Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder mitt "hela tiden". Har ett tjockare nättäcke till dressyrhästen som används frekvent innan träning, efter träning, som stalltäcke och undertäcke, osv. Kombinerar det med stallbandage, riddamasker, paddar och boots så jag är verkligen en BoT-nörd. Dock krävs successiv invänjning och även uppehåll emellanåt.
BoT själva rekommenderar att produkten används längre stunder efter invänjning och att ha BoT även i rörelse för ökad effekt.
Det är tillverkarna själva som rekommenderar uppehåll var 3:e vecka för att undvika tillvänjning/avtrubbad effekt. Jag gör dock som dig och märker ingen skillnad, byter också produkter med jämna mellanrum. Har läst nånstans att om man tvättar produkterna med såpa så ska effekten gå upp igen men det är vad jag har hört.Varför skulle man behöva göra uppehåll? Jag har använt bot på mig själv i över tio år utan uppehåll och det har lika bra effekt ändå. Däremot får man byta ut grejerna efter ett tag (vid dygnet runt användning behöver de bytas med ungefär 1,5-2 års intervall) eftersom de blir sämre effekt när de är slitna.
Det är tillverkarna själva som rekommenderar uppehåll var 3:e vecka för att undvika tillvänjning/avtrubbad effekt. Jag gör dock som dig och märker ingen skillnad, byter också produkter med jämna mellanrum. Har läst nånstans att om man tvättar produkterna med såpa så ska effekten gå upp igen men det är vad jag har hört.
Jag har både hört om att man bör göra uppehåll emellanåt och det står även på deras sida under användningsråd. Jag har hur som helst inte märkt någon skillnad på effekt trots att märren haft sina produkter dygnet runt i princip året runt. Jag tycker de är suveräna efter hårdare ansträngning.Det är så märkligt för det beror helt på vem man pratar med på bot vad man får för svar. När jag köpte mitt första bot skydd sas det att det aldrig skulle förlora effekten utan hålla tills skyddet var trasigt/tyget vittrade sönder. När jag upplyste dem om motsatsen blev de väldigt förvånade och sa att de skulle ändra det som stod. Om de gjorde det har jag ingen koll på. För min egen del hade det varit helt omöjligt att ha uppehåll och det är det för de flesta som använder bot i smärtstillande syfte. I början sas det också att man skulle ha skyddet dygnet runt (efter invänjning) i minst sex veckor innan utvärdering och det blir ju konstigt om man skulle behöva göra uppehåll efter tre veckor redan.
Såpa tål jag inte så det har jag inte provat, däremot förstör man produkterna väldigt effektivt om man använder sköljmedel så det ska man inte göra.
Har ett nättäcke och använder det som undertäcke till det vanliga täcket. På veterinärens ordination till en häst med muskelspänningar i ryggen.
Ja är stor skillnad på om hästen reagerar på bot eller inte , samma med magneter.Min har fleecetäcket på natten. Jag har även haft diverse andra täcken tidigare. Har en ryggvärmare någonstans också. Ärligt talat märker jag ingen skillnad öht... Möjligtvis att det är lite varmare än ett vanligt fleece men hästen känns exakt likadan att rida med och utan BoT.
Använder det bara för att jag inte vill inse att jag slösat bort 1200 kr på ett vanligt fleecetäcke.
Men magnettäcke däremot, där känns det skillnad på hästen! Det har han på sig 30 min-2 timmar innan ridning när personen som fodrar på morgonen kommer ihåg det.
Du kan komma hit och känna under ryggvärmaren på min häst , blir snabbt väldigt varmt och gott. Hade en tjock ylle filt innan som jag la på efter ridning men det blev aldrig så varmt som med bot.Fungerar verkligen BoT? Jag har flera vänner som har BoT täcken på sina hästar men jag undrar om det inte är samma som med magnetmadrasserna som visades på svt's Plus?
Finns det någon forsking som stödjer att det verkligen gör någon skillnad mot tex ett vanligt täcke eller bandage? Jag hittar ingen.
Okej, jag funderar på att övertala min chef om att köpa ett nämligen, men han tror inte på att det fungerar, så därför vore det intressant med forskning.Du kan komma hit och känna under ryggvärmaren på min häst , blir snabbt väldigt varmt och gott. Hade en tjock ylle filt innan som jag la på efter ridning men det blev aldrig så varmt som med bot.
Och hon blir mycket finare i benen på morgonen med bot än vanliga paddar, hon har lätt för att bli tjock i 2 av benen då hon står inne på vintern, så där har jag märkt mest skillnad.
Om back on track tar bort inflammationer vet jag dock inte, men reflektera värme gör det åtminstone .
Min gammelman blev mjuk och varm i sina ben efter ha BoT-paddar på. Hade det innan skoning. Även hasskyddet.Fungerar verkligen BoT? Jag har flera vänner som har BoT täcken på sina hästar men jag undrar om det inte är samma som med magnetmadrasserna som visades på svt's Plus?
Finns det någon forsking som stödjer att det verkligen gör någon skillnad mot tex ett vanligt täcke eller bandage? Jag hittar ingen.
Fungerar verkligen BoT? Jag har flera vänner som har BoT täcken på sina hästar men jag undrar om det inte är samma som med magnetmadrasserna som visades på svt's Plus?