Bota en ovana ? Sparkar i boxdörren

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Anima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 411
A

Anima

Hej! Tänkte höra om någon där ute har lite tips till mig.

Vår häst har en olat som vi kämpar med att få bukt på. Han slår i sin boxdörr med frambenen.

Att få honom att sluta vore ju det bästa men vi har försökt länge nu. Ger han aldrig mat när han bankar. mend et går inte att vara konsekvent där eftersom stallpersonalen fodrar honom så fort han bankar vad vi än säger eftersom de irriterar sig på honom.

Han bor på en ridskola så det rör sig mycket folk kvällstid och hästarna utfodras inte alltid samtidigt på kvällarna pga lektioner, men så fort någon får mat börjar bankandet, eller om han se stallpersonalen som brukar fodra, eller hör henne prata.

Har satt upp gummimatta i boxen för att minska ljudet och att det inte ska vara så hårt mot hans ben.
Han är ute 5-6 timmar om dagen och rids nästintill dagligen men han är en sådan som kräver mycket stiumlans annars blir han uttråkad. Men hur kan jag fixa underhållning/stimulans/sysselsättning till honom i boxen?
Att vara ute fler timmar går tyvärr inte eftersom hagarna är uppbokade inte heller tänker jag byta stall.

Så gott folk! Jag hoppas verkligen nån kan hjälpa mig med lite tips!

Sv: Bota en ovana ? Sparkar i boxdörren

En häst där jag hade min bankade också i väggarna, dom hängde upp ett gammalt bildäck:idea: där hon brukade sparka. Det tyckte hon var lagom läskigt och höll dom små fossingarna på golvet.

Kompisens hingst hade en jollyboll som hängde i en kedja, ca 170cm högt, han attackerade den stackars bollen nåt så in i vassen och gud vad kul han hade!

Finns d inte såna aktivitetsbollar att hänga eller lägga in i boxen? :)Jag förespråkar mer utevistelse,hästar e inte gjorda att stå still. Dom e vandrare av naturen. Vansinne hur länge folk har sina hästar inne. Även om han e ute o går lektioner senare på dan så e han kanske stressad. Lätt att d blir så i stora stall..
Läste i en hästtidning måste vart sista numret,att man ger onödigt mycke kraftfoder. Dom hade ändrat om eller tagit bort? kraftfodret o ökat på grovfodret (höet) istället o hästarna blev mycke mer harmoniska;) Att tugga ,äta gör ju att hästarna blir lugna.........................
Kraftfoder branchen e som alla andra dom vull sälja vare sig vissa behöver d eller inte.
Kanske nåt o tänka på.

Senast ändrad:

Hö/ensilage serverat i hönät tar längre tid att äta, användes flitigt på min boxvandrare. Fungerade bra!

Har han ett fönster i sin box?

Sedan jag själv fick rådet att använda en vattenslang så har jag vidarebefodrat det med samma goda resultat!

Man smygöppnar fönstret innan hästen kommer in och ställer sig på en pall med vattenslangen redo!
Så fort hästen bankar så får han helt överaskande en dusch!

Proceduren behöver bara upprepas ett par gånger innan hästen på allvar tror att hans bankande är upphov till den obehagliga duschen!
Något dom brukar välja bort ganska snabbt!

Vill tillägga att detta har gällt hästar som är jättevana vid att bli duschade så de har inte haft -eller utvecklat efteråt- någon dusch/vattenskräck!

Därför skulle det kunna gå bra med vad som helst som överraskar.
En vän till mig hade inte möjlighet att ta till vattenslang så hon blåste i en hockey-tuta varje gång!:D

Detta gäller alltså hästar som har gjort bankandet till en ful ovana!
Hästar som annars inte uppvisar någon form av understimulering och som bankar fastän det finns grovfoder i boxen!

En del hästar är precis som vi människor lite mer klaustrofobiska.
För dom kan det räcka med att byta box så att dom får lite mer överblick vad som händer osv.

Kan du inte byta stall?

Oups såg nu att du redan skrivit det

ja man vet bäst själv vad man prövat men man måste börja lösa saker nånstans. O prova olika metoder innan man vet vad funkar.

Har du satt gummimattan direkt mot boxdörren? Mera effektivt är att sätta en trälist, tex regel 45x45 och sätta fast gummimattan på den så att den hänger en bit från själva väggen/dörren. Då rör den på sig och går tillbaka mot hästen vid spark. (brukar inte vara populärt)
Sitter mattan direkt mot dörren skyddar den bara dörren från sparkskador.

Jag har en sån där "aktivitetsboll" till hundar åt hästen, men de tar ju itne direkt lång tid att tömma den :p

Annars om jag upplevde detta som ett problem och inte hade tillgång till typ vattenslang (såg det tidigare och tycker de va smart) skule jag typ kasta en "gummi-skrapa-borste" på gallret varje gång så den blir "rädd", eller klura ut något annat som hästen tycker är lite obehagligt varje gång det händer.

Det finns ju sån här "smatterplast" fast med stora kuddar, vore kanske nått att hänga upp så de smäller till på ett annorlunda sätt när han drämmer i hoven. . . .

En kålrot på ett snöre (med en pinne under) att hänga i mitten i boxen så de blir lite bökigt att äta från den...

hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 327
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 413
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka