Bostadsbristen - vad gick fel?

Sv: Bostadsbristen - vad gick fel?

Intressant.
Tror du att många tycker på det viset?
Det kan ju förklara varför det är som det är.

Om hyrorna blev marknadshyror och höjdes så skulle ju hyresgäster med din åsikt flytta till ägt boende om de kan.
Vilket skulle frigöra många hyresrätter åt dem som behöver det.

För varför skall staten tillhandahålla billiga hyresrätter åt dem som inte behöver det?
Bostadsbidrag åt dem som så behöver är ju bättre.
Riktade insatser som hamnar där behoven finns.

Intressant.
Tror du att många tycker på det viset?
Det kan ju förklara varför det är som det är.

Om hyrorna blev marknadshyror och höjdes så skulle ju hyresgäster med din åsikt flytta till ägt boende om de kan.
Vilket skulle frigöra många hyresrätter åt dem som behöver det.*
För varför skall staten tillhandahålla billiga hyresrätter åt dem som inte behöver det?
Bostadsbidrag åt dem som så behöver är ju bättre.
Riktade insatser som hamnar där behoven finns.

*Och då skulle överskottet på hyresrätter göra att hyrorna skulle sjunka...om vi hade marknadshyror..

Jag bor i en universitetsstad med STOR bostadsbrist. En BR-etta centralt annonseras just nu ut för 800.000! Alla BR verkar gå åt som smör i solen. På campus bor folk i andra och tredje hand....

Tre mil bort, i grannkommunen, finns lediga lägenheter. Ingen rolig ort,men pendlingsmöjligheterna är finfina, en buss i timmen hit till stan (40 min) eller tåg som tar 20 min men går mer sällan och är dyrare. Frågan är, när folk nu är så desperata, varför de inte kan tänka sig att bo hyfsat och pendla en bit? För i grannkommunen brottas de med problemet med outhyrda lägenheter. :o

Men fastighetsägaren måste ju gynnas om någon skall vilja äga hus och hyra ut lägenheter.
Det måste finnas en vinst att göra för annars blir det som med alla hyreshus som blir bostadsrätter.

Vilket inte är det samma som att fastighetsägare till redan byggda bostäder ska kunna ta marknadshyror. Det leder inte till en enda ny bostad.

Omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter är ett otyg. Den möjligheten borde tas bort.

Vilket inte är det samma som att fastighetsägare till redan byggda bostäder ska kunna ta marknadshyror. Det leder inte till en enda ny bostad.

Omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter är ett otyg. Den möjligheten borde tas bort.

Vad en av Golittarna beskriver är ju exakt vad som avhåller investerare från att investera i bostäder.
Ingen möjlighet att kontrollera inkomster o hantering av sina investeringar..
Så låt de som vill ha bostäderna slå sig samman i kooperativ och bygga själva..då får de kontrollen och även en skolning i att ekonomins lagar gäller oavsett om man har de rosaröda glasögonen på eller ej:sneaky:

Jo det var ju det som jag förklarade tidigare.
För då så flyttar alla som vill att hysa skall vara billigt till egen ägd bostad i stället och hyresrätterna blir då lediga.

Vem menar du skall vilja äga hyresfastigheter under de villkor som du beskriver?
Att inte få ta betalt för vad saker kostar är ju ett säkert sätt att döda en marknad på.

Varför anser du att bostadsmarknaden skall regleras så hårt?
Och att ägandet skall begränsas så mycket?

Jo det var ju det som jag förklarade tidigare.
För då så flyttar alla som vill att hysa skall vara billigt till egen ägd bostad i stället och hyresrätterna blir då lediga.

Vem menar du skall vilja äga hyresfastigheter under de villkor som du beskriver?
Att inte få ta betalt för vad saker kostar är ju ett säkert sätt att döda en marknad på.

Varför anser du att bostadsmarknaden skall regleras så hårt?
Och att ägandet skall begränsas så mycket?

Nej, vad finns det för garantier på att det finns andra bostäder som de personerna som inte har råd att betala markandshyror har råd att betala.

Det finns gott om fastighetsbolag som går med mycket god vinst utan marknadshyror.

För övrigt så har vi marknadshyror vad det gäller kommersiella lokaler och ma kan konstatera i hyrorna inte sjunker, man låter hellre lokalen stå tom, än att sänka hyran. Sänker man hyran så sjunker värdet på fastigheten, då har man inte längre täckning för lånen.

Alla civiliserade länder har regleringar på bostadsmarknaden. Kapitalet vare sig kan eller bör ha hand om vissa saker. Försvar och polismakt är två, skola och sjukvård är man rätt enig om, liksom bostäder.

Alla civiliserade länder har regleringar på bostadsmarknaden. Kapitalet vare sig kan eller bör ha hand om vissa saker. Försvar och polismakt är två, skola och sjukvård är man rätt enig om, liksom bostäder.

Allmännyttan klarar ju inte heller av att ge bostäder till alla. Inte i sossekommuner heller. Så dagens system där vi inte har marknadshyror fungerar bevisligen inte.

Men det där var ju ingen lösning på problemet.

Tycker du att alla skall subventionera allas boende?
Är inte det enklare då att alla betalar själva?
Eller är det vissa som skall subventionera andras boende?

Du har fortfarande inte svarat på vem som skall äga och subventionera hyresrätterna.

Det andra som du räknar upp används ju bara av vissa även om alla skall betala.
Bo måste ju alla och det hela tiden.

Nej, vad finns det för garantier på att det finns andra bostäder som de personerna som inte har råd att betala markandshyror har råd att betala.

Det finns gott om fastighetsbolag som går med mycket god vinst utan marknadshyror.

För övrigt så har vi marknadshyror vad det gäller kommersiella lokaler och ma kan konstatera i hyrorna inte sjunker, man låter hellre lokalen stå tom, än att sänka hyran. Sänker man hyran så sjunker värdet på fastigheten, då har man inte längre täckning för lånen.
Där kan man nog mned fog säga att läget är avgörande för din hyra. En affärslokal i centrum är betydligt dyrare än samma typ av lokal i ett industriområde efterfrågan = pris;)

Det är väl ingen som hävdar att vi inte ska ha en reglerad bostadsmarknad. Säkerheter för båda ägare och hyresgäster ska finnas. Många länder har en fri hyressättning i samband med att ett nytt kontrakt skrivs, sedan följer hyran marknadsindex..bara som exempel. Vad du säger är att vi ska byta ut vår sönderreglerade hyresmarknad mot vilda västern..så är ju inte fallet.

Men det där var ju ingen lösning på problemet.

Tycker du att alla skall subventionera allas boende?
Är inte det enklare då att alla betalar själva?
Eller är det vissa som skall subventionera andras boende?

Du har fortfarande inte svarat på vem som skall äga och subventionera hyresrätterna.

Det andra som du räknar upp används ju bara av vissa även om alla skall betala.
Bo måste ju alla och det hela tiden.

Det är förstås enklare om alla betalar själva, men det fungerar inte i något civiliserat land. Marknaden klarar inte av att lösa frågan om bostäder. Inte i något land, inte på något sätt.

Sen... finns det olika lösningar, Singapore har sitt, Finland sitt.

golit tycker att fastighetsskatt är ett utmärkt sätt att finansiera mycket. Sverige är mycket udda som inte har någon. I USA är det fastighetsskatt som är den viktigaste skattekällan.

Allmännyttan klarar ju inte heller av att ge bostäder till alla. Inte i sossekommuner heller. Så dagens system där vi inte har marknadshyror fungerar bevisligen inte.

Allmännyttan klarade med tidigare lagstiftning av att till stor del bygga bort bostadsbristen på 60-talet. Allt kan inte göras likadant, men man kan lära av historien.

För en hyres tvåa tycker jag att 8000kr i hyra är alldeles för dyrt!

Så tänker jag med.

för 8000 i månadskostnad kan du ha ganska stora lån. Dvs lånekostnad plus övriga driftskostnader för ett eget hus. Jag har en gammal moderiserad stuga, stor tomt, vackra omgivningar och det kostar mig ~3500 i månaden i min del av Mellansverige.
Anledningen till att jag flyttade hit var att jag ville ha ett billigare boende när jag blir äldre.

Annars är det faktiskt så att vi bygger alldeles för lite i landet. Det som byggs nu behöver hålla alldeles för länge. Minns inga siffror men det som byggs måste stå väldigt länge innan det kan rivas.

Politikerna i vårt kommunala bostadsbolag har bekymmer med att byggkostnaderna är så höga att det är svårt att räknahem nybyggnationer. Det går inte att ta ut hur höga hyror som helst på en mindre ort. Det behövs nya idéer för hur vi ska bygga och kanske avsteg på yta eller standard.

Vet inte om jag är för marknadshyror, men:

Ett stort företag använder sina kassakor-äldre produkter som betalat utvecklingskostnaderna för att finansiera utvecklingen av nya produkter. På så sätt uppkommer nästa generation kassakor.

En stor hyresvärd skulle kunna använda hyror från äldre bostäder för att bygga upp nya. De nya bostäderna kan vänta några år med att gå med vinst stödda av de äldre. Men nu får man inte höja hyrorna utan lyxrenovering o då höjer de till skyarna (iofs hyror som passar oss som bor dyrt men folk som bor där måste flytta).

Nu sedan ett par år är det tillåtet att lite gå upp i hyra pga läge- eftersom forskning förvånande upptäckte att hyresgästen värderar det högt. Men det är såvitt jag vet främst standard som gör att man får sätta hög hyra. (Dvs sådant som är nice men som jag inte betalar för om jag får välja tex helkaklat osv). Så hög standard är vad som byggs.

Så även om jag inte vet om jag är för eller mot marknadshyror så känns det orättvist att bo i en tvåa med barn o hög hyra utanför stan när jag vet att folk bor i centrala fyror hos samma bolag och har lägre hyra. Samtidigt får man ingen extra kötid för tid boende i bolaget så det är svårt att flytta som hum ung familj. (Inte mycket är till salu heller).

Brukar muttra att för att få en trevlig billig lägenhet (centralt till råga på allt, det är ju där de ligger.) ska man vara 50+ barnen flyttat och man sålde sin villa. 25 års kötid hos hyresbolaget utan att ha behövtflytta och förstöra den.

(Om någon undrade är vi lite för fega för att låna till insatsen så är beskurna vad gäller bostadsrättspriser)

Nåja resultatet är ju att lyxen o pyxen (gärna fusklyx av dålig kvalitet) man hellre inte betalat för sitter där i de annars trevliga lgh med öppen planlösning.

Senast ändrad:

Jo jag känner igen resonemanget. Hos sig själv och hur folk pratar.

Dessutom i ett par artiklar med intervjuer om lyxrenoveringar i stan. Nu renoverar de lyx, höjer hyran 50% ( minns inte ev mer) vi har inte råd att bo kvar så vi köpte bostad.

Hade väl varit bättre om bolaget fått renovera o höja lite allteftersom. Inte lyxrenovera o chockhöja. Det bara måste vara slöseri på kapital o miljö att renovera till icke önskvärd standard för att få höja hyran. (Inte vi alltså, vi är väl de som flyttar in om vi skulle få dem).

Nya fina lgh är notoriskt impopulära här. Alla vill ha äldre med lägre hyra. En fyra för 14000+i månaden kunde vi nog få. Men ska det kosta 14000 köper man ju hellre en trea.

Senast ändrad:

Allmännyttan klarade med tidigare lagstiftning av att till stor del bygga bort bostadsbristen på 60-talet. Allt kan inte göras likadant, men man kan lära av historien.
Fast hur bra var det egentligen med miljonprojekten? Det finns väl en hel gäng med studier som påvisade att människors hälsa blev sämre ifall de bodde i lägenhet utan tillgång till parker och natur.

Finns enstaka byggbolag som lyckas bygga billigare nybyggen.

Jag skulle mest vilja ha ngt slags utjämning o rättvisa (pinsamt javisst) att de skulle kunna få höja äldre hyror lite mer så att inte varje nybygge även hos ett stort bolag blir som om det vore det enda företaget ägde.

Fast hur bra var det egentligen med miljonprojekten? Det finns väl en hel gäng med studier som påvisade att människors hälsa blev sämre ifall de bodde i lägenhet utan tillgång till parker och natur.

Vad menar du? Miljonprogrammen är kända för att de just tog hänsyn till inplanerade grönområden och närhet till större grönytor som fotbollsplaner och parker.
Vill man ha "natur" får man väl skaffa bostad nära skogsområde.

Det är ju knappast det som är problemen med miljonprogrammets flerbostadshus. Dessa områden med funktionsseparering har många problem, men tillgången till parker och natur är inte ett av dem.

Sen så är 40 % av miljonprogrammet villor och radhus :)

Senast ändrad:

Så tänker jag med.

för 8000 i månadskostnad kan du ha ganska stora lån. Dvs lånekostnad plus övriga driftskostnader för ett eget hus. Jag har en gammal moderiserad stuga, stor tomt, vackra omgivningar och det kostar mig ~3500 i månaden i min del av Mellansverige.
Anledningen till att jag flyttade hit var att jag ville ha ett billigare boende när jag blir äldre.

Ganska exakt så en vän till mig resonerade. Nu har hon ett eget hus, tomt, pool, garage... Hon betalar ca 6000 kr en kall månad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka