Bortriven kastanj...

norrland65

Trådstartare
En häst i stallet råkade ut för en olycka idag. Hagkompisen kickade till och råkade riva bort kastanjen med brodden. Ingen hård spark, inget djupt sår, men kastanjen hängde lös. Såryta där den varit.

Veterinär har varit ut och behandlat. Ska sprutas med penicillin en vecka, få smärtstillande och boxvila. Kastanjen som hängde lös klipptes bort.

Men frågan är - vad händer nu där kastanjen varit. Kommer det en ny? Blir det en hårlös fläck? (Finns det ens hårsäckar där den varit?) Eller vad?

Norrland

Sv: Bortriven kastanj...

En häst i stallet råkade ut för en olycka idag. Hagkompisen kickade till och råkade riva bort kastanjen med brodden. Ingen hård spark, inget djupt sår, men kastanjen hängde lös. Såryta där den varit.

Veterinär har varit ut och behandlat. Ska sprutas med penicillin en vecka, få smärtstillande och boxvila. Kastanjen som hängde lös klipptes bort.

Men frågan är - vad händer nu där kastanjen varit. Kommer det en ny? Blir det en hårlös fläck? (Finns det ens hårsäckar där den varit?) Eller vad?

Norrland

Hej. Tror inte du behöver vara orolig :) Vår Kallblodstravare får ganska stora kastanjer i mellanåt (de växer ju). Ibland händer det att han slår i på nåt sätt och kastanjen åker av = blod :eek:

När vi precis köpt honom kom han i lite bråk med en annan häst som "lyckades" träffa med en spark på kastanjen som åkte all världens väg och det blödde ganska mycket men den växte ut igen.

Vår hovis tar kastanjerna oxå... praktiskt o bra;)

Mitt sto fick oxå skylånga... innan vi bytte hovis:rofl:

såg så kul ut då hon är liten (130) och smäcker, med 5-6 cm kastanj:rofl:

Så ni tror att det kommer ut en ny kastanj? Vi frågade veterinären men h*n visste inte. Den är alltså helt borta, det är bara ett sår är den suttit.

Imorse hade omläggningen glidit ner (det är bakbenet, vid hasen) och stallbandaget hade fastnat i såret. Stackarn, var inte roligt att ta loss. La på nytt med steril kompress som inte fastnar. Hoppas det sitter.

Sen återstår bara att spruta penicillin. Hua, det är inte kul. Avskyr faktiskt att sticka hästar. Just det där när nålen går in *ryser*. (Skulle inte göra mig så bra som sjuksköterska).

Norrland

Så ni tror att det kommer ut en ny kastanj? Vi frågade veterinären men h*n visste inte. Den är alltså helt borta, det är bara ett sår är den suttit.

Imorse hade omläggningen glidit ner (det är bakbenet, vid hasen) och stallbandaget hade fastnat i såret. Stackarn, var inte roligt att ta loss. La på nytt med steril kompress som inte fastnar. Hoppas det sitter.

Sen återstår bara att spruta penicillin. Hua, det är inte kul. Avskyr faktiskt att sticka hästar. Just det där när nålen går in *ryser*. (Skulle inte göra mig så bra som sjuksköterska).

Norrland

Hmmm nu är jag verkligen inte expert på sår men varför ska hästen sprutas med pencillin? Och stora omläggningar? Var såret värre kanske än jag fick uppfattningen om i ditt första inlägg? När min häst fick sin kastanj (också hela) bortriven så tvättade jag bara och satte på en kompress tills blodet hade slutat droppa. Tog sedan av den och höll koll på det bara. Det läkte jättefint och kastanjen växte ut.

Om kastanjen inte skulle komma igen så spelar det nog inte någon roll för det är väl bara en gammal kvarleva från urminnes tider :)

Det sitter vid hasen, relativt stor såryta. Behandlas med penicillin för att motverka infektion. Veterinären trodde också att risken för svallkött var stor, eventuellt måste ytterligare behandling till. Det skulle nog läka bra, men det kan ta några veckor.

Hästen får även antiinflammatoriskt och smärtlindrande.

(Förövrigt gick sprutandet jättebra. :) )

Norrland

Ok :) Kanske "ditt" sår var lite värre än på min pålle då.

Hua! Hoppas jag någonsin slipper spruta själv! Nålar är det värsta jag vet :eek: :eek: Tur jag har en väninna som är betydligt tuffare än jag :)

Jag tror inte att det är någon fara, och det kan ju inte skada att hästen får penicillin. Förebyggande och bra.
Och kastanjen borde ju växa ut eftersom det är en tå, så den växer ju hela tiden. :)

Hoppas det blir bra. :)

De kommer en ny!
ja brukar riva bort dom. de e som död hud o tillslut när dom blir lite lösa drar jag bort dom. Man märker om hästen har känsel då reagerar dom. Är den helt död som ett moget älghorn så är de bara att pilla bort.

altså pilla bort kastanjerna till de är typ 1 mm långa sp kan sådanna saker inte hända :idea:

Kastanjen var bortpillad. Platt. (Vi är vet mycket väl vad kastanjen är, och vi brukar pilla bort. Blir den för stor klipper hovis den.)

Men det som har hänt är alltså att hela kastanjen är borta. Köttsår.

På något sätt har det träffat så precist att kastanjen slets bort. Helt och hållet. Därför visste inte ens veterinären vad som skulle hända när det läkt.

Norrland

ok !
men de va ju ngns häst som hade 5-6 cm långa!

Min rev bort hela kastanjen fram förra våren. Knappt något blod alls och huden rumt omkring var intakt. Smorde penicilinsalva och hade kompress några dagar, sen vanlig rengöring med såpa. Det är ju ett öppet sår som lätt blir infekterat så det är bra att du fick penicilin för att förhindra infektioner. Kastanjen kom tillbaka nu syns ingenting allt som vanligt. Han var svullen och halt ett par dar sen var det inga problem med hälta men svullen var han relativt länge. Lycka till och hoppas pollen blir återställd lika fort som min.

Tack. :)

Det låter ju som om kastanjen troligtvis kommer tillbaks då. Hoppas det.

Såret ser mycket bättre ut nu. Verkar läka fint. Får se om det blir svallkött sen då, som vet varnade för.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Valacken, som nyss fyllde 20 år, har alltid varit en suris, han vill inte gosa och gör du något som inte passar så har han lagt öronen...
Svar
7
· Visningar
1 380
Senast: Fibusen
·
Hästvård I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade...
Svar
12
· Visningar
10 562
C
Hästvård I lördags transporterade jag hästen och oturligt nog råkade hon trampa sig :( Hade skydd men hästen levde rövare och fick av sig det ena...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Miaa
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?