Borsta tänder och duscha rädd katt

A

Atalantha

Hur gör ni när ni ska duscha era katter som är rädda för vatten? Katten i fråga har väldigt fet päls. Veterinären berättade att han lider ju inte av det men det skulle inte skada att duscha honom med ett speciellt schampoo en gång i veckan/varannan vecka. Han är ganska så lugn men gillar det verkligen inte :(

Han har blivit lite röd och svullen vid tandköttet och jag ska borsta hans tänder. Men han blir rädd och tuggar på borsten istället. Ska jag bara fortsätta och låta honom vänja sig, eller finns det enklare sätt att få tänderna borstade? Jag har en liten barntandborste och självklart tandkräm för katt.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

När jag ska duscha min lilla Wilma så brukar jag slå på duschen på lägsta tryck och så skruvar jag av duschmunstycket eftersom det låter så mycket. Sen sitter jag med katten i famnen medans sambon håller i duschslangen (Går säkert bra att göra det själv, men blir lite jobbigare)
Pratar lugnt med katten, tar lite vatten i handen och klappar henne tills hon är full av vatten, massa beröm och kli bakom örat.

Det brukar gå bra då - har inte kommit till schamponering än, vill ta det i hennes takt. Vi pratar om en katt som får panik och ska ut till varje pris i vanliga fall, men med tid och tålamod så brukar det mesta fixa sig ;)

Ta det som sagt i kattens takt, den behöver inte ta en regelrätt dusch med schampo och hela köret i början - låt honom vänja sig långsamt och gör det till en mysig stund istället för ett "ont måste"

Angående tandborstningen så är det samma där. En tandkräm som smakar gott och inget tvång och en inställning att katten en dag ska tycka att tandborstningen är veckans bästa händelse ;)
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Om katten inte lider av sin feta päls förstår jag faktiskt inte varför den måste utsättas för duschning.

Med tanke på hur mina katter reagerar på vattenstänk så skulle det nog krävas skyddsdräkt ifall man skulle försöka duscha dem, annars skulle man nog bli sönderriven på kuppen. Sen är de lite långsinta också, så risken är väl att de helt enkelt skulle flytta ifall behandlingen återupprepades.

Så för både din och kattens skull tycker jag att du ska lägga duschplanerna på hyllan.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Sa veterinären varför den hade fått fet päls? Tvättar den sig inte själv? Kanske behöver den annan sorts mat? Jag hade nog velat reda ut orsaken istället för att bara göra något åt symptomet.

När jag duschar katter så gör jag det i diskhon och har ett vridbart munstycke. Det är betydligt enklare att stå upp själv när man behöver hålla i katten. Börja försiktigt men var bestämd med det du gör.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Han tror det beror på hans uppväxt med innehållande bristfällig mat. Jodå, han tvättar sig, men den är likadan ändå. Tack!
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Tanken är ju inte att katten ska utsättas för duschning, utan att lära sig att gilla det. :confused:

Om han skulle betee sig som katterna du berättar om hade jag då inte utsatt honom för det. Sambon som hittills testat har på sin höjd fått något ytligt rivmärke på 2 gånger. Poängen är ju som sagt att han ska gilla det. Det skadar inte att vänja honom nu i lugn och ro, tänk vad skönt om katten uppskattar duschning om han någon gång i framtiden behöver duschas av andra anledningar. Då har man kanske inte samma tid på sig ;)
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Glömde svara ang maten. Jag har testat nästan allt (känns det som) och hans päls har inte varit annorlunda vid något av de foder jag använt, tyvärr! Diskhon vill jag nog inte använda då diskbänken varit förbjudet område innan. Det skulle nog kännas desto mer obehagligt för honom då :(
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Ja, det låter som ett sätt som passar både mig och katt! Tack :bow:
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Om katten inte lider av sin feta päls förstår jag faktiskt inte varför den måste utsättas för duschning.

Med tanke på hur mina katter reagerar på vattenstänk så skulle det nog krävas skyddsdräkt ifall man skulle försöka duscha dem, annars skulle man nog bli sönderriven på kuppen. Sen är de lite långsinta också, så risken är väl att de helt enkelt skulle flytta ifall behandlingen återupprepades.

Så för både din och kattens skull tycker jag att du ska lägga duschplanerna på hyllan.

Kanske för att man vill ha en fräsch katt?
Jag skulle aldrig låta min katt ha fet päls, tandsten och mask bara för att den inte lider av det! :mad:
Fet päls = äckligt, kan ju kladda av sig.
Tandsten = En katt utan tänder.. :cry:
Mask = USCH!!!

TS: Nej, man ska vänja katten vid allt sånt, lungt och fint! Ta ett fint tag över nacken och vänj katten långsamt vid vattnet, ljummet vatten och ett BRA schampo. Ofta är det bra med en som håller och en som duschar, MYCKET beröm och efteråt så låter du katten vara ett bra tag! :laugh:

(så lyckades vi duscha en katt som HATAR vatten, hon blev lugn av ett fast tag över nacken som visade att nu gör vi det här, ingen stress och inga problem, bara trygg energi!!)
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Gilla det låter väldigt optimistiskt. Jag badar mina katter när det behövs, trots att de ogillar det. De blir inte superskärrade, bara sura, och det får de faktiskt överleva. Precis som att jag borstar deras tänder, klipper deras klor och tar dem till veterinären trots att de verkligen inte vill.

Duschen är ofta ok om man har tillräckligt varmt vatten (mycket varmare än när man själv duschar) och låter bli att stänka. Håll duschmunstycket nära kattkroppen eller skruva av munstycket. Min uppfattning är att de flesta katter är just rädda för det oberäkneliga skvättandet.

Tugga på tandborsten gör de flesta katter om de får chansen, det låter inte som någon stressreaktion...
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Kanske för att man vill ha en fräsch katt?
Jag skulle aldrig låta min katt ha fet päls, tandsten och mask bara för att den inte lider av det! :mad:
Fet päls = äckligt, kan ju kladda av sig.
Tandsten = En katt utan tänder.. :cry:
Mask = USCH!!!

Att jämföra med tandsten och mask är ju bara löjligt då både tandsten och mask kan vara skadligt för katten. Nu hade ju veterinären sagt att fettet inte var någon fara för katten. Då handlar det ju mer om att ens egna krav ska gå före kattens.

Nu verkade ju inte TS katter vara riktigt lika vattenrädda som mina så förhoppningsvis funkar det bra för TS. Men ifall det inte går att få katten att acceptera duschning frivilligt så tycker jag att det gränsar till djurplågeri att regelbundet utsätta den för det. Det är skillnad ifall man måste duscha av katten ifall den råkat ut för något missöde och inte klarar av att göra sig ren själv.


Jag antar att du har en innekatt eftersom du verkar så rädd att katten ska skita ned med sin feta päls. Med tanke på hur skitiga katter kan vara när de kommer in så skulle jag aldrig oroa mig för lite fet päls. För att inte tala om när de släpar in byten och det efter ett tag bara återstår en välfylld magsäck på köksgolvet. Det finns både fördelar och nackdelar med kattlucka.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Inte till mig, men svarar ändå.

Jag personligen tycker inte det är äckligt med fet päls, men om han kan lära sig att tycka om duschning så känner jag att jag lika gärna kan duscha honom. Först av allt får jag ju ge det några gånger och se om han gillar det mer. Gör han inte det ser jag ingen anledning att fortsätta om inte pälsen visar sig bli värre. Tandborstningen får han dock lära sig att gilla, då det annars talas om att 3 tänder kan behöva dras ut om det blir värre, varav en hörntand :cry:
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Jaså? Min väns katt ogillade vatten starkt förut, men blir nu badad en gång i veckan. Katten hoppar i badkaret självt sist jag pratade med henne :)

Ska nog inte ha varmare vatten än när jag själv duschar, då jag nästan skållar mig själv i duschen. Älskar vaaarmt vatten =D Men varmare än vad folk brukar ha?

Okej, får helt enkelt lära mig att borsta trots tuggandet :P
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

En päls som producerar för mycket fett har ofta andra problem, såsom att de blir orena i hårbotten, det kliar, blir "finnar" osv såsmånigom. Lika bra att vänja katten vid underhållsbad i tid då, innan man måste ta fighten när den redan har ont. Katter kan få acne-liknande problem, och det beror inte sällan på hormonella faktorer så det enda man kan göra är att åtgärda symptomen genom att hålla rent.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

En päls som producerar för mycket fett har ofta andra problem, såsom att de blir orena i hårbotten, det kliar, blir "finnar" osv såsmånigom. Lika bra att vänja katten vid underhållsbad i tid då, innan man måste ta fighten när den redan har ont. Katter kan få acne-liknande problem, och det beror inte sällan på hormonella faktorer så det enda man kan göra är att åtgärda symptomen genom att hålla rent.

Det där hade jag ingen aning om :eek: Undrar varför inte vet sagt detta (varit hos 2 olika, och fått en tredjes utlåtande i samband med kastrering), är ju viktigt att hålla ögonen öppna!! Peppar peppar har han inga sådana symtom än, men jag ska hålla ögonen öppna! Och ja, då är det verkligen bra att dels vänja honom och dels få bukt med pälsen. Tack! :bow:
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Inte till mig, men svarar ändå.

Jag personligen tycker inte det är äckligt med fet päls, men om han kan lära sig att tycka om duschning så känner jag att jag lika gärna kan duscha honom. Först av allt får jag ju ge det några gånger och se om han gillar det mer. Gör han inte det ser jag ingen anledning att fortsätta om inte pälsen visar sig bli värre. Tandborstningen får han dock lära sig att gilla, då det annars talas om att 3 tänder kan behöva dras ut om det blir värre, varav en hörntand :cry:

Jag håller med. Kan man få katten att gilla duschning så är det ju bara att duscha på.

Ett tips vid tandbortstning är att vänja katten med något mindre än en tandborste. Jag har använt vanliga örontops som jag bara masserat tänderna/tandköttet lite lätt med i början. Efter ett tag kan man bre på lite tandkräm också så vänjer sig katten vid det med. Sen blir det lättare när man kommer med riktiga borsten.
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Förmodligen resonerar vet som att man inte behöver hetsa upp sig över saker som inte har inträffat än. Är katten dessutom kastrerad minskar risken för allvarliga problem. Kolla huden i svansroten, det är där det brukar vara värst. Man kan ofta se feta mjäll och pormaskar innan det går så långt som till acne. (Kallas allmänt fetsvans)
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Jag håller med. Kan man få katten att gilla duschning så är det ju bara att duscha på.

Ett tips vid tandbortstning är att vänja katten med något mindre än en tandborste. Jag har använt vanliga örontops som jag bara masserat tänderna/tandköttet lite lätt med i början. Efter ett tag kan man bre på lite tandkräm också så vänjer sig katten vid det med. Sen blir det lättare när man kommer med riktiga borsten.

Toppenidé med bomullspinnar!!:love: Tack! :bow:
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

Förmodligen resonerar vet som att man inte behöver hetsa upp sig över saker som inte har inträffat än. Är katten dessutom kastrerad minskar risken för allvarliga problem. Kolla huden i svansroten, det är där det brukar vara värst. Man kan ofta se feta mjäll och pormaskar innan det går så långt som till acne. (Kallas allmänt fetsvans)

Så kan det absolut vara :) Kikade snabbt nu och såg ingenting, men ska kolla noggrant ikväll när jag kommer hem. Tack igen! :bow:
 
Sv: Borsta tänder och duscha rädd katt

KL

Någon som vet om äggula kan göra någon som helst nytta på fet päls? Det känns som att greppa efter halmstrån, allra helst med tanke på att olika foder inte påverkar hans päls men iom att han älskar äggula tänkte jag iaf fråga :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 593
Senast: Safir
·
Katthälsa Upptäckte idag en smal, röd rand längs min kisses tandkött. Tandköttet är rosa i övrigt. Googlade och kom fram till eventuell...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Jeps
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 026
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp