bortsprungen hund va mer göra??!

T

Toudi

en schäfertik försvann i går morse med en låååååååång lina efter sig:crazy: Det är polisanmält och efterlyst på radio. Vi har spårat med hund men fick bryta nu när mörkret föll. Skall fortsätta i morgon.

Ja funderarde på räddningshund? Vart kan man få tag på en sådan?
Har räddningstjänsten med detta att göra?

Sv: bortsprungen hund va mer göra??!

Tror inte att det sätts in en räddningshund för att hitta en bortsprungen hund, men du kan ju höra med brukshundsklubben om dom kan hjälpa dig att spåra hunden.

lägg ut massvis med efterlysningar på olika hundforum.
Kontakta polisen FLERA gånger - och i närliggande distrikt! Det händer alltför ofta att hundärenden "försvinner i hanteringen" hos polisen.
Kontakta hundpensionat i närheten
Lägg ut hennes filtar och matskålar.
En transportbur om hon tycker om den.
Kontakta brukshundklubben

Mycket få hundar är utbildade på att spåra hund. Räddningshundar, spårhundar och sökhundar är alla tränade på människor och tar troligen inte upp spåret av hund. De är tränade att strunta i vilt och vittring från övriga djur.

Viltspårhundar och eftersökshundar spårar förvisso andra djur, men då enligt vissa villkor. De går på vilt och blod, inte hund.

Det är därför inte troligt att ni kommer att få fram en hund som kan spåra den försvunna hunden och hitta denne. De duktiga spårhundar jag känner till skulle leta stenhårt efter vittring av människa, men ignorera hund.

Ring polisen upprepade gånger istället och kontakta klubbar i området.

Som många andra skriver, hundar spårar sällan hund. Mina egna hundar kan leta upp mina andra hundar, men det är av ren nyfikenhet och ingen lydndasspårning.

Jag brukar, om hunden lever med någon annan hund, få den andra hunden att skälla, ofta och länge, där hunden försvann. Men då handlar det inte om hundar som har varit borta i dagar...

Jag hade hört med hästekipage, i fall de vill hjälpa till att leta. De kan gå fram överallt, ser och hör mer än man gör från bil och dessutom är många hundar nyfikna på hästekipage.

Jag har det lätt, med jakthund så skjuter vi bara ett par skott, sen kommer de och undrar var viltet ligger :angel:

//E

problemet är bara att vi tror hon sitter fast någonstans, sen så är de mkt upp i berg och vid stup som vi gått inte jätte bra att ha med hästar där. :crazy:

Inte kul med hundar som springer bort med koppel/lina släpande efter :crazy: Hoppas ni hittar henne snart och att hon är okej.

Då hade jag försökt med hundar som skäller, så kanske hon svarar.

Sen är det ju så att hästarna brukar ändå vara outstanding i terräng, även om det är bergigt... Hade jag bott närmre hade jag ställt upp med 3 ekipage (antar att det är längre upp i landet nämligen).

Lycka till!!

//E

nä, de är en fruktansvärd känsla:crazy: särskilt nu när de är så kallt :crazy:

ja de va ju synd , vet bara att ja hade inte velat släppa upp min häst där:crazy: ja tyvärr så bor du ju lite långt ifrån mig:(

våra grannars hundar skäller som bara den! Vi har tyckt oss höra ett typiskt desperat schäferskall som svarar tillbaks men det är totalt omöjligt att bedöma från vilket håll skallet kommer vi har så mkt berg här så de ekar ju lite var stans sen bor vi i en dalgång och de gör väl saken inte bättre:smirk: Vi söker henne dag som natt.

har anlitat en sök hund som kommer i morgon får se om de kan bli resultat vore ju en fruktansvärd tragedi om vi inte hitta henne:cry:

hejsan tänkte bara höra om du har hittat hunden? har tänkt på det hela dan.

nej vi har inte hittat henne.........:cry: Vi hade en räddningshund här igår men utan resultat.. vi ser på ett ställe att det har vart en lina som släpats efter henne men det är ett enda stort virrevarr och man får ingen koll på vart dom sedan tagit vägen, inga tecken på snö ras el släp spår heller...

men vi har fått en liten fundering... vår schäferhanne sprang med henne vid rymmningen.. och han brukar "barnsla" sig genom att hålla henne i koppel.... vi har funderat på att dom kanske rent utav haft en drag kamp uppe på bergen och sen kanske han bara har släppt taget om linan..? Ja de finns mkt att spekulera i... sen har vi en annan fundering och de är att lodjur el varg har kollat upp att hon är försvarslös och kanske angripit henne.. ?

usch... det är en fruktansvärt vidrig sits.. vi har ju ingen aning om hon fortfarande är i livet eller om hon är död... om de inte är meningen att vi skall hitta henne så hoppas vi innerligt att det hela gått fort:cry: Vi vill ju inte att hon skall ha lidit eller lider just nu.

vad tror ni? Tror ni att hon finns kvar i livet?

Hur stor risk tror ni att de finns att hon skall ha kunnat frysa ihjäl?

vi har runt 8-12 minusgrader här på nätterna.

Jag vet faktiskt inte.... ja tror att de är lika stor chans att hon är död som att hon lever.

Är de någon som vart med om liknande?

Har ni både lodjur och varg där ni bor?
Det låter ju inte som om tiken har så stora chanser att klara sig tyvärr. Hoppas att jag har fel och att ni hittar henne välbehållen..

Rent klimatmässigt, så bör det inte vara någon fara, så länge hon inte fastnat någonstans där hon inte kan söka skydd.

Senast ändrad:

fy va hemsk. lider vekligen me dig. har tyvärr aldrig varit me om nått sånt innan. men man ska aldrig sluta hoppas.

Jag vet inte vad jag ska säga annat än att jag hoppas att ni hittar henne. Vilken mardröm för er och hunden.

Fy vilken mardröm:cry:

Jag hoppas verkligen att ni hittar henne välbehållen.

Usch! Har ni hört något nytt? Jobbigt när de försvinner och man inte vet någonting!

vi har inte mkt utav dom men man har sett till en å annan men det var för några år sedan, men ja tänkte att även om lodjur och varg hade vart på ett långt av stånd så kan väl dom vandra långt för en bit mat? Ja menar om dom känt i luften att det var ett djur någonstans?

jo ja funderar ju på det.. men hon måste ju ha fastnat någonstans annars hade hon ju sprungit hem igen.. men om hon sitter fast och inte kan röra sig tror du inte att hon kan frysa ihjäl då?

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 653
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 204
Senast: yennork
·
H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan...
2
Svar
35
· Visningar
2 576
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar