Bortskämd sköthäst

S

Suomenhevonen

Jag har ett problem med min sköthäst. När jag kommer till stallet för att sköta henne börjar hon altid med att undersöka mina fickor. Det har jag inget emot, men när hon till sist upptcker att jag inte har med något gott till henne blir hon sur. Ibland är hon inte särkillt ilsken och det går riktigt bra att sköta henne, men ibland gör hon ingetning annat än hugger efter mig med tänderna om jag inte ger henne godis.
Hon har 2 andra skötare förutom jag. Jag sköter henne mest av oss alla.
Bredvid min sköthästs ryktlåda finns det ett paket med sockerbitar. Jag har flera gånger märkt att det har försvunnit en massa sockerbitar därifrån under veckoslutet (jag sköter måndagar, onsdagar och torsdagar) så jag antar att dom andra skötarna matar i henne en massa med godis utan att tänka efter.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Personligen skulle jag inte tillåta att hästen pillar mig i fickorna över huvud taget och framförallt ALDRIG mata med socker!
Det finns bättre godis.

Snacka med dom andra också, om Hambo sa.

Kanske arbeta på ledarskapet?
 
Sv: Bortskämd sköthäst

insämmer med de andra, visa vem som bestämmer och ge annat godis om du ska ge. du kan ge ex äpplen eller morötter. socker gör också att efter ett tag så blir dom bara ännu grinigare.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Vad säger ägaren? Jag skulle aldrig tillåta att mina ev. skötare gav mina hästar socker.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

ta upp problemet med ägaren sen är det ju upp till henne om hon/han vill ha en otrevlig och bortskämd häst..det låter som att ni är för många skötare på denna hästen...att prata med de andra skötarna hjälper nog inte för en av dom bryr sig ju uppenbarligen inte om att hästen hugger om hon inte får som hon vill..kan ju också vara så att denna skötaren är lite rädd för hästen och matar henne med godis bara för att hålla hästen lugn när hon sköter den..men detta är ett problem som bara kommer att bli större om du inte tar tag i det och vill inte ägaren göra något åt det så får du antingen acceptera hästens dåliga beteende eller försöka hitta en ny sköthäst..lycka till!!
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Jag har ett problem med min sköthäst. När jag kommer till stallet för att sköta henne börjar hon altid med att undersöka mina fickor. Det har jag inget emot, men när hon till sist upptcker att jag inte har med något gott till henne blir hon sur. Ibland är hon inte särkillt ilsken och det går riktigt bra att sköta henne, men ibland gör hon ingetning annat än hugger efter mig med tänderna om jag inte ger henne godis.
Hon har 2 andra skötare förutom jag. Jag sköter henne mest av oss alla.
Bredvid min sköthästs ryktlåda finns det ett paket med sockerbitar. Jag har flera gånger märkt att det har försvunnit en massa sockerbitar därifrån under veckoslutet (jag sköter måndagar, onsdagar och torsdagar) så jag antar att dom andra skötarna matar i henne en massa med godis utan att tänka efter.

Jag skulle helt enkelt prata med ägaren om att ta bort sockerpaketet.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

socker gör också att efter ett tag så blir dom bara ännu grinigare.

Skitsnack. Jag ger socker till mitt sto, och har gjort så i mer än fem år utan att hon blivit det minsta grinig.

Däremot kan jag inte handmata valacken med så mycket som en morot ens - han börjar tigga, nafsa och buffa direkt.

Immer
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Skitsnack. Jag ger socker till mitt sto, och har gjort så i mer än fem år utan att hon blivit det minsta grinig.

Däremot kan jag inte handmata valacken med så mycket som en morot ens - han börjar tigga, nafsa och buffa direkt.

Immer

Precis, på en del så fungerar fritt godismatande utmärkt och på andra så är det inte en morot då blir h*n omöjlig och så allt däremellan.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Man ska aldrig ge sin häst godis!!! DU ska vara högre i rang än hästen, en häst som får godis av dig betraktar inte dig som ledare. En häst som är högre i rang än din pålle skulle aldrig låta honom eller henne få nåt gott av den. Ska man ge morötter eller äpplen mm ska det ges i krubban. En tiggig häst är klart ett bevis på att du inte är högre i rang. Beröm ges med ord eller klapp i rätt ögonblick.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Snicksnack. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, tror man att rangen handlar om att ge/inte ge en häst en godsak ur handen har man inte klart för sig vad det handlar om. Mina hästar kan få äpple, morot eller kraftfoder ur min hand utan att de för den skull tappar respekten för mig, lika lite som de gör det för att jag klappar dem på halsen. Finns inga vilda hästar som klappar varandra som beröm heller. :smirk: Att de får något ur min hand betyder inte att de får det jämt och inte heller att det är ok att andra stoppar i dem vad som helst och när som helst. Ingen av dem letar i mina fickor eller är odrägliga.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Hästar av högre rang kliar tex en som är lägre i rang men skulle aldrig som sagt var ge nåt gott till den. Kan du ha din häst lös o gå på långa promeneder och den följer dig som en hund. Kan du rida förbi där dom fäller stora träd nästan i baken på din häst och den litar blint på dig. Kan du öppna boxdörren o din häst står kvar tills du går ut ur stallet, kan du sadla o tränsa hästen utan att binda fast den, kan du ställa upp hinder ( låga) o själv hoppa över o hästen följer dig, gå runt på små volter o hästen följer dig. Det gör jag med min och jag vet hur o vad man gör för att va ledare för sin häst.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Just allt detta du räknar upp kan jag göra med mitt sto.
Samma sto som jag handmatat i snart sex år :D

Immer
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Så du tror på fullt allvar att du inte skulle kunna göra det här med din häst om den fick en godsak ur handen? :smirk: :rofl:

Immer: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Varför skulle jag ,jag är högre i rang än mina hästar o skulle aldrig göra det. Varför ge dom godis, mat mm ur handen, finns ingen anledning. Varför gör man det?? Skulle aldrig göra nåt som en ledarhäst inte skulle göra, då menar jag inte att hästar kan ge varan godis ur handen, men ni fattar nog vad jag menar.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Vad vi som haft våra hästar i X antal år kan göra med dom och inte kan göra var väl ovidkommande i det här fallet, nu handlar det om någa flickor som fått en odräglig ponny att ta hand om förmodar jag.
här måste ni vara konsekventa alla som handskas med hästen, inget undersökande av fickor och naffsande och absolut inget godis ur hand. En morotsbit i matlådan efter avslutad ritt eller annat arbete
är det enda som gäller. acceptera aldrig att hästen börjar kräva godis.
En del gör det en del inte, det är helt olika. Men en gyllene regel är
ge aldrig :devil: hästen godis ur hand, en vänlig klapp på halsen eller
gosande är fullt tillräckligt det är ju ditt beröm som är belöningen inte en massa snaskande i tid och otid. Tro aldrig att ditt beröm inte räcker det är det som är det viktiga. Klappa hästen på halsen och gå
målmedvetet vidare med det du gör, men acceptera inte naffsande och letande i kläder, stoppa redan där. Tala om för dina kompisar
hur ni ska göra. Alla måste göra lika, såna här hästar kan bli riktigt otrevliga i sitt letande och bitas riktigt ordentligt, och får dom inte sin vilja fram kan dom börja bete sej hotfullt på andra sätt oxå.
Stå på er tjejjer det är ni som bestämmer.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Vet hur jobbigt sånt där kan vara. Jag hade också en sköthäst när jag var yngre som var världens raraste, fram tills ägaren skaffade barn och var tvungen att skaffa en till medryttare. Den här tjejen tog bland annat piggborsten och slet av halva hans svans som jag lagt ned så mycket arbete på (så någon i-landsproblem). Varje gång hon gick in till honom fick han godis.
Ett halvår senare hade han börjat bitas och måtta med bakhovarna och stod inte still vid uppsittning. Het och hård i munnen och jävlig på alla sätt och vis.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Kan du ha din häst lös o gå på långa promeneder och den följer dig som en hund. Kan du rida förbi där dom fäller stora träd nästan i baken på din häst och den litar blint på dig. Kan du öppna boxdörren o din häst står kvar tills du går ut ur stallet, kan du sadla o tränsa hästen utan att binda fast den, kan du ställa upp hinder ( låga) o själv hoppa över o hästen följer dig, gå runt på små volter o hästen följer dig. Det gör jag med min och jag vet hur o vad man gör för att va ledare för sin häst.

Ja..... Det kan jag:cool: . Och jag handmatar mina hästar. Men obs! De får aldrig något bara för att "vara snäll", de får godis endast som belöning när de har gjort något bra, och de vet skillnaden. Mina hästar tigger aldrig, eller letar i fickorna.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Tyvärr har inte alla lika kloka hästar som dig. Jag har tagit hand om problemhästar, då menar jag hästar som som är farliga att hantera för människan. Dom hästarna skulle du inte komma någonstans med om du handmatade dom. Där gäller det verkligen att visa vem som är ledare, jag har aldrig höjt rösten eller slagit någon häst utan jag har studerat hur hästar fungerar. Jag har sett många hästar som har blivit helt odrägliga av att handmatas, beröm ska ju komma i exakt rätt ögonblick och det kan man inte genom att ge en godsak två sekunder efter. Sen finns det hästar som dina som inte blir odrägliga för att dom är snälla till sin natur, men varför chansa när det kan få så förödande konsekvenser?? Se bara på många odrägliga ridskolehästar, tigger som attan, bits o sparkas. Nej, lär ungarna att man inte handmatar en häst så slipper fler hästar bli förstörda.
 
Sv: Bortskämd sköthäst

Det är ju inte så bra om hon hugger efter dig om hon inte får godis, där måste du säga till på skarpen.

Jag har hört att det inte är bra att ge hästar rent socker, de får dåliga tänder som vi människor, men kan inte säga till 100% att det är sant.

Själv försöker jag ge mina hästar i krubban utav den anledningen att de inteskall tigga hela tiden.

De får lite extra "godis" när de har varit duktiga under ridturen eller vad det kan vara de har gjort, inte på okynne.

Ok om mina föräldrar kommer och vill ge en morot eller två någongång ibland. ;)

Tycker du skall prata med de andra skötarna, hör om de ger av sockerbitarna? tala om hur hästen är mot dig, ägaren bör väl också få veta tycker jag, så kanske paketet kan tas bort? :banana:
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
S
Hästmänniskan är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid)...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 384
Senast: fluffig
·
A
Träning Jag är skötare på en 11-årig palominovalack. Slotshus Pierrot. "Pirro" Han har alltid varit besvärlig att borsta, kittlig osv. Han...
Svar
4
· Visningar
1 285
Senast: Aeternum
·
T
Träning Hej allihopa! Jag tränar en arabhingst född i april-03. Han ska visas i sommar (är visad varje säsong hittills men proffesionellt...
Svar
5
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp