T

tinystina

Hur fungerar det? Har sett det många gånger förr men aldrig reflekterat hur man använder alla dessa tyglar. Nån som kan förklara eller pointa mig till bra sida med förklaring och träningstips. Rider en del på hack och sidepull men är alltid intresserad av att utöka träningsmetoderna.

Sv: Bosal

Nu kan jag inte ingående förklara bosalens funktion, men jag reagerade bara på vad du skrev ang tyglar. Den har ju (min iaf) bara ett par "vanliga" tyglar(odelade) + ett led rep eller vad det heter. Vissa knyter det i hornet medan vissa har det coolt i fickan :p :smirk:

Jasså det är ett ledrep. Trodde det var en extra tygel som hade någon mystisk funktion. Fungerar det likadant som annan bettlös ridning för övrigt?

Ja typ, fast.. på ett hack tex. så kan du ju ta i ena tygeln... eller det kan man väl egentligen inte heller...
Öm... (hur sjutton skall man förklara)
Alltså, du kan inte ta i ena tygeln utan att påverka "hela" bosallen...
:D förstår du min tanke gång.. :rofl:

tinystina skrev:
Jasså det är ett ledrep. Trodde det var en extra tygel som hade någon mystisk funktion. Fungerar det likadant som annan bettlös ridning för övrigt?

Nej, det tycker jag inte. Den har lite "tvärtom verkan". Om du tar i inner med ett ledande tygeltag så blir det tryck på utsidan...Jag upplever att nosen åker in, men öronen ut :D

Tyglarna har en mycket viktig funktion. De ska vara av tagel, och det är meningen att de ska vara stickiga (handskar rekommenderas...). Anledningen är att man tränar neckreining med dem, och stickigheten gör att de känns tydligare.

En extra funktion tyglarna har är att reglera storleken runt nosen.

/Ida

Jo förresten, komplettering...

Tygeln är en enda lång tygel som i ena änden sitter fast i bosalen, sedan någonstans ca 2/3 ut så sitter den fast igen. Hur mycket man snurrar vid den knuten avgör storleken runt nosen. Hur långt ut man fäster avgör tygellängden. Sista änden som blir kvar lös är ledrepet.

/Ida, förvirrad.

Jag fattar. det blir tvärtom fast rätt ändå. Hästen dras liksom inte runt som effekten gärna blir av ett sidepull.

Senast ändrad av en moderator:

Underlättar det neckreiningträningen framför att träna på vanligt bett? Har försökt lite men pållan är jättekänslig i munnen och vid neckreining känner hon bettrörelsen så för man handen åt höger känner hon att tygeln kortas lite lite på vänster och svänger ditåt. Är inte westernryttare egentligen, rider islänning men allt som gör att hon lyssnar med så fina hjälper som möjligt finns i hennes program för variation på träning och vårt slutmål: så mjukt och bekvämt som möjligt för oss båda. Det tråkiga annars med bettlöst är att hon gärna hänger på det, så neckreining kanske kan vara bra på henne vid bettlös-ridning? Hon är riden mycket med vikthjälper.

Hej
Bosalen ska vila på nosryggen och sitta strax över näshålan, den ska ska sitta så att den inte ger ett tryck på käken när du inte rör tyglarna. När du tar i tyglarna ger den ett tryck både uppe på nosryggen men även nere på käken. Hästen ger förhoppningsvis efter för det trycket. Det ABSOLUT viktigaste med en bosal är att du ALDRIG ger ett konstant tryck utan hela tiden arbetar med ta och släpp, ta och släpp. Gör du inte det har du snart en häst som har lärt sig att gå emot bosalen. Får du inte den uppmärksamhet som du önskar ger du ett snabbt och hårt drag i tygeln och släpper omedelbart, upprepa inte förän du har frågat snällt en gång till. Tyglarna ska helst vara av manhår, vilket är behagligare för både dig och hästen. Svanshårs tyglar är billigare, men mkt sämre och styvare.

Denna del borttagen av moderator.

/Håkan Bergh

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jag tror jag fattar. Tack för alla svar, ska lura lite mer på detta så får jag se om jag bestämmer mig för att testa, verkar mycket intressant i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 696
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka