Bostadsbristen - vad gick fel?

Sv: Bostadsbristen - vad gick fel?

Det är förstås enklare om alla betalar själva, men det fungerar inte i något civiliserat land. Marknaden klarar inte av att lösa frågan om bostäder. Inte i något land, inte på något sätt.

Sen... finns det olika lösningar, Singapore har sitt, Finland sitt.

golit tycker att fastighetsskatt är ett utmärkt sätt att finansiera mycket. Sverige är mycket udda som inte har någon. I USA är det fastighetsskatt som är den viktigaste skattekällan.

kan det bero på att de andra skatterna är så mycket lägre än i Sverige?

Om nu fastighetsägarna fick ta ut marknadshyror så skulle det ju löna sig att äga hus, löna sig bra...hur länge skulle det då dröja innan andra kapitalister upptäcker att den formen av kapitalplacering lönar sig?
Och hur reagerar de då?
En del köper hus, vilket kommer att driva upp huspriserna..Andra ser detta och börjar i spekulation....bygga hus= fler lägenheter vilket leder till att antalet lägenheter per sökande stiger vilket leder till att priset/hyran på lägenheter sjunker..allt enligt kapitalets omutbara lagar.

Nu är ju trycket efter attraktiva lägenheter så stort så att prispressen på dessa nog kommer att vara marginell. Men de mindre attraktiva lokaliteterna, där kommer nog hyrorna att sjunka.

Och hyresgästerna får nog göra som alla andra rätta mun efter matsäcken. Har man inte råd att bo i centrum får man skaffa sig bostad där man har råd.

golit tycker att fastighetsskatt är ett utmärkt sätt att finansiera mycket.

Så de som äger bostäder, egna och andras, skall finansiera andras bostäder ännu mera?
Är det vad du menar?

Kontentan blir ju då att alla vill ha de billiga hyresrätterna och ingen vill äga några bostäder alls.
Och det går ju inte ihop.
För då så blir det inga bostäder till någon - alls.

Så de som äger bostäder, egna och andras, skall finansiera andras bostäder ännu mera?
Är det vad du menar?

Kontentan blir ju då att alla vill ha de billiga hyresrätterna och ingen vill äga några bostäder alls.
Och det går ju inte ihop.
För då så blir det inga bostäder till någon - alls.

Marknaden klarar inte av att lösa frågan om bostäder, inte i något civiliserat land. Alltså betalas bostäder på ett eller annat sätt via skattsedeln i alla civiliserade länder. Omfattningen och sättet varierar. Om du tar in de pengarna via moms, inkomstskatt eller på annat sätt är en smaksak. Sverige sticker ut genom att inte ha någon fastighetsskatt och där finns det många miljarder att hämta. Vi kan använda dem till sjukvård eller bostäder. Det svenska skattesystemet har inte någon direkt koppling mellan varifrån pengarna kommer in och var man spenderar dem.

Vi har reglerade hyror idag och massor av människor vill äga sina bostäder. Vi har reglerad hyresmarknad och det finns massor av fastighetsbolag som går alldeles utmärkt.

Sen finns det anledning att titta på byggkostnaderna, det finns ingen uppenbar anledning till att de skulle vara lägre i Finland än i Sverige. I Finland så är allmännyttan ca 50% av hyresmarknaden.

Och återigen så skulle ett avskaffande av det kommunala planmonopolet, möjligen överfört till regionerna, sätta fart på bostadsmarknaden.

Senast ändrad:

Det där var ju en massa förklaringar på vad som gick fel.
Men inte på hur man skall få det att gå rätt.

Fastighetsskatt skulle ju öka kostnaderna för boende.
Alla typer av boende.
Så jag begriper inte hur det skulle kunna hjälpa.

Och så är jag förvånad över att ingen tar upp vad Hyresgästföreningen kallar för "Hyrskatten".
Förklaring här http://hyrskatten.se/

Den ser jag som ett hot mot hyresrätten.
Det gör att en hyresrätt kostar mera i disponibel inkomst än ägda boenden för samma identiska bostad.

Læste på nyheterna att husægarna vill kunna ta marknadshyror før sina lægenheter, det har dom velat længe men det finns ett hyrestak. Ett argument ær att då skulle folk inte ha råd att ha så stora lægenheter. Till ex så skulle familjerna byta ner sig till en mindre lægenhet då barnen flyttat hemifrån, nu bor många kvar. Och visst kan det væl vara sant, men det ær också tryggt før barnen att veta att barnrummet finns kvar hemma om førhållandet krashar, man råkar bli sjuk och inte kan bo ensam ett tag eller så... Och før øvrigt, allt ær ju inte bara stora femmor! Om hyreslægenheterna blir dyrare så måste bostadsbidragen højas før någonstans måste ju arbetsløsa som går på fas 3 och fattigpensionærer och nykomna invandrare och.... kort sagt de många fattiga, bo. Dærfør gillar jag inte førslaget.

Så ditt förslag är att vi andra ska betala för att makarna XX ska kunna bo kvar i sim femma så att deras barn kan bli curlade upp till 40 års ålder?

NEJ!

Vi ska ha ett skyddsnät men inte i ngn lyxförpackning.
Vill jag bo i en femma,stor villa eller köra emn sprillans ny bil så ska jag stå för fiolerna själv. Måste jag ha hjälp så räcker betydligt mindre för att leva ett godtagbart drägligt liv.:meh:

Så ditt förslag är att vi andra ska betala för att makarna XX ska kunna bo kvar i sim femma så att deras barn kan bli curlade upp till 40 års ålder?

NEJ!

Vi ska ha ett skyddsnät men inte i ngn lyxförpackning.
Vill jag bo i en femma,stor villa eller köra emn sprillans ny bil så ska jag stå för fiolerna själv. Måste jag ha hjälp så räcker betydligt mindre för att leva ett godtagbart drägligt liv.:meh:

Svar: Det ær inte alls synd om hyreshusægarna i attraktiva stæder, dom får ta så høga hyror att det går runt och lite till... Det ær inte vi som betalar før de dær husen. Fast pga bostadsbristen så skulle dom kunna ta ænnu høgre hyror om man tillæt marknadshyror. Om grænsen før hyran man kan få bostadsbidrag før nu ær 5000 kr før ensamstående person, så måste man i så fall høja till kanske 7000 før att inte folk ska bli utkastade på gatan. Den fattiga kan omøjligt bidra med mer æn 3000 kr sjælv... då blir det jættedyrt før skattebetalarna. En del ungdomar kan trænga ihop sig i trånga bokollektiv och bo billigt men gamla orkar inte det.

Senast ändrad:

Svar: Det ær inte alls synd om hyreshusægarna i attraktiva stæder, dom får ta så høga hyror att det går runt och lite till... Det ær inte vi som betalar før de dær husen. Fast pga bostadsbristen så skulle dom kunna ta ænnu høgre hyror om man tillæt marknadshyror. Om grænsen før hyran man kan få bostadsbidrag før nu ær 5000 kr før ensamstående person, så måste man i så fall høja till kanske 7000 før att inte folk ska bli utkastade på gatan. Den fattiga kan omøjligt bidra med mer æn 3000 kr sjælv... då blir det jættedyrt før skattebetalarna. En del ungdomar kan trænga ihop sig i trånga bokollektiv och bo billigt men gamla orkar inte det.

Det handlar väl inte om att det är synd om fastighetsägare. Det handlar ju om att skapa drivkrafter att bygga nytt.

?HM vad gäller att de får ta vilka hyror de vill eller att det finns begränsningar??:meh:

Jag ser ju hur det funkar här i området. I Universitetsstaden skriker man efter lägenheter. Studenter klagar högljutt på att ingenting görs...samtidigt som det finns många lediga lägenheter inom pendelavstånd. Jag anser att de som vill unna sig lyxen att på inne i centralorten själva ska betala de hyror som marknaden bär..och de som inte vill eller kan unna sig den lyxen får ta en lägenhet inom pendlingsavstånd...för mindre än halva priset...och då räcker bostadsbidragen långt. Så gatan är inte alternativet, men väl en lägenhet i en mindre ort ngn eller några mil utanför centralorten. Det tjänar samhället på, det tjänar den mindre orten på och det är det mest rättvisa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka