T

Tickan

Jag vet hur en bosal ser och att man rider utan bett, men hur sitter den på hästen och hur använder man den? nån som har en bild för att visa hur den sitter på hästen?
/Tickan

Bosalen ska sitta strax över där näshålan slutar och benet tar vid, någon eller några cm beroende på hur hästens huvud ser ut. Den ska sitta rätt löst så att den kan balansera på huvudet. Mkt förenklat kan man säga att du använder den genom att ta och släppa, ta och släppa. Man får ALDRIG hålla med konstant tryck, för då avslöjar hästen att bosalen har egentligen ingen verkan om han lägger sig emot den. Att rida rätt på bosal är väldigt få förunnat och en konstart, mkt svårare och mer känsligt/komplicerat än vilket bett som helst. Sök hjälp, köp böcker om det och leta på nätet. Ska du söka hjälp i Sverige finns det tyvärr bara en tränare som verkligen kan hantera en bosal på rätt sätt. De andra kan du lika gärna strunta i, du får mer hjälp i en bok.
Jag testar och PM:ar dig namn och telefon till tränaren.

/Roper

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 473
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 584
Senast: hundtant
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25