Bostadsbristen - vad gick fel?

Inte_Ung

Trådstartare
Varför är det sådan brist på bostäder?
T.o.m. bostäder att köpa är det ont om i vissa områden.
Hur blev det så?
Är det de höga byggkostnaderna?
Och beror de i sin tur på att allt skall vara så lyxigt numera?
Eller är det byggföretagen som driver upp kostnaderna för högt

Och hur skall det lösas?
Enklare boende?
Mindre bostäder?
Statliga subventioner?
Annat?

Inte_Ung som just har gjort en svindyr utbyggnad och funderar över hur man skall kunna bygga bostäder med de priserna.

Sv: Bostadsbristen - vad gick fel?

Varför är det sådan brist på bostäder?

Att vi fått en plötslig och akut bostadsbrist beror på den explosiva befolkningstillväxten som från år 2000 och framåt fått SCB att skriva om sina prognoser flertal gånger.

Beroende på generation har några av oss upplevt att bostadsfrågan varit en icke-fråga vilket förklaras med att vi kunnat luta oss mot den tidigare miljonprojektreformen och stagliga subventioner. En gång i tiden var bostadspolitiken en av de mer prioriterade i Sverige. Alla skulle ha ett hem till en vettig kostnad och ingen skulle behöva vara trångbodd.
Nu är kalaset slut, andel kommuner som uppger att de har ett överskott på bostäder krymper för varje år, idag är andelen 16%
39% av kommunerna uppger "balans" men av dessa uppger hälften brist på bostäder i centralort/innerstad.

Sedan måste människor bo nära jobb och utbildning.
Detta gör att trycket på större städer ökat enormt.
Man talar om att bostadsbristen bara gällande unga (20-30 år som fortfarande bor hemma) är runt 300 000.
Det är faktiskt så illa att majoriteten av kommuner inte längre förmår att leverera akutbostäder eller upprätthålla näringslivsförtur och det är definitivt ett tecken på att situationen är akut.

I övrigt är det dyrt att bygga och de statliga subventionerna är i stort sett borttagna dvs risker och kostnader ligger på aktörerna som givetvis vill se en rimlig vinst.
Resultatet blir att det är dyrt att både hyra och köpa ny bostad så många har faktiskt inte råd.

Så vad göra?
Gissningsvis är det bara en ny skattefinansierad reform som kan lösa situationen.

Sverige:

121121-Byggandet-620x377.jpg

En rejäl byggnationsdipp runt 90-talet kan förklaras med 90-talskrisen och de borttagna statliga subventionerna.

Stockholm:

abe91916-5d33-4f6a-b967-96015657b02e.jpg

Hyfsat färsk rapport från Boverket:
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/BME-2011-2012.pdf

Senast ändrad:

Att alla tror de vill bo i Stockholm
om man väljer att stödja högskolor på mindre orter i Sverige där det faktiskt finns bostäder att hyra
Flytta ut fler deler av de statliga myndigheterna så finns det jobb

I karlstad råder inte bostadsbrist, inte för att det vimlar av tomma lägenheter men det finns

Jag sa inte att det råder bostadsbrist i ALLA städer, utan i FLER än i Stockholm. T ex har umdersökningar i slutet av 2013 visat att hälften av alla kommuner i Sverige har bostadsbrist. Så det är inte så att alla vill bo i Stockholm.

Jag sa inte att det råder bostadsbrist i ALLA städer, utan i FLER än i Stockholm. T ex har umdersökningar i slutet av 2013 visat att hälften av alla kommuner i Sverige har bostadsbrist. Så det är inte så att alla vill bo i Stockholm.

Nej , jag menade bara att i just Karlstad råder inte den bristen så då kan man flytta hit ;) ....vi har typ allt :p

Fast ni skulle nog få bostadsbrist, och problem med massa annat, om det plötsligt flyttade in 30 000 personer.

Regelverket omöjliggör produktion av billiga bostäder.
Folk vill ha 5* standard (Man har via sina folkvalda satt ribban efter det) men kan bara betala för 3*.
En omöjlig ekvation.

Så nu kommer förslagen om att alla i Sverige ska via skattsedeln se till att 5* boende byggs till ett pris för den aktuelle konsumenten som motsvarar 3*.
Håller det i längden?

Mitt förslag

Marknadsanpassade hyror i attraktiva lägen.

Stat o kommun går in och bygger på billig tomtmark med lägre standard så att man kan hålla lägre hyror.
Med buss ordnar man sedan transport in till centra för arbete, skola o handel

Senast ändrad:

Fast ni skulle nog få bostadsbrist, och problem med massa annat, om det plötsligt flyttade in 30 000 personer.

Å näääe då ;) ...det byggs för fullt här hela tiden , staden växer o Universitetet växer hela tiden

Skämt åsido , klart om det blir massinvandring så ...men det är en fin stad där det mesta finns

Så vad göra?
Gissningsvis är det bara en ny skattefinansierad reform som kan lösa situationen.

Men det känns inte rätt det heller.
Borde inte bostäderna i stället anpassas till vad folk har råd med?
Vad avser yta och standard då.

Alla skall ju bo så stort.
Och så lyxigt.
Det skall vara extra allt och så har man inte råd för då så räcker inte pengarna till bilen och semesterresorna.

Kanske är det så att man åter måste acceptera att boendet tar en större del av den disponibla inkomsten?
Och att man måste bo litet trängre.

Och så lyxigt.
Det skall vara extra allt och så har man inte råd för då så räcker inte pengarna till bilen och semesterresorna.

Kanske är det så att man åter måste acceptera att boendet tar en större del av den disponibla inkomsten?

Efter den gamla devisen...en ska rätte mun etter masäcken....:sneaky:

Att alla tror de vill bo i Stockholm
om man väljer att stödja högskolor på mindre orter i Sverige där det faktiskt finns bostäder att hyra
Flytta ut fler deler av de statliga myndigheterna så finns det jobb

Jag hade mer än gärna flyttat från Sthlm! Men sambon vill bo kvar, tyvärr.

*KL*

Just nu det gäller bostadsrätter så läste jag ngt intressant i en tidning. Högst upp på listan är de äldre som bor i stora lägenheter de köpte för många år sedan. Deras boende är för stort, men de har inga lån på lgh och lever ändå förhållandevis billigt. Om de då skulle sälja så får de betala dyr vinstskatt. Det pengarna som sedan bli över måste räcka till minst kontantinsats i mindre lgh. De behöver kanske ta lån också, och det innebär att det blir inte mycket billigare att flytta, utan de lever kanske billigare i sin stora lgh och istället för att flytta och allt vad det innebär så blir det bekvämare att bo kvar.
Det innebär att barnfamiljen som precis fått sitt andra/tredje/eller fler inte kan köpa ngt större eftersom de äldre inte flyttar ut. Det innebär att alla yngre som vill köpa lgh inte kan för barnfamiljerna inte flyttar. Detta gäller ju inte alltid, men är säkert en bidragande orsak att det är svårt att hitta boende som inte blir så dyrt att man är belånad helt. Bankerna säger max 75% belåning, hur ska man hitta resterande 25% om man inte har sparat eller kan låna av ex mamma och pappa?
Jag är kanske naiv i mina åsikter, men Sthlms-marknaden är helt galen och jag kommer aldrig att "gilla läget". För att ens komma in på husmarknaden och ha max 1 timme pendling till jobb (och ett hus på runt 100 kvm eller mer) (jobb i stan) så bör man ha ett lånelöfte på runt 4 miljoner om man inte vill lägga ner massa tid och pengar på renovering. GALET!

Och så lyxigt.

Att staten tar sitt ansvar i detta, istället att för som M gjorde förra veckan dvs kverulera över att byggherrarna måste ta sitt ansvar, skulle för min del kännas "rätt".
Bostadsfrågan är så primär att jag inte kan se det galna över att skattepengar placeras i en sådan angelägenhet. En ny bostadsreform skulle dessutom skapa en stor andel nya arbetstillfällen dvs om man inte skulle prispressa genom att använda sig av bolag och arbetskraft från ex öststaterna.

MEN, sanningen är att jag inte tror att en statlig subvention och ny bostadsreform skulle lösa dagens bostadsproblematik. Det saknas så många bostäder att prislappen troligen skulle bli övermäktig.

Tidigare har man skyllt på krångliga regelsystem gällande bygglov men där finns idag lättnader så det är ingen väsentlig faktor i frågan.

Vad ska man göra då?
Att acceptera att större delen av den disponibla inkomsten är enbart en möjlighet för dem med en inkomst som klarar av det. För alla andra dvs låginkomsttagare, studenter och bidragstagare som får sin hyra finansierad med skattemedel måste det finnas hyresrätter med låg hyra.

Redan idag har man börjat bygga eco- och ekosmart men vi är ex fortfarande dåliga på att nyttja höjden uppåt dvs bygga på höjden.

Hur som, exakt vad som kan vara en god lösning för Sveriges situation men jag har hört ivriga förespråkare för landsskatt och det låter intressant.

Största anledningen till bostadsbristen är väl att man vill trissa upp priserna de lägenheter och hus som trots allt redan finns på marknaden enligt regeln:

Litet utbud = högre pris och vinst
Stort utbud = lägre pris och vinst

Och så lyxigt.

Men är det verkligen hyresgästerna som vill ha det så?

Kan ju bara tala utifrån min stad och de nyrenoverade och välutrustade lägenheterna som tillkommit på marknaden väljer folk att hyra enbart för att det inte finns något annat. Få har lust att betala 8000 kr + vatten och el för en tvåa i ett icke centralt område i en liten struntstad. Kan man så då väljer de hellre bort diskmaskin, möjligheten att ställa in motorvärmaren från lägenheten, asfet terrass och 2013-standard.

Med tanke på stadsomvandlingen som sker här så är det många som är oroliga och upprörda över hur bostadsmarknaden kan komma att se ut i framtiden. Jag känner ingen som har lust att flytta från sina gamla lägenheter till nybyggda lyxlägenheter som ska vara så supermoderna och högteknologiska. Folk vill ha vanliga lägenheter.

Nej , jag menade bara att i just Karlstad råder inte den bristen så då kan man flytta hit ;) ....vi har typ allt :p

Nja, det stämmer inte helt. Hyresrätter är det brist på. Visst, det ska byggas en hel del hyresrätter nu också, men det är knappast något som hjälper 20-åringarna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka