Bostadsbristen - vad gick fel?

Sv: Bostadsbristen - vad gick fel?

Men är det verkligen hyresgästerna som vill ha det så?

Spinner vidare på detta.

Jag tror inte heller att det är (alla) hyresgästerna eller bostadsrättsköparna som vill ha lyxiga lägenheter, även om det såklart finns den gruppen också. Men bostadsbyggarna och uthyrarna har ju inget egetintresse i att så många som möjligt ska ha en bostad att bo i, förutom kommunala bostadsbolag som drivs just som allmänintressen och inte marknadsmässigt i första hand. Alla marknadsmässigt drivna bolag vill ju maximera vinsten, vilket ibland innebär att producera större volymer men framför allt innebär det att producera sånt som ger störst skillnad mellan det du får ut och det du var tvungen att pytsa in. Och bostadsrätter ger väl generellt större vinster och framför allt snabbare, och även om jag inte sett siffror på det så låter det inte osannolikt att det även ger bättre vinst med lyxigare lägenheter (både HR och BR) så länge du får någon som hyr eller köper dem.

Slutsats: Att det är brist på bostäder betyder inte att marknadskrafter kommer att kicka in för att bygga fler enligt traditionell förenklad marknadslogik. Ska bostadsbristen minska måste någon aktör få intresset att medborgarna ska ha en bostad att bo i.

Det finns flera anledningar till bostadsbristen. I grund och botten är det förstås för att utbudet är mindre än efterfrågan, och utbudet på bostader går inte att förändra snabbt eftersom det tar tid att bygga. Anledningarna till att det inte byggs mer är flera, bl a;

*Det är förstås uppenbart att bostadsbristen inte varit en prioriterad fråga.

* Planmonopolet. Kommunerna har makten över vart det ska byggas. Eftersom alla människor vill att det ska byggas "bara inte där jag bor" eftersom de vill ha grönområden m.m så vågar inte kommunpolitikerna bygga eftersom de inte vill förlora nästa val. Människor måste inse att för att lösa bostadsbristen måste det byggas - även där de bor. Det lär dock inte hända och därför bör staten ha mer makt och kommunerna mindre.

* Att vi ej har marknadshyror. Som det är idag är priserna lägre än jämviktsläget. Det gör att utbudet är mindre än det skulle varit vid marknadshyra samtidigt som efterfrågan är större. Vid marknadshyra skulle incitamenten att bygga vara starkare och utbudet skulle öka.

*Tidsaspekten. Det tar många år innan ett bygge kommer igång pga formalia. Jag är inte jättepåläst på detta men det känns som att processen för bygglov m.m borde kunna snabbas på.

*Satsa på järnvägen. Jag skulle lätt kunna flytta från stockholm till mindre ort strax utanför stan om det gick snabbt och tryggt att ta sig in till jobb i stan genom pålitliga snabbtåg. Nu är det varken tryggt eller snabbt så då klamrar jag mig fast här, trots bostadssituationen.

Borde inte bostäderna i stället anpassas till vad folk har råd med?
Vad avser yta och standard då.

Jag tycker som du. Problemet är att det inte behövs, eftersom hyran inte är en marknadshyra.

Att många hyresrätter byggs med hög standard är ju för att det ger möjlighet att ta ut högre hyra. Med marknadshyra skulle byggarna få mer incitament att bygga vad folk vill ha eftersom det då skulle löna sig. Jag tror också att människor skulle nöja sig med mindre yta om prisskillnaderna var större, som det är idag så behöver de ju inte det eftersom många större lägenheter är lite för billiga. Vad gäller bostadsrätter däremot så kommer man ju inte att få äldre att flytta från stora lägenheter de bott i länge eftersom det inte blir billigare för dem i.o.m skatten, så där bör man se över om man kan göra det ekonomiskt fördelaktigt för dem att byta.

Sedan har vi en massa handikappregler att ta hänsyn till. Jag kan tycka att det är lite dumt att alla lägenheter ska vara rullstolsanpassade idag. T ex i en studentlägenhet på 18 kvm så kanske det är onödigt dyrt och utrymmeskrävande att badrummet tar upp 4 kvm? Jag tycker det vore bättre om en viss kvot av de små lägenheterna var handikappanpassade och att människor med funktionshinder hade företräde till dem. Nackdelen är att om någon skulle bli rullstolsbunden skulle denna behöva nytt boende - men har de då förtur till anpassat boende borde det inte vara ett jättebekymmer tycker jag. Jag sitter ju inte i rullstol själv men jag tänker mig att det vore lämpligt med större lägenhet än 18-20 kvm till någon i rullstol i alla fall eftersom jag föreställer mig att det krävs mer yta för att ta sig fram på ett smidigt sätt.

Är det de höga byggkostnaderna?
Jag tror att det byggs för lite bostäder eftersom staten tog bort det förmånliga räntebidraget i början på 90-talet. I ungefär samma tid separerade man byggmästare och privatpersoners situation och byggmästare fick helt andra skatteregler, bland annat den sk byggmästarsmittan.

Det blev helt enkelt inte lönande att bygga bostäder eftersom de heller inte kunde ta ut vad det kostar, då det inte är marknadshyror.

När det inte är lönande slutar folk.

Att alla tror de vill bo i Stockholm
om man väljer att stödja högskolor på mindre orter i Sverige där det faktiskt finns bostäder att hyra
Flytta ut fler deler av de statliga myndigheterna så finns det jobb

Satsa på mindre högskolor tycks vara ett säkert sätt att sänka kvaliteten, i alla fall inom vissa utbildningar (min erfarenhet är endast från humaniora). Jag vikarierade en termin vid en högskola och konstaterade att det var omöjligt att ställa samma krav på studenterna som jag gjorde vid mitt dåvarande hemuniversitet pga av brister i tex bibliotek. Dessa resurser går inte alltid att köpa utan har byggts upp under lång tid. Vid en liten högskola riskerar dessutom forskningsmiljön inom små ämnen bli urvattnad, vilket faktiskt påverkar undervisningen negativt. På mer avancerade nivåer behöver studenter få viss kontakt med forskning, i alla fall på nationell nivå (nu talar jag som sagt om mitt eget ämne, men det är nog inte unikt).

Så nej - kanske är det bra för bostadsbristen att satsa på små högskolor, men generellt sett tror jag det är förödande för kvaliteten på vissa utbildningar.

Att vi ej har marknadshyror. Som det är idag är priserna lägre än jämviktsläget. Det gör att utbudet är mindre än det skulle varit vid marknadshyra samtidigt som efterfrågan är större. Vid marknadshyra skulle incitamenten att bygga vara starkare och utbudet skulle öka.

Hur leder marknadshyror till att det skulle byggas fler små lägenheter med lägre standard?

Sedan har vi en massa handikappregler att ta hänsyn till. Jag kan tycka att det är lite dumt att alla lägenheter ska vara rullstolsanpassade idag. T ex i en studentlägenhet på 18 kvm så kanske det är onödigt dyrt och utrymmeskrävande att badrummet tar upp 4 kvm? Jag tycker det vore bättre om en viss kvot av de små lägenheterna var handikappanpassade och att människor med funktionshinder hade företräde till dem. Nackdelen är att om någon skulle bli rullstolsbunden skulle denna behöva nytt boende - men har de då förtur till anpassat boende borde det inte vara ett jättebekymmer tycker jag. Jag sitter ju inte i rullstol själv men jag tänker mig att det vore lämpligt med större lägenhet än 18-20 kvm till någon i rullstol i alla fall eftersom jag föreställer mig att det krävs mer yta för att ta sig fram på ett smidigt sätt.

Jag håller med dig till viss del, efter att själv har bott i en väldigt liten lägenhet där badrummets storlek gav lägenheten en inoptimal planering. Samtidigt så handlar det ju också om att de boende ska kunna ta emot rullstolsburna personer, dvs funktionshindrade ska också kunna röra sig i samhället, inklusive besöka vänner, och inte förpassas till sina egna anpassade lägenheter.

Bankerna säger max 75% belåning, hur ska man hitta resterande 25% om man inte har sparat eller kan låna av ex mamma och pappa?
Jag är kanske naiv i mina åsikter, men Sthlms-marknaden är helt galen och jag kommer aldrig att "gilla läget". För att ens komma in på husmarknaden och ha max 1 timme pendling till jobb (och ett hus på runt 100 kvm eller mer) (jobb i stan) så bör man ha ett lånelöfte på runt 4 miljoner om man inte vill lägga ner massa tid och pengar på renovering. GALET!

Jag är den första att hålla med om det sistnämnda, men oftast får man belåna till 85% och ibland mer än så, men då utan huset som säkerhet.

Nja, det stämmer inte helt. Hyresrätter är det brist på. Visst, det ska byggas en hel del hyresrätter nu också, men det är knappast något som hjälper 20-åringarna...

det finns väl visst lägenheter , sen om det finns jobb för just 20 åringar är ju en annan fråga för dom kan ju knappast flytta hemifrån innan dom kan ha råd att bo. Sen finns det ju mer eller mindre attraktiva områden och just nu ska dom börja bygga nya hyresrätter på Rud.

ex Bellevue o krp finns alltid lediga lägenheter

Därför att standard idag har stor betydelse för hyressättningen medan t ex läge inte har det. Vilket gör att man gärna bygger en viss standard för att få mer hyra(för det är ändå inte marknaden som styr).

Det gör att det byggs färre lägenheter med lägre standard. Om vi hade marknadshyra skulle efterfrågan styra mer vad som byggdes och ville folk ha lägre standard i utbyte mot billigare hyra så skulle det alternativet finnas i större utsträckning än vad det gör idag.

Ok ja du har en poäng där i att tillgängligheten är av intresse. Har faktist inte tänkt på det tidigare.

Vad gäller just studentboende som är ett tillfälligt boende kan jag iof tycka att det vore bra ändå om kostnaderna kunde hållas nere. Idag kostar en studentetta ofta så mycket att studenten har rätt till bostadsbidrag. Att bygga ett helt hus med lägenheter där man vet att de flesta som bor där kommer ha rätt till bidrag för sitt boende känns fel tycker jag. Kanske det går att lösa med handikappanpassade toaletter i trapphusen? De måste förstås hållas efter dock. Annars är ju en studentlägenhet ett boende man ofta har i max ett par år och då går det kanske att umgås på andra platser? Även om jag som sagt förstår orättvisan är det svårt att värdera den i pengar, Hur mycket ska det kosta samhället i form av bostadsbidrag för att ett fåtal studenter har bekanta som är rullstolsbundna som ska komma på besök ibland? Finns det inte andra grejer man kan lägga de pengarna på, som också gynnar de rullstolsbunda? Jag vet inte säkert vad jag tycker är rätt här, jag tycker det finns bra argument både för och emot.

Varför är det sådan brist på bostäder?
T.o.m. bostäder att köpa är det ont om i vissa områden.
Hur blev det så?
Är det de höga byggkostnaderna?
Och beror de i sin tur på att allt skall vara så lyxigt numera?
Eller är det byggföretagen som driver upp kostnaderna för högt

Och hur skall det lösas?
Enklare boende?
Mindre bostäder?
Statliga subventioner?
Annat?

Inte_Ung som just har gjort en svindyr utbyggnad och funderar över hur man skall kunna bygga bostäder med de priserna.

Det finns flera skäl, men byggkostnaderna är för höga. De är lägre i det mycket jämförbara Finland, och då är bastu mer eller mindre standard.

En annan fördyrande omständighet är avtalen på byggmarknaden, dels de som inte uppnår kollektivavtal och del de som går långt över kollektivavtal.

Det kommunala planmonopolet är rimligen också en försvårande och fördyrande omständighet. Danderyd och Vellinge lär aldrig upplåta mark till billiga bostäder. Tänk om de skulle få låginkomsttagare i kommunen!? De relativt få människorna som har med varandra att göra i byggnationer i en kommun uppmuntrar också till korruption, i varje fall vänskapskorruption.

Det avgörande är dock avsaknaden av bostadspolitik på att marknaden skall lösa det. Det klarar aldrig marknaden, inte någonstans. ...om du inte vill ha slum...

Mitt förslag

Marknadsanpassade hyror i attraktiva lägen.

Ger i princip inga nya lägenheter utan bara högre hyror i de lägenheter som redan finns. Gynnar bara fastighetsägaren. Teoretiskt kan han bygga nya lägenheter för vinsten, men lika gärna spela bort dem på trav.

Därför att standard idag har stor betydelse för hyressättningen medan t ex läge inte har det. Vilket gör att man gärna bygger en viss standard för att få mer hyra(för det är ändå inte marknaden som styr). Det gör att det byggs färre lägenheter med lägre standard. Om vi hade marknadshyra skulle efterfrågan styra mer vad som byggdes och ville folk ha lägre standard i utbyte mot billigare hyra så skulle det alternativet finnas i större utsträckning än vad det gör idag.

Men är det fortfarande inte så att det kommer att byggas lägenheter där det finns bäst chans att maximera skillnaden mellan det du får ut och det du behöver pytsa in, snarare än där det finns ett (pengafattigt) behov? Dvs när marknadshyror ökat hyrorna i attraktiva områden så kommer det byggas fler lyxiga lägenheter i attraktiva områden. Men hur skapar marknadshyror fler enkla lägenheter i mindre attraktiva områden, OCH lyxiga lägenheter i mindre attraktiva områden? (för vi vill inte ha en segregerad bostadssituation med bara lyxiga lägenheter på "fina" adresser och enkla lägenheter på "ofina" adresser?)

Ok ja du har en poäng där i att tillgängligheten är av intresse. Har faktist inte tänkt på det tidigare.

Vad gäller just studentboende som är ett tillfälligt boende kan jag iof tycka att det vore bra ändå om kostnaderna kunde hållas nere. Idag kostar en studentetta ofta så mycket att studenten har rätt till bostadsbidrag. Att bygga ett helt hus med lägenheter där man vet att de flesta som bor där kommer ha rätt till bidrag för sitt boende känns fel tycker jag. Kanske det går att lösa med handikappanpassade toaletter i trapphusen? De måste förstås hållas efter dock. Annars är ju en studentlägenhet ett boende man ofta har i max ett par år och då går det kanske att umgås på andra platser? Även om jag som sagt förstår orättvisan är det svårt att värdera den i pengar, Hur mycket ska det kosta samhället i form av bostadsbidrag för att ett fåtal studenter har bekanta som är rullstolsbundna som ska komma på besök ibland? Finns det inte andra grejer man kan lägga de pengarna på, som också gynnar de rullstolsbunda? Jag vet inte säkert vad jag tycker är rätt här, jag tycker det finns bra argument både för och emot.

Ja, jag tycker också att det är en svår fråga. Konsekvenserna blir ju stora i båda fallen, fast för olika grupper. Nu hade jag visserligen inte några rullstolsburna vänner när jag var student, men i praktiken så var det rätt lite hembjudet umgänge i de där pyttelägenheterna i vilket fall. Det var ju max en person åt gången i så fall, och oftare var det så att vi sågs hos dem som bodde störst helt enkelt. Eller i offentliga miljöer. Hade jag haft en rullstolsburen person så hade det väl av praktiska skäl varit smidigare att ses hos hen, som hade en anpassad lägenhet (kan ju behöva extra stöd för toaletten, mer än bara storleken t ex) m.m. Och det är ju sällan man duschar hos sina vänner.

KL:
Jag hade en bekant som var konstnär och som bodde i ett skyddsrum. Inget kunde skvallra om att det var i ett skyddsrum man var när man var därinne mer än att ytterdörren var "lite" förstärkt. Fönster fanns det också,,,,,,och tjocka järnluckor man skulle skruva dit när rummet förvandlades till skyddsrum.

Även om ett utrymme inte är avsett som bostad från början behövs bara lite fantasi för att få till en mysig bostad även på dom mest udda ställen och det finns massor med outnyttjade kvadratmetrar lite varstans som mycket enkelt kan förvandlas till bostäder.

Själv kommer jag att så småningom flytta ner under jord på heltid, just nu bor jag bara i berget på deltid (nej jag tänker INTE dö) och som sagt, med lite fantasi och annorlunda tänk så är det enkelt att fixa en billig lösning, inte bara billig att bygga utan billig i drift och energismart.

Om vi inför marknadshyra kommer läget spela in. Lägenheter i stockholms innerstad t ex kommer bli mycket dyrare. Om de blir lyxigare däremot är inte alls säkert, de beror på hur de som vill/kan bo där kommer prioritera? Det lär finnas många som vill bo där och vill betala för det läget men inte ha toppstandard tror jag.

Sen löser marknadshyran inte problemen med segregation. Det ÄR ju redan segregerat! Vilka bor i sthlm innerstad? Jo de som har bra kontakter, haft råd att köpa sitt kontrakt svart för 300 000-500 000 tusen eller vad det nu kostar eller de som haft 50 år i bostadskön. Undantaget är mycket få ungdomslägenheter som man kan få om man ställt sig prick på sin 18-års dag i kö samt har lite tur i bostadslotteriet. Om vi ser andra sidan - Vilka bor i miljonprogrammsområden/mindre attraktiva områden(t ex rosengård). Jo de som inte kan flytta därifrån p.g.a att de inte får något annat hyreskontrakt av flera skäl. Jag tror inte att marknadshyran kommer lösa problemen med segregation men jag tror inte de kommer öka segregationen nämnvärt. Det kommer bli en bättre mix mellan invandrare/infödda svenskar dock eftersom man inte måste ha en massa kontakter eller extremt lång kötid utan det räcker att man kan/vill betala för sig. Men det kommer förstås fortfarande vara segregerat det argumenterar jag inte emot. Men det kommer vara lättare att få tag på en lägenhet - vilket gynnar framförallt de som har låg inkomst samt inga kontakter.

Det måste ju vara ett systemfel någonstans.
Nu senast gjorde sig en kille en riktig hacka.

Köpte ett stenhus med 6 lägenheter.

Tömde dem, renoverade dem och sålde det hela som bostadsrätter.
köpesumma straxt över 10 mille, renoveringskostnad 10 mille och slutpriset för de 6 lägenheterna 36 mille 6 månader senare....de ä så en slipsten ska dras ...tydligen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka