Bostadsbristen - vad gick fel?

Sv: Bostadsbristen - vad gick fel?

Men det är väl inte så farligt delat på 2 om man är ett par.
En ensam person behöver ju inte en tvåa.
Eller?

Hmm, jag bor i en mellanstad där jag betalar 5600 ung i månaden med garage o har en tvåa på 72 Kvm...är ensam , klart vill man bo vid älven, i stan, vid vänern kostar det ju såklart

Oj vad billigt! Jag betalar 5075 kr för 39 kvm med parkeringsplats... kommer att höjas då den ska renoveras.
Jag är en av dom som är emot renoveringar. Kan ju förstå att det kan behövas göras åtgärder om lägenheten är ett fallfärdigt ruckel, men denna är i helt ok skick.

Samma med lägenheten jag och exet bodde i, en 3:a på 85 kvm, cirka 6500 kr i hyra, nu efter renoveringen ligger den på över 9000 kr och då tillkommer det för kall/varm vatten också...

Ger i princip inga nya lägenheter utan bara högre hyror i de lägenheter som redan finns. Gynnar bara fastighetsägaren. Teoretiskt kan han bygga nya lägenheter för vinsten, men lika gärna spela bort dem på trav.

Men fastighetsägaren måste ju gynnas om någon skall vilja äga hus och hyra ut lägenheter.
Det måste finnas en vinst att göra för annars blir det som med alla hyreshus som blir bostadsrätter.

Det är ju det majoriteten inte begriper...för att en privatperson eller firma ska bygga ett hus så måste det löna sig.
Annars kan jag ju placera pengarna någon annan stans.

Och rättvisan i att för en grupp bygga billigt boende för allas pengar ser jag inte..

Alltså måste vi bygga billiga enkla bostäder på icke attraktiv mark för att låginkomsttagarna ska ha råd med sitt boende....

Oj vad billigt! Jag betalar 5075 kr för 39 kvm med parkeringsplats... kommer att höjas då den ska renoveras.
Jag är en av dom som är emot renoveringar. Kan ju förstå att det kan behövas göras åtgärder om lägenheten är ett fallfärdigt ruckel, men denna är i helt ok skick.

Samma med lägenheten jag och exet bodde i, en 3:a på 85 kvm, cirka 6500 kr i hyra, nu efter renoveringen ligger den på över 9000 kr och då tillkommer det för kall/varm vatten också...

Va dyrt , jag bor också i en universitetsstad

Jo de vill nog bo där men kan inte eller vill inte betala för det.

Absolut, men de flesta vuxna är (hoppas jag) medveten om att en hög och ny standard kostar mer än en äldre och låg standard. Och de flesta väljer, i alla fall här, att då ha en äldre och lägre standard.

KL:
Jag hade en bekant som var konstnär och som bodde i ett skyddsrum.

Visste inte ens att det var tilllåtet att bo permanent i ett skyddsrum? frågar av ren nyfikenhet då jag nyligen hade vänner som inte fick bo i lokaler som var anpassade efter annat.

Eller?

Nej absolut inte, självklart går det att betala en sådan hyra. Men VILL man det?

Jag bor på ett betydligt bättre läge, men det är 60-tals standard på lägenheten. Hyra inklusive p-plats är 5000 kr

Dessa nyrenoverade lägenheterna går som sagt åt enbart för att människor inte har något annat val. Dom tar lägenheterna och försöker sen desperat byta till sig en lägenhet med lägre standard och därmed även en lägre hyresnivå. Men ingen har lust att byta till dessa områden.

Varför gör man så då? Varför slänger man in fullstora kylar och frysar, disk och tvättmaskiner? Vissa lägenheter med fler rum har t.o.m bastu och dubbla badrum!

Varför inte bygga "normala" lägenheter?

Senast ändrad:

Nej absolut inte, självklart går det att betala en sådan hyra. Men VILL man det?
Vill och vill, man kanske måste betala själv vad det kostar.
Jag vill som skattebetalare inte betala för någon annans boende.
Det räcker så bra med att betala för mitt eget.

Varför inte bygga "normala" lägenheter?
Därför att det inte lönar sig för den som bygger.

Den som arbetar eller investerar vill ju ha förtjänst.
Annars så investerar man i eller jobbar med något annat.

Varför är det sådan brist på bostäder?
T.o.m. bostäder att köpa är det ont om i vissa områden.
Hur blev det så?
Är det de höga byggkostnaderna?
Och beror de i sin tur på att allt skall vara så lyxigt numera?
Eller är det byggföretagen som driver upp kostnaderna för högt

Och hur skall det lösas?
Enklare boende?
Mindre bostäder?
Statliga subventioner?
Annat?

Inte_Ung som just har gjort en svindyr utbyggnad och funderar över hur man skall kunna bygga bostäder med de priserna.

Ditt påstående om att det är bostadsbrist är ju bara en sanning i vissa områden. I andra områden står hela hus tomma för att området är för oattraktivt/finns inte jobb nog nära. Jag tror lösningen är att låta hela Sverige leva, att låta statliga jobb placeras ut över hela landet. Möjligtvis på något vis subventionera arbetstillfällen på "oattraktiva" ställen.

Ditt påstående om att det är bostadsbrist är ju bara en sanning i vissa områden. I andra områden står hela hus tomma för att området är för oattraktivt/finns inte jobb nog nära. Jag tror lösningen är att låta hela Sverige leva, att låta statliga jobb placeras ut över hela landet. Möjligtvis på något vis subventionera arbetstillfällen på "oattraktiva" ställen.

Det är knappast en fungerande lösning eftersom de som jobbar i de statliga verken oftast är gifta eller i förhållande och väljer ett annat välavlönat jobb i centralorten och det statliga verket får svårt med personal i långtbortfrånstan kolla bara hur det ser ut på läkarfronten.

Förslag låt folk dra den verkliga kostnaden för transport till o från jobbet.

Då lönar det sig att pendla. som upplysning en ny volvo v70 kostar idag närmare 50 kr milen om man räknar med allt.......

Det är knappast en fungerande lösning eftersom de som jobbar i de statliga verken oftast är gifta eller i förhållande och väljer ett annat välavlönat jobb i centralorten och det statliga verket får svårt med personal i långtbortfrånstan kolla bara hur det ser ut på läkarfronten.

Förslag låt folk dra den verkliga kostnaden för transport till o från jobbet.

Då lönar det sig att pendla. som upplysning en ny volvo v70 kostar idag närmare 50 kr milen om man räknar med allt.......

Med en arbetstillfällessubvention kanske även partnern kunde få jobb?! Men visst, jag köper lösningen med verklig kostnad för transport också. Det viktiga är att arbetstillfällena inte bara är koncentrerade till storstäderna och med det löses även bostadsbristen.

Det är akut bostadsbrist i Sverige.
Som jag skrev tidigare:
Andel kommuner som uppger att de har ett (litet) överskott på bostäder utgör 16%
39% av kommunerna uppger "balans" men av dessa uppger hälften brist på bostäder i centralort/innerstad.
För övriga kommuner gäller akut bostadsbrist.

Att flytta arbetstillfällen utanför städer eller till de småstäder där det finns ett litet överskott av bostäder är ingen bra lösning.
Om vi bortser från att det måste skapas ändamålsenliga lokaler etc så finns det en god orsak till att företag/arbetsplatser placeras någorlunda centralt i större städer: att hålla sig attraktiv och tillgänglig för kompetent arbetskraft.

Med en arbetstillfällessubvention kanske även partnern kunde få jobb?! Men visst, jag köper lösningen med verklig kostnad för transport också. Det viktiga är att arbetstillfällena inte bara är koncentrerade till storstäderna och med det löses även bostadsbristen.

Så firma a i långtbortistan ska få subventioner när man anställer personal men firma B ska inte få det eftersom den som ska börja där inte är gift med en nyinflyttad statstjänsteman...har en vag känsla av det tar hus i helsike om det skulle bli känt...

Därför att det inte lönar sig för den som bygger.

Den som arbetar eller investerar vill ju ha förtjänst.
Annars så investerar man i eller jobbar med något annat.

Ja men då är det ju inte hyresgästerna som vill bo stort och lyxigt, som du uttrycker det. Det är ju fastighetsägarna som vill att vi ska vilja det.

Eller?

För en hyres tvåa tycker jag att 8000kr i hyra är alldeles för dyrt!
Då kan man likaväl köpa en br och få tillbaka pengarna vid försäljning.

Jag tycker att det ska vara billigare att hyra bostad än att köpa den, vad är vitsen annars med att hyra?

Jag bor i mellanstor stad, centralt i ett väldigt fint och populärt område.
Väggar och golv är renoverade för mindre än ett år sen, kök och badrum är lite slitet och gammalt men ändå fräscht och funktionellt och vi betalar 3900kr i hyra ink parkering med elstolpe.
Det är riktigt billigt och prisvärt. Jag skulle nog kunna tänka mig att betala upp til ca 6000kr/mån sen tycker jag det är för dyrt.

Ja men då är det ju inte hyresgästerna som vill bo stort och lyxigt, som du uttrycker det. Det är ju fastighetsägarna som vill att vi ska vilja det.

Nu så är ju inte alla bostäder hyresrätter.
De som köper bostadsrätter och villor vill ha lyx.
Om de inte var villiga att betala för det så skulle det ju inte byggas så och renoveras så mycket som det gör.

Jag tycker att det ska vara billigare att hyra bostad än att köpa den, vad är vitsen annars med att hyra?

Om alla som ville ha en bostad kunde köpa en så skulle där ju inte finnas något problem.

Varför skall det vara billigare när någon annan än den boende äger bostaden?
Och hur skall det kunna gå ihop rent praktiskt och ekonomiskt?

Hus blir ju inte billigare vare sig att bygga eller underhålla för att bostäderna blir hyresrätter, snarare tvärt om.
Hyresrätter slits mycket mera än ägda bostäder.

För mig är ju hyran pengar i sjön som jag aldrig får igen.
Hyresvärden går + på att ha hyresgäster.
Jag tänker inte plöja ner pengar i någon annans ficka när jag kan ge mig själv dem om jag köper en br eller ett hus.
Därför är det för mig helt okej att betala mer för en br än en hr.
Det måste vara så billigt att hyra att det känns värt det helt enkelt.

Det är enda anledningen till att vi tex bor kvar, det är så billigt att det är värt det i jämförelse med att köpa.
Iaf tills den dagen vi hittat vårt drömboende, då är det ju även praktiskt att ha en hr som vi bara behöver säga upp och sen flytta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka