BoT-täcke - användning

Pancakes

Trådstartare
Ni som har täcke från Back on Track, hur använder ni dem? Före/efter träning? Hela eller delar av dygnet? Vilket sorts täcke har ni och i vilket syfte använder ni det?

Jag använder mitt "hela tiden". Har ett tjockare nättäcke till dressyrhästen som används frekvent innan träning, efter träning, som stalltäcke och undertäcke, osv. Kombinerar det med stallbandage, riddamasker, paddar och boots så jag är verkligen en BoT-nörd. Dock krävs successiv invänjning och även uppehåll emellanåt.

BoT själva rekommenderar att produkten används längre stunder efter invänjning och att ha BoT även i rörelse för ökad effekt.

Jag använder mitt "hela tiden". Har ett tjockare nättäcke till dressyrhästen som används frekvent innan träning, efter träning, som stalltäcke och undertäcke, osv. Kombinerar det med stallbandage, riddamasker, paddar och boots så jag är verkligen en BoT-nörd. Dock krävs successiv invänjning och även uppehåll emellanåt.

BoT själva rekommenderar att produkten används längre stunder efter invänjning och att ha BoT även i rörelse för ökad effekt.

Varför skulle man behöva göra uppehåll? Jag har använt bot på mig själv i över tio år utan uppehåll och det har lika bra effekt ändå. Däremot får man byta ut grejerna efter ett tag (vid dygnet runt användning behöver de bytas med ungefär 1,5-2 års intervall) eftersom de blir sämre effekt när de är slitna.

Varför skulle man behöva göra uppehåll? Jag har använt bot på mig själv i över tio år utan uppehåll och det har lika bra effekt ändå. Däremot får man byta ut grejerna efter ett tag (vid dygnet runt användning behöver de bytas med ungefär 1,5-2 års intervall) eftersom de blir sämre effekt när de är slitna.
Det är tillverkarna själva som rekommenderar uppehåll var 3:e vecka för att undvika tillvänjning/avtrubbad effekt. Jag gör dock som dig och märker ingen skillnad, byter också produkter med jämna mellanrum. Har läst nånstans att om man tvättar produkterna med såpa så ska effekten gå upp igen men det är vad jag har hört.

Har ett nättäcke och använder det som undertäcke till det vanliga täcket. På veterinärens ordination till en häst med muskelspänningar i ryggen.

Jag använder nättäcke nattetid eller i transport t i förebyggande syfte och paddar runt om på nätterna under vinterhalvåret då han sover inne. Upplever skillnad mellan att ha vanliga paddar och BoT under lindorna, han är helt torr och varm efter BoT.

Det är tillverkarna själva som rekommenderar uppehåll var 3:e vecka för att undvika tillvänjning/avtrubbad effekt. Jag gör dock som dig och märker ingen skillnad, byter också produkter med jämna mellanrum. Har läst nånstans att om man tvättar produkterna med såpa så ska effekten gå upp igen men det är vad jag har hört.

Det är så märkligt för det beror helt på vem man pratar med på bot vad man får för svar. När jag köpte mitt första bot skydd sas det att det aldrig skulle förlora effekten utan hålla tills skyddet var trasigt/tyget vittrade sönder. När jag upplyste dem om motsatsen blev de väldigt förvånade och sa att de skulle ändra det som stod. Om de gjorde det har jag ingen koll på. För min egen del hade det varit helt omöjligt att ha uppehåll och det är det för de flesta som använder bot i smärtstillande syfte. I början sas det också att man skulle ha skyddet dygnet runt (efter invänjning) i minst sex veckor innan utvärdering och det blir ju konstigt om man skulle behöva göra uppehåll efter tre veckor redan.

Såpa tål jag inte så det har jag inte provat, däremot förstör man produkterna väldigt effektivt om man använder sköljmedel så det ska man inte göra.

Det är så märkligt för det beror helt på vem man pratar med på bot vad man får för svar. När jag köpte mitt första bot skydd sas det att det aldrig skulle förlora effekten utan hålla tills skyddet var trasigt/tyget vittrade sönder. När jag upplyste dem om motsatsen blev de väldigt förvånade och sa att de skulle ändra det som stod. Om de gjorde det har jag ingen koll på. För min egen del hade det varit helt omöjligt att ha uppehåll och det är det för de flesta som använder bot i smärtstillande syfte. I början sas det också att man skulle ha skyddet dygnet runt (efter invänjning) i minst sex veckor innan utvärdering och det blir ju konstigt om man skulle behöva göra uppehåll efter tre veckor redan.

Såpa tål jag inte så det har jag inte provat, däremot förstör man produkterna väldigt effektivt om man använder sköljmedel så det ska man inte göra.
Jag har både hört om att man bör göra uppehåll emellanåt och det står även på deras sida under användningsråd. Jag har hur som helst inte märkt någon skillnad på effekt trots att märren haft sina produkter dygnet runt i princip året runt. Jag tycker de är suveräna efter hårdare ansträngning.

Har inget täcke, men har ryggvärmaren och snabbandage.

Ryggvärmare har jag på innan och efter ridning samt mellan schabrak och sadel ibland, i stället för ländtäcke som bara flyger runt :p. Värmer finfint och hästen blir snabbt avslappnad i ryggen. Snabbandage har jag på under natten så länge hästen inte är lerig eller alldeles för blöt på benen. Hade gärna haft ett innetäcke också men 200gram är för tjockt, hästen tycker inte om fleece och nättäcke blir för tunt på vintern.

Råkar ju vara rea på BoT ett par timmar till men kan inte bestämma vilket täcke jag bör satsa på. Jag har provat fleecetäcket på honom (det vi provade var dock en storlek för stort) men rent allmänt är jag inte så förtjust i fleece egentligen.

Varför valde ni det täcket ni har?

Har ett nättäcke och använder det som undertäcke till det vanliga täcket. På veterinärens ordination till en häst med muskelspänningar i ryggen.

Attans hästen fick skav av täcket så nu har hon inte haft det på sig ett tag. började få skav både över bogen och över höftknölarna, täcket är lite stort men absolut inte illasittande.

Min har fleecetäcket på natten. Jag har även haft diverse andra täcken tidigare. Har en ryggvärmare någonstans också. Ärligt talat märker jag ingen skillnad öht... Möjligtvis att det är lite varmare än ett vanligt fleece men hästen känns exakt likadan att rida med och utan BoT.

Använder det bara för att jag inte vill inse att jag slösat bort 1200 kr på ett vanligt fleecetäcke. :grin::banana:

Men magnettäcke däremot, där känns det skillnad på hästen! Det har han på sig 30 min-2 timmar innan ridning när personen som fodrar på morgonen kommer ihåg det.

Min har fleecetäcket på natten. Jag har även haft diverse andra täcken tidigare. Har en ryggvärmare någonstans också. Ärligt talat märker jag ingen skillnad öht... Möjligtvis att det är lite varmare än ett vanligt fleece men hästen känns exakt likadan att rida med och utan BoT.

Använder det bara för att jag inte vill inse att jag slösat bort 1200 kr på ett vanligt fleecetäcke. :grin::banana:

Men magnettäcke däremot, där känns det skillnad på hästen! Det har han på sig 30 min-2 timmar innan ridning när personen som fodrar på morgonen kommer ihåg det.
Ja är stor skillnad på om hästen reagerar på bot eller inte :), samma med magneter.

Min blir jätte varm och avslappnad av bot, bäst effekt blir när hästen redan är varm i kroppen och sen får ha bot över manken/halsen lite :), då står hon och riktigt njuter och halvsover :p.
Foderhästen reagerar inte på det öht, ska vara om min värmer upp ryggvärmare först.

Fungerar verkligen BoT? Jag har flera vänner som har BoT täcken på sina hästar men jag undrar om det inte är samma som med magnetmadrasserna som visades på svt's Plus?
Finns det någon forsking som stödjer att det verkligen gör någon skillnad mot tex ett vanligt täcke eller bandage? Jag hittar ingen.

Fungerar verkligen BoT? Jag har flera vänner som har BoT täcken på sina hästar men jag undrar om det inte är samma som med magnetmadrasserna som visades på svt's Plus?
Finns det någon forsking som stödjer att det verkligen gör någon skillnad mot tex ett vanligt täcke eller bandage? Jag hittar ingen.
Du kan komma hit och känna under ryggvärmaren på min häst :), blir snabbt väldigt varmt och gott. Hade en tjock ylle filt innan som jag la på efter ridning men det blev aldrig så varmt som med bot.
Och hon blir mycket finare i benen på morgonen med bot än vanliga paddar, hon har lätt för att bli tjock i 2 av benen då hon står inne på vintern, så där har jag märkt mest skillnad.

Om back on track tar bort inflammationer vet jag dock inte, men reflektera värme gör det åtminstone :).

Du kan komma hit och känna under ryggvärmaren på min häst :), blir snabbt väldigt varmt och gott. Hade en tjock ylle filt innan som jag la på efter ridning men det blev aldrig så varmt som med bot.
Och hon blir mycket finare i benen på morgonen med bot än vanliga paddar, hon har lätt för att bli tjock i 2 av benen då hon står inne på vintern, så där har jag märkt mest skillnad.

Om back on track tar bort inflammationer vet jag dock inte, men reflektera värme gör det åtminstone :).
Okej, jag funderar på att övertala min chef om att köpa ett nämligen, men han tror inte på att det fungerar, så därför vore det intressant med forskning.

Min gammelman blev mjuk och varm i sina ben efter ha BoT-paddar på. Hade det innan skoning. Även hasskyddet.

Min erfarenhet är att bot fungerar väldigt bra på vissa individer och inte alls på andra. På mig själv har jag haft enormt stor användning av bot i många år. Bot är både smärtlindrande och inflammationshämmande och man ska vara medveten om att det är kraftfullt. När man börjar använda bot ska det vänjas in sakta. Helst bara 10-15 minuter första gången för att sedan öka på. För bästa effekt ska bot användas minst 8 timmar/dygn men helst dygnet runt. Har man på bot för lång tid innan man har vant in så kan den ökade blodgenomströmningen göra riktigt ont. Just därför ska man vara så noga med invänjningen. Bot ska aldrig användas på nya skador då bot kan ge så bra smärtlindring att allvarlighetsgraden av skadan döljs. På hästarna har jag fått mycket bra resultat på en men på en annan märktes det ingen skillnad alls. I min familj är det två som får bra resultat och två som inte märker någon skillnad alls.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: CFrisk
·
Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 709
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix