Sv: Borra in broddar i Easyboots
Hej!
Jag gjorde så att jag tog det minsta borret av de två som rekommenderas i en text som följer med brodden om hur man ska göra! Tror det var runt 9 mm. Sedan bad jag faktiskt min sambo borra hålen då han är mkt mer van vid att borra plus att man får ta i en del för att komma igenom (använde borr till stål och ej trä om jag inte minns fel). Sedan satte jag fast den delen som ska vara på insidan av bootsen och skruvade sedan i bulten som följer med brodden, hårt så att ingen del stack över sulan inne i bootsen. Sedan lät jag det sitta så över natten för att dom skulle "sätta sej" ordentligt i gummit. Därefter tog jag ur bulten och skruvade fast brodden, än en gång hårt så att inget av stålet stack över gummit innuti bootsen.
Man kan ju tänka sej att risken finns att man tappar brodd ur bootsen så jag kollar ofta så dom sitter fast ordentligt. Men å andra sidan tappade jag ibland brodd även från järnskor då min häst var skodd så det är nog ingen skillnad där. Men var noga med att kolla så inte delen som är i bootsen "kryper upp" och gör att det blir punkttryck under hovarna!
Om du måste borra själv så tänk på att hålen blir symmetriska och att man inte borrar snett, att dom sitter lika på båda sidor...