Bota förkylning snabbt?

R8n

Trådstartare
Känner att jag kommer bli förkyld ikväll/imorgon. Har ont i halsen och känner mig allmänt sjuk.

Saken är den att när jag blir förkyld så blir jag helt utslagen, något jag inte vill ska ske nu när jag precis ska börja på mitt nya jobb nu på måndag.

Så några huskurstips?
 
Sv: Bota förkylning snabbt?

Äta mycket och ordentligt + dricka vatten + sova!
Ta gärna en eller två ipren också. Men framförallt sova och ta det lugnt! Inte minsta ansträngning.
Även om du inte är trött så gå och lägg dig i sängen, läs en bok eller se en film. Slappna av!


Det är mina kurtips. Jag blir aldrig sjuk men OM jag blir det så blir jag däckad i 4 dagar typ.
I år har jag med denna metod lyckats undvika att bli sjuk alls. Spritar även händerna när jag är på jobbet och försöker undvika att vara för nära folk med småbarn som drar med sig massa baciller vare sig dom vill eller inte. Men jag har ett sånt jobb så jag kan undvika sånt. Alla har ju inte det och då är det bättre att sprita händerna i tid och otid. Ta en gammeldansk om möjligt.

Ont i halsen kan du ta te med honung i, blir lent i halsen!

Placeboeffekten är den bästa av botemedel!
 
Sv: Bota förkylning snabbt?

Läkemedel med Echinacea! Exempelvis Echinagard, Echinaforce, Kan jang.
Finns även något som heter Coldy och liknande som ska kunna hindra att en förkylning bryter ut.
Men dessa ska tas vid första symtom, så det gäller att du börjar medicinera dig med dessa helst idag.
Jag upplever effekt av echinacea åtminstone, både att de kan göra att förkylningen stannar och man enbart har "förkylningshuvudvärk" ett par dagar eller att den förmildrar förkylningen rent totalt sett.
 
Sv: Bota förkylning snabbt?

Mycket och bra mat, sov och ta 2 Ipren och eller 1 Alvedon och 1 ipren.
Tycker att en kopp te med honung kan vara mysigt men det gör bara mig ännu mer kissnödig och förkylnings huvudvärken/tjockheten i huvet blir bara värre :p.
Coca-Cola eller julmust funderar för mig, rensar bihålorna :p
 
Sv: Bota förkylning snabbt?

Mycket och bra mat, sov och ta 2 Ipren och eller 1 Alvedon och 1 ipren.

Helt fel faktiskt!
Ibuprofen (exempelvis Ipren) ska du alltid ta endast 1 tablett upp till 3 ggr/dag.
Paracetamol (exempelvis Alvedon) ska du "alltid" ta 2 tabletter per gång för maximal förväntad effekt, max 4 ggr/dag (max 8 tabletter/dag alltså).

Dessa två läkemedelssubstanser verkar dessutom på olika sätt så det går fint att ta 1 tablett med Ibuprofen och 2 tabletter med Paracetamol samtidigt för en lite bättre effekt.

Min tanke är absolut inte att låta hård eller liknande mot dig, men detta är sådant som helt enkelt inte får feldoseras -särskilt inte Paracetamol då detta är vääääldigt lätt att feldosera och kan ge väldigt stora konsekvenser.

//Apoteksteknikerstudent.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
624
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp