Borste som är skonsam mot manen

FengurLaugar

Trådstartare
Min islandshäst går med eksemtäcke och det gör att manen tar en del stryk och blir lite "klen". Använder mycket pälsglans så den inte ska tova sig och bli som dreadlocks och ramla av när jag borstar. Tycker detta funkar bra men skulle vilja ha tips om en borste som är skonsam mot klen man. Piggborsten funkar inge bra utan den drar med sig onödigt mycket tagel.

Så, in med tips! :)

Sv: Borste som är skonsam mot manen

måste du borsta manen, då?

På mina shettisar vill jag ha så mycket man och svans som möjligt - lång och tjock - och bästa sättet att uppnå detta är att borsta så lite som möjligt i man och svans. Funkar bättre än pälsglans + borste. Och när den ska redas ut inför någon utställning eller så, så gör jag det med fingrarna.

Den hamnar ju lite hur som helst under täcket så det ser ju trevligare ut om den fixas lite, men jag borstar ju aldrig genom den ordentligt utan borstar bara "på" den, men kanske räcker med en mjuk kroppsborste bara så den lägger sig snyggare.

Använder jag inte pälsglans så tovar det sig så manen rasar av så det är inget alternativ att inte använda det, har som sagt provat.

Senast ändrad:

Samma här, inget borstande i onödan. De som har fina borstade fluffiga manar har korta manar, min har lång. Svansen är också tjock ända ner till marken. Han är ändå eksemhäst så pannluggen fixar han själv :arghh:

Kanske ska försöka håla fingrarna i styr och låta bli borstandet av manen då :p Den behöver tjocka på sig så den inte blir så såbar!

Tack för tipsen!

Jag tvättade mina eksmtäcken (minst fem st) i såpa och svampade av manen med ljummet vatten/äppelcidervinäger. Det gjorde manen mjuk. Hade en salva med jojobaolja som jag smörjde mankanten med. Han hade väldigt fin man av det. Jag är lite motstånds mot pälsglans, mycket av dylikt innehåller silikon som till sist gör stråna torra och bryts av. Borstade med en Borstiq-borste av något naturmaterial.

Hårborste som jag använder på mitt eget hår (alltså inte samma, hästen får en egen).

Håller med om olja i mankammen. Lite grann inmasserad på kvällen gör att manen inte blir lika torr. Bäst effekt på nyschamponerad man som är lite fuktig.
Min häst hade lång tjock man som jag borstade varje dag. Den var lika tjock och fin i slutet på sommaren. Men då hade min häst eksemtäcke endast dagtid då det blev för tätt och varmt att ha täcke hela dygnet för hans del. Han gick i en hage med tillgång till box på nätterna och inne i stallet är det knottfritt.

Jag tvättade mina eksmtäcken (minst fem st) i såpa och svampade av manen med ljummet vatten/äppelcidervinäger. Det gjorde manen mjuk. Hade en salva med jojobaolja som jag smörjde mankanten med. Han hade väldigt fin man av det. Jag är lite motstånds mot pälsglans, mycket av dylikt innehåller silikon som till sist gör stråna torra och bryts av. Borstade med en Borstiq-borste av något naturmaterial.

Det ska jag prova! Tack för tipset :)

Håller med om olja i mankammen. Lite grann inmasserad på kvällen gör att manen inte blir lika torr. Bäst effekt på nyschamponerad man som är lite fuktig.
Min häst hade lång tjock man som jag borstade varje dag. Den var lika tjock och fin i slutet på sommaren. Men då hade min häst eksemtäcke endast dagtid då det blev för tätt och varmt att ha täcke hela dygnet för hans del. Han gick i en hage med tillgång till box på nätterna och inne i stallet är det knottfritt.

Vad är det för olja du använder?

Att kamma och reda ut man/svans med fingrarna spar mer på manen/svansen än någon borste tycker jag :)

Jag har nog testat de flesta eksemprodukter. Efter många års testande så kom jag fram till att det är skötseln och inte dyra produkter som håller hästen frisk.
Fririnnande olja som går ned i håremmen, tex olivolja.
Ju mer fririnnade fett ju mindre behöver man använda vilket är positivt. Klibbigt tjockt lanolinfett till småsår.

Att borsta med människo hårborste funkar prima. En hårborste med svinhår måste ju funka ännu bättre? Speciellt om du bara borstar 'på' manen.
Annars kan man alltid klippa manen och leka stor dressyrhäst :D
Det gjorde min skogsmulla vädligt ofta :p

Senast ändrad:

Vi borstar våra exemtäckade hästar med en vanlig kroppsborste, kan de heta Rotviska? Den reder ju inte ut trasslor, men fluffar upp manen så den ser fin ut igen.

På vintern kör vi piggborste dock ;-)

Liknande trådar

Hästvård Har införskaffat mig en hårfager häst. Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli...
Svar
17
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 580
Senast: anna_panna
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 333
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka