Heulwen

Trådstartare
Trodde aldrig jag skulle skriva en sådan här tråd men nu har det hänt, en av mina katter är bortsprungen, "lilla" Sammy. :(
Vi flyttade ut till sommarstället ganska nyligen och eftersom han är en ganska känslig katt så är han osäker av sig här ute, han hade precis blivit tillräckligt modig för att gå ned på nedervåningen alldeles själv och hälsa på sambons föräldrar. Det tog honom 1½ vecka. Även sniffat lite på altanen och velat gå ut och spana.
I morse var han nere i vardagsrummet när jag gick till hästen, alla dörrar var stängda utom en mot vardagsrummet där det fanns en glipa i dörren, min sambo och hans pappa satt där nere och förmodligen har han lyckats smita ut förbi dem och sedan blivit rädd för något.
Största skräcken är att han har fastnat under altanen, finns ett gammalt grävlingsbo där från i vintras, nu obebott. Trodde vi stängt alla ingångar men hittade ett hål ner, där vår andra katt har gått in ibland, men tar sig ut ifrån men Sammy är mer storväxt. Eller att han har blivit bortjagad av sambons mosters tre katter, han är väldigt feg av sig.
Hoppet står till att han kommer tillbaka när det mörknar, han känner sig mycket säkrare då. Han bör inte ha lämnat tomten då den är inhägnad med lågt elstängsel (mot vildsvin) men tomten är riktigt stor och fylld med tjocka snår och högt gräs på många ställen. Och om han har blivit rädd för något så finns det inga garantier, dessutom har sambons föräldrar tagit ut gäster hit. Ytterligare två okända läskiga människor, så han kommer inte våga sig tillbaka hit förrän de har gått.

Har varit ute i ett par timmar och letat och ropat, men när han är riktigt rädd så kommer han inte alltid fram.

main.php

Är så orolig. Enda ljuspunkten är att det inte finns trafik här ute och inte många rovdjur då taxen håller dem borta. Försökte f.ö. få han att spåra katten men det gick inte så väl.

Sv: Borta :(

Jag förstår att du är orolig... Men det är en katt. Jag menar inte bara en katt. Utan jag menar att det är en katt, som förmodligen är ute på upptäcksfärd. Han vet precis var du finns och har full koll vart han ska när han blir hungrig eller vill komma in och sova.
Jag tror inte du behöver vara orolig för rovdjur, katten är ett rovdjur.

Hoppas han kommer hem snart så du slipper oroa dig! :)

Tack, jag hoppas att det är så!
Fast jag tror tyvärr inte han är på upptäcksfärd utan ligger och trycker någonstans väldigt rädd. Om han inte kommer tillbaka när det blir mörkt, då vet jag inte vad jag gör. :(

Min ena var också borta några dagar för par år sen. Förmodligen hade han också blivit skrämd av något och gömst sig, men han kom fram till slut. När han är tillräckligt hungrig gör han det, katter svälter inte ihjäl sig själva. Men det kanske tar ett par dagar dock..

Nej, man tycker ju inte att en katt ska svälta ihjäl sig själv bara för att den är rädd.

Inomhus kommer han när vi ropar, men när han är rädd så kommer han inte alltid.

MissFideli: Vi kan behöva alla tummar som finns!

Han har kommit tillbaka!
Gick precis ut och ropade och skramlade med matskålen, hörde jam från under altanen - ut kom en annan katt, suck. Gick runt och ropade lite till och återvände sedan till hålet under altanen och hörde ett par svaga jam och ut kom han!
Suck, man blir nojig med katt. Vi kommer dock inte täcka för hålet i altanen, bättre att han springer inunder dit nu om han blir rädd så vi vet vart vi ska leta. Det har ju bott grävlingar därunder så han borde inte kunna fastna tycker man.
Jag är sååå lättad just nu!

Vad bra att han kom till rätta :)! Jätte jobbigt när man inte vet vart man har djuren, de är så oehört smarta och lyckas med det mesta.

vad bra att han kom tillrätta! jag vet hur rädd man blir när nagot djur kommer bort sadär:cry:

men jag maste bara fraga, vad är det för katt? hur stor är han om han är nästan grävlingsize...?

Nja, inte riktigt "grävlingssize" tror jag men han väger nästan 7 kg, stor och bred raskatt. :D
Idag vill han inte ut alls .. han rev mig istället. :crazy:

ah, ja det är ju ganska rejält iaf:p
stackarn, han är väl ledsen för att du inte kom och hittade honom med en gang;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 357
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur