Börjes vagn

B

Bjäbban

Tack för tipset om Börjes!:love:
Nu har jag ringt dom.
De har bara rockarder kvar, lät som om de hade haft annat också tidigare. (??)
Ivart fall så hete den Swinger, och skulle vara lättare att komma ur/i än de "vanliga" lät ju bra!
Men! Det finns ingen Svingel (är inte säker på stavningen...) och hon trode inte att det gick att fästa någon.
Skakel längden var 2 m och hjulen var ungefär som mopeddäck fast inte lika kraftiga, sa hon.
Tyvärr ingen bild, men hon skulle försöka fixa en och majla över.

Har ca 20 mil till Tingsryd, så jag vill gärna höra era kommentarer innan jag åker dit

Sv: Börjes vagn

Svängel är ju ett måste, så se till att det går att få dit en. Det brukar ju inte vara några problem att sätta dit en, bara man är lite uppfinningsrik :) Lägg gärna ut bild om du får någon på mailen :)

Finns en bild i "min" andra tråd, den om jag ska börja köra!

Är det denna du menar?

swinger.jpg

Det är ju lite svårt att se på den bilden men jag tror inte det är några problem att svetsa fast en svängel på den. Fast jag tycker ändå att hjulen ser lite klena ut, och sätet är väldigt lågt... Vad var det för häst du hade?

Senast ändrad:

ok. lite kommentarer :)

För långa skaklar, svängel går att fästa, men man ska vara lite händig o ha svets.
låg sits. Låg markfrihet. Ingen bakselering, fel sorts skakelfäste har jag för mig, men det är lätt fixat med svets och lite handcraft.
Däcken är Inte särkslit kraftiga. Jag har ett sånt däck hemma. Det tom kom med punka .. så betänk vad du får innan du köper.

Oj då:eek:
Jag är inte ett dugg händig...så det verkar inte vara något för mig.
Ger snart upp, ingen som har en bra att rek. som inte kostar en förmögenhet eller två...

Är det denna du menar?

swinger.jpg

Det är ju lite svårt att se på den bilden men jag tror inte det är några problem att svetsa fast en svängel på den. Fast jag tycker ändå att hjulen ser lite klena ut, och sätet är väldigt lågt... Vad var det för häst du hade?

Ja det är denna jag menar!
Min häst är ett Islandsto.
däcken tycker jag också ser små ut...
Jag måste ha en stabil vagn, är tyvärr både tung och klumpig.
Att sitta högt tycker jag verkar otäckt, så för min del får det gärna se ut så här, när det gäller sätet...

jag har en annan äldre modell av börjes rockarder, hjulen är inte kraftigare än min cykels, :crazy:
ingen stötdämpning etc etc..

stötdämpning är guld värt :bow:

Ja det är denna jag menar!
Min häst är ett Islandsto.
däcken tycker jag också ser små ut...
Jag måste ha en stabil vagn, är tyvärr både tung och klumpig.
Att sitta högt tycker jag verkar otäckt, så för min del får det gärna se ut så här, när det gäller sätet...

Jag håller med Snigelfarmor, om du sen är lite tung är det ju speciellt viktigt med bra markfrihet då vagnen tenderar att sänka sig när man går upp i den. Jag skulle ju föredra att åtminstånde sitta såpass högt så man ser över hästen, att sitta så lågt och bara se hästens bakdel om det händer något, det är ännu otäckare! :)

Fast på den jag lånar sitter jag också lågt och det käns inte som något proplem, ser på båda siderna framför hästen. (jag kör bara på små grusvägar med yterst lite trafik, i stort sätt ingen alls)
Funderar också över om det skulle gå att sätta bakspeglar? Det kan ju dyka upp trafik bakifrån också.

Men! Hjulen ser lite små ut för en tung kärring.
Har ni några förslag på en bra rockard som inte kostar allt för mycket?
Som skulle passa en tung, handikappad, kärring som är nybörjare på körning?
Alla förslag mottages med största tacksamhet, för börja tycka att detta är näst intill hopplöst att hitta något....:cry:

Funderar också på att köpa den rockarden , vad kostade den på Börjes? Man borde ju kunna sätta dit lite grövre hjul om det finns svängsrum för det förstås.:confused:
Fast de hjulen som sitter på ska väl bära 150kg/däck?? Har för mig det står den vikten på de jag har på min och de ser ut som de på bilden.

Snälla, ingen som kan tipsa mig om en lämplig inte allt för dyr rockard eller fyr hjuling om det finns, de jag har sett utannonserade kostar ju hur mycket som helst....:eek:

det är dyrt med körning.
men försök hitta en bra begagnad rockard till att börja med.
vi har hittat våra på blocket.
lycka till

Jag gör inget annat än att kolla annonser...
Men allt jag har hittat har det varit något fel på...

Behöver alltså ha lite råd på vad som är bra, inte bara typ "köp inte" utan hjälp/råd på något som är bra och hellst VAR man kan få tag på det!

Hästen är en islandshäst, den blivande selen är en Zilco Tedex

Jag behöver något som är stabilt (är dels tung och dels handikappad)
Måste vara någorlunda lätt att ta sig ur/i (inget högt alltså)

Jag vill helst inte sitta högt, gör inte det i dag och det funkar bra!
Är rädd för att det skulle kännas otäckt att sitta högt...

Den bör inte heller vara alltför tung, vill kunna spänna för själv!

Priset ska helst inte vara mer än max 10 tusen (gärna billigare)

Och helst ska det inte vara längre än att det går att åka och titta, bor på Österlen (Skåne) så sånt som finns i norrland är svårt.
Såvida jag inte kan få bra bilder, går ju alltid att fixa transporter.

Se detta som en utmanig att försöka hitta rätt vagn till mig!:idea:
Kan bli en kul tråd med bilder på era förslag, för och nakdelar och så vidare!:banana:

Jodå, om den uppfyller mina övriga krav, om att inte vara svår att komma i/ur är stabil, inte för tung att spänna på och så var det priset...de jag har hittar anonser på har kostat betydligt mer än jag har råd med som första vagn....

Hm, sist jag var på Börjes hade de en rockard med svängel. :confused: Var det hästaffären eller stallbacken du pratade med?

Har fått ett PM med ett förslag! Först och främst jättetack!:love:

http://www.mickesfyrhjulingar.com/5.html

Det som jag tycker är nackdel är att hjulen ser lika klena ut som på Börjes.....
Sättet är högt (inte så pigg på det)

Fördel: att den har svängel och självklart priset endast 3.700:-

Hm, sist jag var på Börjes hade de en rockard med svängel. :confused: Var det hästaffären eller stallbacken du pratade med?

Ingen aning, viste inte att det fanns två:confused:
Sökte bara på Börjes och hittade en hemsida (utan bild på vagnar dock)

Hemsidan hör till själva hästaffären, med alla grejerna. På andra sidan gatan finns Stallbacken, där de har foder, hinkar och sånt. (Och trädgårdsgrejer tror jag) Jag antar att det är Börjes som äger den också. Hur som helst så var det där jag såg rockarden, och jag är nästan 100 på att det var svängel till den. Jag stod ändå och var lite sugen, för det var ett lagom pris och den såg gedigen ut.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: TantEster
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
T
Övr. Hund Jag har tänkt att min hund ska få börja dra en liten vagn med hjul och tar tacksamt emot tips o råd av folk med erfarenhet av dragselar...
Svar
7
· Visningar
7 357
Senast: tinissen
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII