tränade vi. Hon fick mig att hoppa 110 till slut, men vägen till det var lång och mkt tårar! Men ja ville.

Varför jag blev rädd var för ja gick omkull rätt fint med min förra polle på 140bana. men är på rätt väg igen!!

lycka till!!:D
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Jag är också hopprädd! Jag tävlade mycket när jag var 12-13 år och var inte rädd för något alls! Sen gick jag och mitt dåvarande sto omkull på ett hinder och både hästen och jag var blodiga överallt. Det fick mig att avstå från hoppningen totalt. Men jag älskar att hoppa och tävla, så jag tog kontakt med en tränare som tränade många duktiga hoppryttare i stallet jag var i då. Hon var så hård mot mig att jag inte vågade säga emot, och det vågade absolut inte min häst heller! :angel: Vi tränade i 6 månader och när dom månaderna var över klarade vi vilket hinder som helst. Det gäller bara att börja från början, rida på en häst man känner sig säker på och börja på oerhört små höjder! Räcker med 1 bom på marken, trava och galoppera över och sen kan du använda 2 bommar så blir det ett ytterst litet skutt istället. Sen cavaletti och till slut lätta enkla hinder.
Jag själv har blivit hopprädd igen för jag och pållen gick omkull ungefär 1 år efter min träning var avslutad med min tränare och nu har jag inte hoppat en häst på 4 år :eek: Har tagit kontakt med samma tränare igen som ska hjälpa mig att återvinna självförtroendet! För tro det eller ej, det gör inte alltid ont att ramla av! Och har du en häst som du litar på och en BRA tränare så blir allt mycket lättare! :idea: Lycka till!
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Känner du ingen med en mer "hoppsäker" häst som du kan få låna några gånger och bygga upp ditt eget självförtroende på?

Även om din häst kan sin sak så gör den inget gratis - vilket på längre sikt är bra för din ridning. Du tvingas rida väl, men i det läge du är nu kanske du behöver en häst som hjälper dig lite. Ibland kan det räcka med några gånger så man inser att man faktiskt kan.
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Eftersom du är OK med övrigt bomarbete så kan gymnastikhoppning med en serie (väldigt) låga hinder vara en idé eftersom det då handlar om en "pågående rörelse" snarare än HOPP.

......sagt av ponnytanten som kanske en dag vågar följa sina egna råd. Rädslor är skit!
 
Sv: Bota hopprädsla?!

Tänkte detsamma!
Lägg ut fyra galoppbommar och sen höjer man upp den sista till ett litet hinder som man kan höja efterhand som det känns bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp