Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är det verkligen hyresgästerna som vill ha det så?
Borde inte bostäderna i stället anpassas till vad folk har råd med?
Vad avser yta och standard då.
Jag tror att det byggs för lite bostäder eftersom staten tog bort det förmånliga räntebidraget i början på 90-talet. I ungefär samma tid separerade man byggmästare och privatpersoners situation och byggmästare fick helt andra skatteregler, bland annat den sk byggmästarsmittan.Är det de höga byggkostnaderna?
Att alla tror de vill bo i Stockholm
om man väljer att stödja högskolor på mindre orter i Sverige där det faktiskt finns bostäder att hyra
Flytta ut fler deler av de statliga myndigheterna så finns det jobb
Att vi ej har marknadshyror. Som det är idag är priserna lägre än jämviktsläget. Det gör att utbudet är mindre än det skulle varit vid marknadshyra samtidigt som efterfrågan är större. Vid marknadshyra skulle incitamenten att bygga vara starkare och utbudet skulle öka.
Sedan har vi en massa handikappregler att ta hänsyn till. Jag kan tycka att det är lite dumt att alla lägenheter ska vara rullstolsanpassade idag. T ex i en studentlägenhet på 18 kvm så kanske det är onödigt dyrt och utrymmeskrävande att badrummet tar upp 4 kvm? Jag tycker det vore bättre om en viss kvot av de små lägenheterna var handikappanpassade och att människor med funktionshinder hade företräde till dem. Nackdelen är att om någon skulle bli rullstolsbunden skulle denna behöva nytt boende - men har de då förtur till anpassat boende borde det inte vara ett jättebekymmer tycker jag. Jag sitter ju inte i rullstol själv men jag tänker mig att det vore lämpligt med större lägenhet än 18-20 kvm till någon i rullstol i alla fall eftersom jag föreställer mig att det krävs mer yta för att ta sig fram på ett smidigt sätt.
Bankerna säger max 75% belåning, hur ska man hitta resterande 25% om man inte har sparat eller kan låna av ex mamma och pappa?
Jag är kanske naiv i mina åsikter, men Sthlms-marknaden är helt galen och jag kommer aldrig att "gilla läget". För att ens komma in på husmarknaden och ha max 1 timme pendling till jobb (och ett hus på runt 100 kvm eller mer) (jobb i stan) så bör man ha ett lånelöfte på runt 4 miljoner om man inte vill lägga ner massa tid och pengar på renovering. GALET!
Nja, det stämmer inte helt. Hyresrätter är det brist på. Visst, det ska byggas en hel del hyresrätter nu också, men det är knappast något som hjälper 20-åringarna...
Varför är det sådan brist på bostäder?
T.o.m. bostäder att köpa är det ont om i vissa områden.
Hur blev det så?
Är det de höga byggkostnaderna?
Och beror de i sin tur på att allt skall vara så lyxigt numera?
Eller är det byggföretagen som driver upp kostnaderna för högt
Och hur skall det lösas?
Enklare boende?
Mindre bostäder?
Statliga subventioner?
Annat?
Inte_Ung som just har gjort en svindyr utbyggnad och funderar över hur man skall kunna bygga bostäder med de priserna.
Mitt förslag
Marknadsanpassade hyror i attraktiva lägen.
Få har lust att betala 8000 kr + vatten och el för en tvåa i ett icke centralt område i en liten struntstad.
Därför att standard idag har stor betydelse för hyressättningen medan t ex läge inte har det. Vilket gör att man gärna bygger en viss standard för att få mer hyra(för det är ändå inte marknaden som styr). Det gör att det byggs färre lägenheter med lägre standard. Om vi hade marknadshyra skulle efterfrågan styra mer vad som byggdes och ville folk ha lägre standard i utbyte mot billigare hyra så skulle det alternativet finnas i större utsträckning än vad det gör idag.
Ok ja du har en poäng där i att tillgängligheten är av intresse. Har faktist inte tänkt på det tidigare.
Vad gäller just studentboende som är ett tillfälligt boende kan jag iof tycka att det vore bra ändå om kostnaderna kunde hållas nere. Idag kostar en studentetta ofta så mycket att studenten har rätt till bostadsbidrag. Att bygga ett helt hus med lägenheter där man vet att de flesta som bor där kommer ha rätt till bidrag för sitt boende känns fel tycker jag. Kanske det går att lösa med handikappanpassade toaletter i trapphusen? De måste förstås hållas efter dock. Annars är ju en studentlägenhet ett boende man ofta har i max ett par år och då går det kanske att umgås på andra platser? Även om jag som sagt förstår orättvisan är det svårt att värdera den i pengar, Hur mycket ska det kosta samhället i form av bostadsbidrag för att ett fåtal studenter har bekanta som är rullstolsbundna som ska komma på besök ibland? Finns det inte andra grejer man kan lägga de pengarna på, som också gynnar de rullstolsbunda? Jag vet inte säkert vad jag tycker är rätt här, jag tycker det finns bra argument både för och emot.