borrelia-utslag

Jag har varit med om att borrelia-utslag kliar.

Jag har heller aldrig varit med om att jag har åkt till VC och visat upp misstänkt borrelia och inte fått penicillin. Så min slutsats är ser det ut som borrelia så är det troligen borrelia och bör kollas upp.

Jag har varit med om att borrelia-utslag kliar.

Jag har heller aldrig varit med om att jag har åkt till VC och visat upp misstänkt borrelia och inte fått penicillin. Så min slutsats är ser det ut som borrelia så är det troligen borrelia och bör kollas upp.
Jag är inte alls säker på att det ser ut som borrelia. Har haft misstankarna åt helt andra håll (och försökt behandla själv med typ huskur). Men så slog tanken mig att jag kanske varit helt fel ute... Och då blev första frågan - för att helt enkelt ta reda på om jag måste masa mig iväg till vårdcentralen - om utslagen brukar klia...

Dom gångerna jag blivit fästingbiten,så har det kliat massor,varit rött,upphöjt och spridit sig som en löpeld,har fått behandling alla gånger (alla 4a)

Brukar borrelia-utslag klia? Om det hunnit växa sig lite större...
jaa, mina kliade frenetiskt.
Jag trodde det var myggbett (är överkänslig mot myggbett), men när de aldrig gick över så gick jag till läkaren å fick konstaterat en lokal borrelia-infektion som satt i skinnet.

Jag vet ju att det kan klia när det är nya fästingbett. Men detta är i så fall många veckor gammalt, från tidigt i våras eller nåt. Och jag har inte sett någon fästing, vad jag vet... Men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte varit någon där.

Jag vet ju att det kan klia när det är nya fästingbett. Men detta är i så fall många veckor gammalt, från tidigt i våras eller nåt. Och jag har inte sett någon fästing, vad jag vet... Men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte varit någon där.
Mina kan klia månader efteråt trots antibiotika.

Jag har haft massor med fästingbett och alla kliade fruktansvärt och länge!! Men klåda betyder väl inte Borrelia? En gång fick jag en tydlig, röd stor ring runt bettet och gick då till vårdcentralen som gav mig antibiotika på stubinen. Men skulle jag gå dit för varje kliande fästingbett skulle jag få klippkort dit, ungefär.

Jag har haft massor med fästingbett och alla kliade fruktansvärt och länge!! Men klåda betyder väl inte Borrelia? En gång fick jag en tydlig, röd stor ring runt bettet och gick då till vårdcentralen som gav mig antibiotika på stubinen. Men skulle jag gå dit för varje kliande fästingbett skulle jag få klippkort dit, ungefär.
nej, klåda betyder inte borrelia
Min tanke var att om borreliautslag inte brukar klia - vilket mitt utslag gör - så kunde jag släppa den tanken och fortsätta med min huskur... :p
Men det får nog bli ett samtal till vårdcentralen i morgon.

Tack för alla svar!

Brukar borrelia-utslag klia? Om det hunnit växa sig lite större...

Oftast kliar de inte utan folk upptäcker dem ofta av en slump.
Typ ett halvår senare.
En del personer är väldigt vaksamma när de haft en fästing, och kollar och kollar och kollar och kan då upptäcka Borrelia-utslag inom ett par veckor.

En del personer är väldigt vaksamma och söker redan någon dag efter att man haft fästingen och så tidigt går det inte att avgöra eventuell Borrelia eller inte.

jag fick mitt bett i slutet på september, såg aldrig någon fästing och därför trodde jag det var ett myggbett. Men det kliade bara mer och mer och växte även. Så efter 3-4v och när jag kört m mina allergitabletter utan att det fungerade så gick jag till VC som direkt konstaterade borreliainfektion i huden.

Och jag har inte sett någon fästing, vad jag vet... Men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte varit någon där.
Har haft borrelia och neuroborrelia och inte sett varken fästing eller bett.
Och slitit med konsekvenserna ganska länge.
Förstår din motvilja att gå till VD i onödan, men tusan så dålig man kan bli om man inte gör det.
Jag var nog kass i över ett år. Inte helt 100 än.
Lycka till nu! :

Nu har jag varit hos läkaren. Och är inte ett dugg klokare...
Det är åtminstone ingen svampinfektion, vilket var vad jag först misstänkte.
Det ser inte heller typiskt ut som borrelia, enligt läkaren. Jag ska ta blodprov på fredag för att avgöra om det är borrelia, men läkaren var SÅÅÅ tydlig med att poängtera att om man en gång i livet haft en borreliasmittandefästing på sig så finns det kvar antikroppar hela livet, så det var inte alls säkert att det var borrelia även om provet är positivt. :arghh:
(dessutom försökte han övertyga mig om att prova äta glutenfritt för att bli av med mina ledbesvär - och det tror jag inte på! Det känns snarare som att det är ett råd som läkare bör hålla sig ifrån eftersom det inte finns några evidens för nåt sånt samband. :meh: Men han hade minsann en släkting som blivit av med ledvärken så... :turd:)

Hade du visat den bilden hade jag som lekman ställt samma diagnos baserat på hur jag själv sett ut.
Krya på dig!
det fanns en anledning till att jag inte visade bilden först, för risken är att man "bestämmer sig för" vilken diagnos det är genom kommentarer från just lekmän.
Första läkaren jag träffade var ju högst tveksam dessutom... (och rätt jobbig)
Frågan från början ställde jag ju för att veta om det alls var möjligt att det var borrelia och att jag i så fall skulle söka läkare för det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 753
Senast: athena
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama