Borra in broddar i Easyboots

B

Balderum

Måste göra det nu o är lite osäker, första gången. Någon som gjort o kan tipsa på vad jag bör tänka på så jag inte gör bort mej? Bättre tänka innan, liksom :angel: Är inte så himla händig med borr o sånt där.

Sv: Borra in broddar i Easyboots

Ingen?? Då kör jag loss o borrar till, borde kanske ha något under bordet först:angel:

............ Skickade visst dubbla meddelanden här....

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag gjorde så att jag tog det minsta borret av de två som rekommenderas i en text som följer med brodden om hur man ska göra! Tror det var runt 9 mm. Sedan bad jag faktiskt min sambo borra hålen då han är mkt mer van vid att borra plus att man får ta i en del för att komma igenom (använde borr till stål och ej trä om jag inte minns fel). Sedan satte jag fast den delen som ska vara på insidan av bootsen och skruvade sedan i bulten som följer med brodden, hårt så att ingen del stack över sulan inne i bootsen. Sedan lät jag det sitta så över natten för att dom skulle "sätta sej" ordentligt i gummit. Därefter tog jag ur bulten och skruvade fast brodden, än en gång hårt så att inget av stålet stack över gummit innuti bootsen.

Man kan ju tänka sej att risken finns att man tappar brodd ur bootsen så jag kollar ofta så dom sitter fast ordentligt. Men å andra sidan tappade jag ibland brodd även från järnskor då min häst var skodd så det är nog ingen skillnad där. Men var noga med att kolla så inte delen som är i bootsen "kryper upp" och gör att det blir punkttryck under hovarna!

Om du måste borra själv så tänk på att hålen blir symmetriska och att man inte borrar snett, att dom sitter lika på båda sidor...

Märk ut med bläckpenna vart du vill ha broddarna, och se redan då så att de hamnar någorlunda symmetriskt.
Håll fast booten så att de inte sugs upp av borren när du kommit igenom gummit.

Glöm inte den lilla plattan som ska sitta mellan easy bootsen och brodden, även den är tryckutjämnande ;) .

Sedan då det blir sommar så tar jag bort alla broddar, plattor och den på insidan av booten och sprutar in silikon i hålet, det fungerar utmärkt.
Bara att ta hovkratsen och snurra runt i hålet sedan då man ska brodda inför vintern igen.

Å, tack.... Började borra o vilket evigt slit det var!! Jämnt jaha, kanske bättre be om hjälp, batteriet slocknade så jag fick ladda under natten. Blev konfys när jag läste bruksanvinsingen, vilka grejjer ska in o hur, skulle behövt en IKEA-bruksanvisning eller ha sett det här förut. Ska försöka få ihop det :crazy:

Tack för tipset med silikon.

Hm...Du har möjligen ingen bild visa mej hur det ser ut på insidan o utanför? Vore tacksam få se hur det ska vara.

putt, putt...

Snälla, någon som har en bild på hur broddeländet ska se ut på easybootsen?

Rolles var bättre, där syns ganska bra vad som ska vara var på brodden. Bilden på emmas har mest gjort mej galen :crazy: Dock lovade emma försöka rita ut något till mej :angel: .

Inte trodde jag det skulle var SÅ besvärligt få på broddar! Köpte först boots o broddar från ett annat ställe o broddarna där har andra tillbehör än emmas, nån typ av skruv med uppstickande "hakar", vassa, påminner om hullingar :confused: Mycket märkligt...

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Red_Chili
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka