Borrelios??

M

marielen

För ungefär 2 år sen fick min hund konstaterat Borrelios, och fick antibiotika i 30 dagar, samt smärtstillande i 10 dagar. Tiden gick och han blev bättre.
Så var det dax igen för några månader sedan..:eek:
Var till veterinären eftersom han haltade lite mystiskt. Jaha sa jag till vet, är det Borrelios igen kanske?
Jodå, mkt riktigt..Here we go again..:( Så det blev då ytterligare 30 dagars antibiotika och smärtstillande..
För ungefär en månad sedan haltade han IGEN(!!!), så väg till vet och kolla, men dom hittade inget, och han slutade halta efter typ 2-3 dagar.Förmodligen hade han väl sträckt sej el nåt (vi snackar lite halv-spattig korsning border collie/labrador).
Idag på förmiddagen så släppte jag ut honom, och han sprang iväg som vanligt, men efter typ 3 minuter kom han tillbaka och gick på 3 ben.. Nu är det höger bakben som han inte stödjer på över huvud taget!!:eek:
Ringde till vet och fick tid, så jag ska va där med honom 1530 idag..
Jag kan ge mej f*n på att det är den förbaskade Borreliosen!!
När han hade det i höstas så berättade vet att man faktiskt inte vet om antibiotikan faktiskt tar bort infektionen el om den bara trycks ner av antibiotikan..
Nån som vet??
Överhuvudtaget behöver jag pepp!!

Sv: Borrelios??

Jodå, som jag skrivit i yorkwanns tråd så var det mkt riktigt borrelios..
Igen..
45 dagars antibiotikakur..
Så nu har jag suttit och fyllt i papper till försäkringsbolaget..
Idag kostade det 2700 kr, och så tillkommer antibiotikan.. Men jag är ändå lättad över att ha fått veta vad det är för fel på honom!:smirk:
Men det är nu tredje gången som han har detta konstaterat, så jag börjar bli övertygad om att han har kronisk borrelios.. Ngon som har nån kunskap om detta?
Jag vore otroligt tacksam för svar angående detta..
Käner mej allvarligt förvirrad måste jag säga.. Och ganska orolig för min lille Bailey..

Vår förra hund hade det ofta. En gång fick han dessutom erlichia eller vad det heter samtidigt... Men han hade alltid det bara på somrarna eller när det fanns mkt fästingar ute, och det gör det väll knappast nu?

Enligt vet så är dom inte säkra på huruvida antibiotikan verkligen får bukt med borreliosen, eller bara trycker ner den.. Så tyvärr verkar dom ha rätt vad gäller min Bailey, att antibiotikan bara tryckt ner infektionen..
Känns inte så kul precis..

Man kan väl heller inte säga att det är borrelios eller om han bara har antikroppar?

Enligt vet så tyder antikropparna på att han har en borreliosinfektion.
Nu är jag ju då lite nervös för att han ska ha kronisk borrelios..

Det låter invecklat nu. Hoppas vovven blir bra igen :)

Det ÄR invecklat för min hjärna...:eek: Men han fick en cortisonspruta i höger knä igår, och han haltar redan mkt mindre(nu gillar jag iofs inte cortison, men det spelar ingen roll just nu eftersom jag inte vill att han ska behöva lida pga en knäpp matte..:angel: ), och han ska käka antibiotika i 45 dagar.. Så nu håller jag tummarna och hoppas att det kan ta bort den j***a infektionen så att det inte är kronisk borrelios!!:devil:
Han verkar lite piggare idag åxå, vilket gör mej himla glad!!:love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar