Bosch spis - ringarna slår av och på!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har en ny Bosch spis, keramikhäll (inte induction) och jag blir så less - ringarna slår av och på medan man lagar maten så det går t.ex. aldrig att komma upp i riktigt hög temperatur på olja om man vill fritera. Samma sak när jag kokar sylt, då vill jag kunna stormkoka, men det går inte; ringen slår av sig själv en stund, som om den vill kontrollera temperaturen själv!

Är alla moderna spisar sådana? Just nu star Mannen och försöker göra chips (pommes) men det går inte att hetta upp oljan tillräckligt, utan att ringen slår av sig själv då och då, när det blir hett.

Spisen var inte så dyr ;) , kan det ha med saken att göra? Vilken spis rekommenderar ni, ni som gillar att laga mat?

Sv: Bosch spis - ringarna slår av och på!

Har ingen erfarenhet av att spisarna jag brukar laga mat beter sig så O_o

Men Bosch är väl inte kända för att ha de bästa produkterna tyvärr.

Vi har en Electrolux och lagar jag mat någon annanstans brukar det vara på en Cylinda eller Siemens och de funkar iaf utmärkt och kan bli alldeles för varmt...

Ser fram emot tråden. Tack för trådstarten!

När ekonomin tillåter - så snart som möjligt - ska jag skaffa ny spis.

Bosch ska man inte ha *noterar*

Nä, där håller jag inte med. Jag tycker kvalitén på Bosch är bättre än på Elektrolux (även om Siemens räknas som det "finare" märket i Boschfamiljen). Mina föräldrar hade en gammal boschspis med mikro i ugnen som fungerade superbt.
TS; Jag undrar om ni fått tag på ett måndagsexemplar där något slags överhettningsskydd slår på för snabbt, jag skulle ringa butiken och reklamera!

Vi har en Smegspis (induktion) som jag är väldigt nöjd över. Nu var den svindyr men genom att importera från Tyskland blev den några tusenlappar billigare.

Finns en sån spis i huset jag bodde i. Den slog på och av ringarna hela tiden, grymt störande. men tror de flesta med sån häll gör det. Den före detta svärmor har gör likadant.

I valet mellan keramik och induktion - vad väljer man? Är induktion värd prisskillnaden?

Finns det fler märken än Bosch man ska akta sig för? Ser att Gorenje har låga priser - är det låg kvalitet också?

I valet mellan keramik och induktion - vad väljer man? Är induktion värd prisskillnaden?

Finns det fler märken än Bosch man ska akta sig för? Ser att Gorenje har låga priser - är det låg kvalitet också?

Jag skulle välja induktion om jag ska byta, numera är det inte så himla stor prisskillnad.

Bosch, Gorenje, Whirlpool, Electro Helios och Gram är märken som jag inte skulle köpa.
Visst kan det fungera utmärkt men dem är enklare i sitt utförande och väldigt basic.

Vi väljer helst vitvaror från Miele men det är dyrt, dock upplever jag att man verkligen får vad man betalar för.
Annars är Siemens, Husqvarna, Electrolux, Cylinda är märken vi väljer.

Dock måste jag framhäva Candy, dem är billiga men i förhållande till priset tycker jag att man får mycket för pengarna och de har många smarta lösningar, framförallt om man har det trångt.
I min första lägenhet hade jag en Candy spis med integrerad diskmaskin fast det såg ut som en vanlig 60cm spis och även en liten men toppenbra tvättmaskin :love:

Vi ha en Cylinda som inte är induktion. Men som fungerar utmärkt. Men nu förtiden gör man Cylinda i annat land och de har inte lika hög kvalité som tidigare.
Ta kontakt med stället där du köp spisen och fråga om den är helt ok.
Med vänlig hälsning
pudlan

KL

Tack alla för svaren!

Jag TROR den beter sig så "med flit", det är nån slags reglering så att plattan inte ska bli hetare och hetare i det oändliga. Men det är irriterande när man VILL kunna få till rejäl hetta i t.ex. sylt eller olja!

Förr köpte vi alltid Whirlpool i både spisar, tvättmaskiner osv osv men inte nu längre, kvalitén på deras maskiner har gått ner rejält tycker jag. Framförallt diskmaskinerna höll aldrig mer än en dag längre än garantin.....

Vår Bosh gör likadant men jag har aldrig upplevt att den inte bli tillräckligt varm.

Induktion är så mycket bättre. Du värmer vatten på nolltid och den är otroligt exakt i temperaturregleringen. Däremot får man ändra lite på sitt vanliga kokbeteende, eftersom det mesta går så fort så blir möjligheten att lämna maten på spisen medan man gör något annat mer begränsad.

Jag gjorde rätt omfattande research inför vårt spisbyte och elektrolux är nog det märke jag upplevde fick mest kritik (men det är kanske också ett av de vanligaste märkena?!). Kritiken har ofta bestått i att elektroluxspisen fått missljud av vissa pannor (som antagligen inte varit helt flata) men som inte låter på spisar av andra märken.
Jag gillar inte heller touchkontroller vilket gjorde att vi fick välja en spis istället för en häll för att kunna få vred. Där hade Gaggenau en häftig "puck" man vred på men det märket är utom vår prisklass. Jag hade hört att spisar med touchkontroller kunde slå av sig om det kokade över vatten på spisen i närhet av touchkontrollerna, en butiksanställd trodde inte på mig och testade på en elektroluxspis och visst sjutton slog den av.... ;)

När det gäller märken gillar vi Miele (tvättmaskin och diskmaskin), Smeg (spis) samt Samsung (kyl och frys) och har goda erfarenheter av dessa. Hade också kunnat tänka mig Siemens, Bosch och Cylinda, ev. Huskvarna.
Lagar man mycket mat eller till stor familj rekommenderar jag en bredare häll/spis. Gamla spisar var 70 cm men de nyare spisarna och hällarna är 60 cm och det blir på tok för trångt när man har flera och stora pannor. Vår spis är 90 cm och det är verkligen toppen!

Senast ändrad:

Tänkte visa ett kort men det blev för mörkt, får fota i dagsljus istället!

När det gäller märken gillar vi Miele (tvättmaskin och diskmaskin), Smeg (spis) samt Samsung (kyl och frys) och har goda erfarenheter av dessa. Hade också kunnat tänka mig Siemens, Bosch och Cylinda, ev. Huskvarna.
Lagar man mycket mat eller till stor familj rekommenderar jag en bredare häll/spis. Gamla spisar var 70 cm men de nyare spisarna och hällarna är 60 cm och det blir på tok för trångt när man har flera och stora pannor. Vår spis är 90 cm och det är verkligen toppen!

*antecknar*

Du har du full förståelse för min frustration över min 50-spis med fyra plattor. :) Det går inte att ha en stekpanna och en kastrull på spisen samtidigt. De tränger ut varann.

Jag hade 70-spis i lägenheten men den var onödigt bred för mig. 60 blir det.
Och induktion då.

Och så kan jag passa på att ta bort det illa medfarna överskåpet och sätta dit en fläkt.
undrar hur mycket otur i tänkandet man har när man sätter upp ett överskåp ovanför en spis. Det är skadat av ånga och fett och går verkligen inte att få rent alls.

Senast ändrad:

Vår gör likadant. Det är en Gram, och den blir varm trots att ringarna slår av och på.

Vår gör likadant. Det är en Gram, och den blir varm trots att ringarna slår av och på.

Jo, vår blir också varm, men den håller inte hög värme utan avbrott. Just när man fått upp öset på t.ex. marmeladkoket ... så slår den av och stormkokandet avstannar. Det är i och för sig inte så ofta man behöver kunna bibehålla en rejält hög värme utan avbrott, men just när man kokar sylt och marmelad, eller olja till chips! Det är nästan helt omäjligt att komma upp i den höga temperaturen som behövs till chips (pommes) utan att plattan plötsligt blir svart och allt avstannar en stund.

Men det är kanske en säkerhetsgrej? Jag undrar mest om alla spisar av modern typ, är likadana.

Jag har inte kokat såna grejer, men har aldrig märkt att bubblandet skulle stanna av bara för att plattan släcks för några sekunder. Den är ju fortfarande så varm att det inte ens märks.

Kan det vara för att minska elförbrukningen kanske?

Du har du full förståelse för min frustration över min 50-spis med fyra plattor. :) Det går inte att ha en stekpanna och en kastrull på spisen samtidigt. De tränger ut varann.

Det låter som en mardröm...

Jag hade 70-spis i lägenheten men den var onödigt bred för mig. 60 blir det.
Och induktion då.
I och med att det (konstigt nog) är standardmått är det troligtvis det mest ekonomiska alternativet.

Och så kan jag passa på att ta bort det illa medfarna överskåpet och sätta dit en fläkt.
undrar hur mycket otur i tänkandet man har när man sätter upp ett överskåp ovanför en spis. Det är skadat av ånga och fett och går verkligen inte att få rent alls.

Väldigt otur i tänkandet, klart du ska ha en fläkt!

Jag har inte kokat såna grejer, men har aldrig märkt att bubblandet skulle stanna av bara för att plattan släcks för några sekunder. Den är ju fortfarande så varm att det inte ens märks.

Kan det vara för att minska elförbrukningen kanske?

Det där riktiga stormkokandet stannar definitivt av. Det rör sig nog om lite mer än ett par sekunder för min spis.

Men det finns säkert en klok förklaring till det ;)

Blev fortfarande mörkt men man ser kanske vad det föreställer..;)
bbe49f55-2b1d-4e8b-9bb2-cfc08cfacf10.jpg

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 036
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar